Senaste nytt

Riktigt bra flygmuseum där man får gå in i planen mm

Syversen

Medlem
National Air and Space Museum nära Dulles-flygplatsen i Washington DC tycker jag är värt ett besök om man är i närheten. Man får inte gå in i några plan vad jag minns, men att se Blackbird, Concorde och rymdfärjan Discovery är ändå en upplevelse. Museet har också ett systermusem, eller en annan del av samma museum kanske är mer korrekt, i centrala Washinton. Här finns färre flygplan och ett större fokus på rymdfart men också mer målande utställningar med mer fakta/historia, biosalong, simulatorer osv. Tycker båda är väl värda ett besök. Inträdet är gratis på båda platserna och det finns buss till/från Dulles om man t.ex. vill kombinera ett besök på museet vid flygplatsen med att resa vidare från Dulles.
 

Robert flysas

Moderator
Santa Monicas flygplats har ett trevligt museum där man sparat en cockpit från en MD11 för man kan få känna på att vara pilot. De har kopplat in Santa Monicas ATC för att göra det extra kul.
Länk: Santa Monica, CA | Museum of Flying

National Air and Space Museum nära Dulles-flygplatsen i Washington DC tycker jag är värt ett besök om man är i närheten. Man får inte gå in i några plan vad jag minns, men att se Blackbird, Concorde och rymdfärjan Discovery är ändå en upplevelse. Museet har också ett systermusem, eller en annan del av samma museum kanske är mer korrekt, i centrala Washinton. Här finns färre flygplan och ett större fokus på rymdfart men också mer målande utställningar med mer fakta/historia, biosalong, simulatorer osv. Tycker båda är väl värda ett besök. Inträdet är gratis på båda platserna och det finns buss till/från Dulles om man t.ex. vill kombinera ett besök på museet vid flygplatsen med att resa vidare från Dulles.
Trevligt! Det måste jag kolla in nästa gång. Kul!

Teknikmuseet i Sinsheim har både en Concorde och en TU-144. Rätt unikt. Inte varit där men det står på listan.


Technik Museum Sinsheim | Germany
Unikt! Får ta en tur dit sen:)

Kan även rekommendera Fleet Air Arm Museum som är Royal Navy's
flygmuseum i Yeovilton, Ilchester. Bland allt militärt flyg finns bl.a. den
första brittiska Concorde-prototypen (002).

Intressant, tack för info :)
 
Last edited by a moderator:

Kricka

Medlem

Robert flysas

Moderator
Har i en tidigare länk tidigare nämnt mitt besök vid The Pima Air & Space
Museum i Tucson, AZ. Bra museum där man även kan ta en tur till The
Boneyard (uppställningsplats för 100-tals militära flygplan som lagts i
"malpåse"). Viktigt att boka besök där ett par veckor i förväg då de gör
en Security Clearence på alla besökare...

Själva resan är ju målet vid en TP-run men.. | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Tack för info angående att boka i förväg. Låter riktigt intressant :)
 
Toppen