Senaste nytt

Riktigt bra flygmuseum där man får gå in i planen mm

Jag rekommenderar alla med minsta flygintresse att ta sig till Aviodrome utanför Lelystad norr om Amsterdam. Det är ett upplevelsecentrum för luftfartshistoria där man bl a byggt upp Schiphols första stationsbyggnad efter originalritningarna och har ställt en 747-200SUD från KLM på rampen. Jumbon, liksom många av de andra flygplanen, är öppna för ombordstigning och utställningarna i övrigt är fantastiskt välgjorda.
 

Attachments

  • IMG_6843.jpeg
    IMG_6843.jpeg
    121,7 KB · Visningar: 201

Robert flysas

Moderator
Härliga platser med unika plan. Kul att planera in en resa för mig och min nu 11 årige systerson och inkludera ett flygmuseum eller två. Kul att planera och se alla härliga tips. Fyll gärna på listan om det är någon som kommer på fler. Alltid roligt att planera och nya resor, speciellt nu. Ha det bra alla!
 

Homer

Medlem

SK989

Medlem
I Airbusmuseet i Toulouse får man gå in i några plan. Och sen kan man ju boka en guidad rundvisning i Airbusfabriken. Var där i höstas och såg tillverkningen av A380.
 

Ystad

Medlem
Ett fundamentalt museum är Wright Brothers National Memorial i North Carolina.
Helt rätt - har man inte varit här kan man väl knappast kalla sig flygintresserad:)
20190525_124949.jpg

Då ingår naturligtvis också en tur i öppen dubbeldäckare över området:
20190525_124918.jpg


Ett annat, som jag tycker intressant, museum (som jag tror inte nämnts ovan) är Polska Arme museet i Warszawa där man bl a kan se ett flertal "Warszawa-pakts kopior" av diverse väst- och Nato plan.
20190519_163235.jpg
 
Toppen