Senaste nytt

UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar?

igelkotten

Medlem
Hej
Har inte hittat någon tråd om British Airways.
Har fått flyg inställda och det är enkelt att få en voucher men svårare med återbetalning.
Någon med erfarenhet kring hur man löser det?
Har betalat med cash + avios

Ringde engelska numret i torsdags, telefonko i circa 50 minuter. Val framma, toppenhjalp och full aterbetalning som landade i mitt konto igar.
 

toer00

Medlem
Efter lite mejlväxling så gav hotellet i Sevilla med sig och har nu betalat tillbak trots no-ref.
Hotell med samma villkor i Madrid bokad via Expedia gick idag att boka online med full refound.
 

NyfikenGrau

Medlem
Nej, men tackar för tipset!
Jag är givetvis medveten om att hela trippen hänger på en skör tråd, men ett gott tecken som jag ser det är att biljetterna till min avgång blivit dyrare för varje dag nu, vilket tyder på att de kommer kunna köra åtminstone den kärran med vinst. Har en retur på tisdagen som "dessvärre" fortfarande är mycket billig.
Men sedan har vi som sagt färjorna till/från Rostock och Travemünde, som även är en viktig fraktlina till och från Sverige, de ställs inte in i första taget

Liten uppdatering bara, resan upp kunde genomföras med ändring av flygtid TXL-ARN från 21/3 till 20/3, men tillbakaresan 24/3 fick göras med tåg till Malmö och färja Trelleborg Rostock och så tåg igen. Inga kontroller utöver det vanliga någonstans vare sig i Tyskland eller Sverige. Väldigt rofyllt överallt och det intressanta är att det ingenstans på den här resan var lika trångt (mao lika hög smittorisk) som i valfri mataffär eller stadsbuss, var aldrig några problem att hålla 2-3 meters avstånd.
Kortanvändningen i Tyskland har för övrigt ökat kraftigt, i synnerhet blipp-betalningar :)
 

Doctor-X

Medlem
Efter mycket fortsatta goddag yxskaft svar från TAP, tröttnade jag. Har nu reklamerat köpet hos AmEx. Inga problem att lägga upp ärendet och kommer bli kontaktad av reklamationsavdelningen hos AmEx per email. Behöver inte heller betala pengarna för transaktionen som kommer på månadens faktura (biljetten är inköpt i början av februari).
Har även ett separat ärende pågående hos Portugiska myndigheter, där jag idag har skickat in dem information de efterfrågat. Får se vilket som går snabbast.

Uppdatering från mitt pågående ärende - tänker att om någon sitter i samma sits kanske kan få någon hjälp :)

1) Tänker att det här med att jag inte ska behöva betala in beloppet till AmEx på den kommande fakturan låter lite skumt - tänker att det är som upplagt för problem, med att jag åker på någon ränta eller likande. Så tänker det är bästa att få det skriftligt på mail. Ringer AmEx plat kundtjänst - enl. den handläggaren jag pratar med idag är det helt felaktigt att man inte behöver betala, och att jag fått fel info. Visar sig även att de inte ens regisserat något ärende hos reklamationsavdelningen. Berättar för handläggaren att detta känns helt orimligt att jag som kund ska behöva dubbelkolla att uppgifterna om inbetalning och att ärendet inte registrerats, tar det lugnt och sansat (även fast jag kokar inombords). Kräver därefter skriftlig bekräftelse per mail att ärendet är regisserat. Handläggaren tar mina synpunkter och lovar att både fixa det skriftligt och att återkomma per telefon. Får ett sms att det inte gick att registrera ärendet nu i eftermiddags men skall fixa det imorgon?! Fattar inte, men får se vad som händer imorgon.

Fråga: Hur ser erfarenheterna ut på forumet för AmEx reklamation av ett köp gällande flygbiljetter? Står AmEx på kundernas sida?

2) Fick efter veckor av väntan svar från TAP:
Dear Mr. Doctor-X,

Thank you for contacting TAP Air Portugal.

As a result of the present context, and taken into account the global expansion of Coronavirus (COVID -19), TAP Air Portugal was obliged to made some adjustments in its operation which leads to flight cancellations / schedule changes.

We regret that we can’t fulfil with your request of the full refund of your ticket in the same form of payment made at the purchase, since the cancelation/alterations of the flights occurred due to an extraordinary circumstance - restrictive measures imposed by the health and government authorities - that couldn’t be avoided by the airlines even if all reasonable measures had been taken.

We would like to appeal to your understanding for this situation to which TAP is also trying to adapt. All the efforts are being taken to help our Clients managing their reservations.

In this sense, you can verify the offered possibilities on https://www.flytap.com/en-pt/latest-updates.

If you bought your ticket in a travel agency you may contact them.

Certain of your understanding, we take this opportunity to present our best regards.

Yours truly,

Förväntat svar. Inget nytt där. Sparar ner svaret i en PDF och skickar in till ANAC (Portuguese Civil Aviation Authority) - får svar omgående med:

Dear Doctor-X

In response to the email below, we inform you that ANAC is not competent to resolve your complaint.

After analyzing the complaint and TAP's information, we inform you that the change in the reservation does not fall within the scope of Regulation (EC) No. 261/2004, of the European Parliament and of the Council, of 11 February , which establishes common rules for assistance and compensation to passengers affected by denied boarding, cancellations and prolonged flight delays.

We inform that the mediation of the conflict in question - because it is a matter of contractual nature, between the air carrier and the passenger - does not fall within the jurisdiction of ANAC.

Nevertheless, we would point out that, in this particular case, the fare conditions applicable to the tickets purchased by the passenger, in which the rules/changes, penalties and refunds apply, are defined.

In view of the above and if you can not resolve the situation with TAP, we would like to inform you that since February 15, 2016, the new online electronic dispute resolution platform (RLL) is available to consumers and merchants: https://webgate.ec.europa.eu/odr/

This platform aims at resolving disputes in a faster, easier and cheaper way. Whenever consumers submit a complaint on the RLL platform, alternative dispute resolution bodies will act as arbitrator between the parties to resolve the problem.

In this regard we will conclude your complaint.

Best regards
The Department of Prices and Consumer Protection

Min flight är inställd, inte ändrad - det står tydligt "CANCELLED" på min bokningssida hos TAP. Jag mailade tillbaka till ANAC, men fick bara svaret att de vidhåller att de inte kan göra något och man menar på att TAP informerat mig (vilket de fortfarande inte gjort) 15 dagar före avgång och således faller detta utanför EU261/2004.
Jag är bokad OSL-LIS-JFK i maj, OSL-LIS är inställd och de har ingen flight den dagen utan endast en dagen innan (vilket jag inte kan ta), tolkar jag EU261/2004 fel? Som jag tolkar EU261/2004 gäller rätt till återbetalning oavsett när flighten är inställd även med de nya "guidelines för covid-19", men inte kompensation.



3) Jag ställer mitt hopp nu till AmEx som jag hoppas kan ta ett beslut innan jag skulle åkt 12:e maj. Får jag nej där står man ju med valet om ombokning någongång under 2020 och betala mellanskillnaden eller voucher. Voucher vågar jag nog inte ta i detta läget, känns oklart om TAP finns kvar efter sommaren. Om jag ombokar till något annat datum i höst och TAP ev. går i konkurs har jag ett case hos AmEx då?
 

Valley

Medlem
Liten uppdatering bara, resan upp kunde genomföras med ändring av flygtid TXL-ARN från 21/3 till 20/3, men tillbakaresan 24/3 fick göras med tåg till Malmö och färja Trelleborg Rostock och så tåg igen. Inga kontroller utöver det vanliga någonstans vare sig i Tyskland eller Sverige. Väldigt rofyllt överallt och det intressanta är att det ingenstans på den här resan var lika trångt (mao lika hög smittorisk) som i valfri mataffär eller stadsbuss, var aldrig några problem att hålla 2-3 meters avstånd.
Kortanvändningen i Tyskland har för övrigt ökat kraftigt, i synnerhet blipp-betalningar :)

Kanske kan leda till att man
Uppdatering från mitt pågående ärende - tänker att om någon sitter i samma sits kanske kan få någon hjälp :)

1) Tänker att det här med att jag inte ska behöva betala in beloppet till AmEx på den kommande fakturan låter lite skumt - tänker att det är som upplagt för problem, med att jag åker på någon ränta eller likande. Så tänker det är bästa att få det skriftligt på mail. Ringer AmEx plat kundtjänst - enl. den handläggaren jag pratar med idag är det helt felaktigt att man inte behöver betala, och att jag fått fel info. Visar sig även att de inte ens regisserat något ärende hos reklamationsavdelningen. Berättar för handläggaren att detta känns helt orimligt att jag som kund ska behöva dubbelkolla att uppgifterna om inbetalning och att ärendet inte registrerats, tar det lugnt och sansat (även fast jag kokar inombords). Kräver därefter skriftlig bekräftelse per mail att ärendet är regisserat. Handläggaren tar mina synpunkter och lovar att både fixa det skriftligt och att återkomma per telefon. Får ett sms att det inte gick att registrera ärendet nu i eftermiddags men skall fixa det imorgon?! Fattar inte, men får se vad som händer imorgon.

Fråga: Hur ser erfarenheterna ut på forumet för AmEx reklamation av ett köp gällande flygbiljetter? Står AmEx på kundernas sida?

Har i mitt Amex-ärende fått bekräftelse från Axa för varje ny sak jag skickar in.
Kört allt via e-Mail eftersom det inte gick registrera framtida datum i deras Web-anmälan. Får vi se hur det lyckas. För övrigt blev jag mycket väl
mottagen och fick direkt besked om att jag skulle anmäla fallet som avbruten resa.
I övrigt lyfte min flight mot Amsterdam precis. Kanske skulle taktiken varit att hoppat på den och först när jag står i Amsterdam claima att jag inte kan åka vidare :D
 

Maja

Medlem
Min flight med Scoot är inställd SIN-BKK den 8 april och idag fick jag mail om att de bara erbjuder vouchers som är giltiga i 12 mån. Är det bara att gilla läget? Jag vill helst ha pengarna tillbaka då jag inte vet när/om vi kan boka in en ny resa.
 
Toppen