Senaste nytt

Fler som missar Eurobonus Guld nu pga av COVID-19?

bachelor

Medlem
Ser att folk i tråden tror att detta ska vara över i Maj och att man då ska kunna resa in poäng igen. Ska påminna att vi inte har dag noll i Sverige ännu och att när vi får det räknar experterna med att max antal smittade är ca 80 dagar efter det. Sen finns förhoppningen att inte alla regioner drabbas samtidigt, vilket förskjuter det än mer. Att då tro att de kommer börja flygas om ca 40 dagar känns långsökt.
 

Mr Planning

Medlem
Aftonbladet har en plus artikel där dom intervjuar presschefen hos SAS som menar att att man kollar på en lösning om det är "särskilda fall"

(att man saknar poängen från en (1) endaste flight för att behålla sin status)

Och detta gäller om man har en redan bokad flygning fram till 30 april.
 
Swiss underlättar för att behålla statusnivå. Fick mail från dem för en stund sedan:
trans.gif

Status customers

If you are one of our valued status customers, we acknowledge that your possibilities for accumulating status miles are currently limited. In view of this, we will be easing the corresponding provisions for retaining your program status in the course of this year.
 

PILOTEN

Medlem
Varför inte bara förlänga allas intjänandeår med de x månader som nedstängningen blir? Enkelt att administrera, de behöver inte dela ut några extrapoäng för icke flugna resor och lika regler för alla.
 

Canadien

Medlem
Varför inte bara förlänga allas intjänandeår med de x månader som nedstängningen blir? Enkelt att administrera, de behöver inte dela ut några extrapoäng för icke flugna resor och lika regler för alla.
Är nog för komplext för dem, skicka ut nya kort, få klagomål för att folk får Amex-20k-baspoäng på fel sida brytpunkten, ..., enklare att bara plussa på lite poäng här och där,
 

mha321

Medlem
Varför inte bara förlänga allas intjänandeår med de x månader som nedstängningen blir? Enkelt att administrera, de behöver inte dela ut några extrapoäng för icke flugna resor och lika regler för alla.

Är nog för komplext för dem, skicka ut nya kort, få klagomål för att folk får Amex-20k-baspoäng på fel sida brytpunkten, ..., enklare att bara plussa på lite poäng här och där,

Jag tror också att det är betydligt mer komplicerat än det låter vid första anblicken. Särskilt som man har utspridda medlemsår, och inte har kalenderår.
 
  • Gilla
Reactions: fcx

aisle_seat

Ny medlem
Undra om problemet är att om de ger ut 90k / 12 baspoäng per månad att poängen stannar kvar på kontot och innebär en verklig kostnad. De borde se till att samma belopp tas bort också i så fall. Det verkar enkelt och vettigt för mig iaf, men det är svårt att veta allt förstås.

Problemet är väl att det går att flyga fortfarande. Man skulle ju kunna reglera i efterhand så att man minst kommer upp i 90k / 12 per påverkad månad. Har man samlat tex 5k poäng i mars så får man då 2,5k poäng. Undra hur LH gör, ger de ett belopp / 12 + de poäng för om man flyger?

Samma princip på antal flygningar om man skulle råka kvala in på det sättet... antar dock att det i princip är inrikes / skandinavien pendlare som kvalar in så och där verkar ju en del flyg gå fortfarande så det är väl bra med att inte räkna dubbelt där.

I vilket fall som helst så vill man ju inte ställa till med onödig administration för SAS, t.ex. genom att försöka tjata till sig status på något sätt.
 

danielhog

Medlem
Undra om problemet är att om de ger ut 90k / 12 baspoäng per månad att poängen stannar kvar på kontot och innebär en verklig kostnad. De borde se till att samma belopp tas bort också i så fall. Det verkar enkelt och vettigt för mig iaf, men det är svårt att veta allt förstås.

Problemet är väl att det går att flyga fortfarande. Man skulle ju kunna reglera i efterhand så att man minst kommer upp i 90k / 12 per påverkad månad. Har man samlat tex 5k poäng i mars så får man då 2,5k poäng. Undra hur LH gör, ger de ett belopp / 12 + de poäng för om man flyger?

Samma princip på antal flygningar om man skulle råka kvala in på det sättet... antar dock att det i princip är inrikes / skandinavien pendlare som kvalar in så och där verkar ju en del flyg gå fortfarande så det är väl bra med att inte räkna dubbelt där.

I vilket fall som helst så vill man ju inte ställa till med onödig administration för SAS, t.ex. genom att försöka tjata till sig status på något sätt.
Går att lösa genom att dela ut statuspoäng, som man får från Amex elite eller mc premium exempelvis.
 

bachelor

Medlem
Frågan är ju vad en guldmedlem "kostar" SAS om man jämför med en silver. Varken prio incheck, fast track eller priobagage "kostar" ju något för SAS. Extra bagage kostar, men är ju ytterst få resor/resenär skulle jag tro. Loungen kostar, sen är ju frågan om och vad man kostar per person för SAS när man går in i en Lufthansalounge,
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen