Senaste nytt

UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar?

MXP

Medlem
Detta verkar vara en jävla stötesten, detta med att en resa inte är officiellt inställd.
Ticket agerar väl också såsom förmedlare. Som jag precis la in i annan tråd.

Utifrån utslag HD
"Som mellanman utgör resebyrån en förmedlande länk mellan resenären och transportören och är alltså inte själv part i reseavtalet med resenären. Detta innebär att resebyrån normalt endast är ansvarig gentemot resenären för byråns egen försummelse vid utförandet av förmedlingsuppdraget.

Men så finns, trots allt ett antal juridiska undantag där en resebyrå trots detta kan ha fullt ansvar. Och det lär nog styras utifrån vad det är för case det handlar om.
Ovan gällde en resa som inte blev av då flygbolaget gick i KK och resebyrån hävdade rätt till slutbetalning av sin faktura. Konsumenten fick rätt i HD.

För allas kunskap fick jag detta svar från Ticket:

Vi som resebyrå förmedlar köp av flyg, dvs en mellanhand mellan dig som kund och flygbolaget.
Vi har uppfyllt vår tjänst så att säga. Och därefter ska SAS uppfylla sin. Men…under dessa extraordinära omständigheter så kan dom kanske inte göra det.
Vi förmedlar även betalning till flygbolagen och det är således deras villkor som styr då flygbolaget äger transportansvaret.

Om ett flygbolag ställer in resan, så ansöker vi automatiskt om återbetalning, så fungerar det alltid (även under normala omständigheter). Men i vissa fall nu ställer dom inte in flygen, och flygen går tomma utan passagerare. Detta för att flygbolagen inte ska tappa tillståndet att flyga på den linjen.
Vi har full koll på alla bokningar och jag kommer att hålla dig underrättad.

Det blir att betala och vara glad och låta pengarna brinna inne helt enkelt, i framtiden blir det bokningar med SAS direkt även med större grupper.
 

Valley

Medlem
KLM vill inte svara via Whatsapp. En av de kanaler de kräver skall användas.
Förvisso är de överhopade med jobb. Men känslan är att man skall tvinga in oss att plocka en voucher.
 

apknug

Medlem
För allas kunskap fick jag detta svar från Ticket:

Vi som resebyrå förmedlar köp av flyg, dvs en mellanhand mellan dig som kund och flygbolaget.
Vi har uppfyllt vår tjänst så att säga. Och därefter ska SAS uppfylla sin. Men…under dessa extraordinära omständigheter så kan dom kanske inte göra det.
Vi förmedlar även betalning till flygbolagen och det är således deras villkor som styr då flygbolaget äger transportansvaret.

Om ett flygbolag ställer in resan, så ansöker vi automatiskt om återbetalning, så fungerar det alltid (även under normala omständigheter). Men i vissa fall nu ställer dom inte in flygen, och flygen går tomma utan passagerare. Detta för att flygbolagen inte ska tappa tillståndet att flyga på den linjen.
Vi har full koll på alla bokningar och jag kommer att hålla dig underrättad.

Det blir att betala och vara glad och låta pengarna brinna inne helt enkelt, i framtiden blir det bokningar med SAS direkt även med större grupper.

Fast du hade varit i samma situation om du gjort din gruppbokning direkt med SAS;

* Flygbolaget tar in en handpenning på 10-20% vid gruppbokning.
* Ett visst antal dagar innan avgång skall biljetter ställas ut och slutbetalas.
* Biljetterna är inte avbokningsbara och handpenning brinner inne om inte biljett slutbetalas / ställs ut.

Vid ev cancellerad flight återbetalas biljetten.

Att det kan vara smidigare att ha och göra direkt med SAS är helt klart men reglerna för gruppbiljetter skiljer sig inte åt, det är inget hitte på från tickets sida.
 

Nemo

Medlem
KLM vill inte svara via Whatsapp. En av de kanaler de kräver skall användas.
Förvisso är de överhopade med jobb. Men känslan är att man skall tvinga in oss att plocka en voucher.
Har du testat länkarna KLM skickar? Det är hart när omöjligt att få kontakt med en människa på KLM. Och som du säger, de är inte pigga på att betala ut riktiga pengar.
  1. Fare conditions: KLM My Trip
  2. Request a voucher: Latest flight information - KLM.com
  3. Request a refund: http://klmf.ly/1gGst9G
 
Galet på KLM nu. Tutar bara upptaget på Guldlinjen.

Edit: Ring istället det holländska numret på Skype och välj engelska.

+31 20 474 7747
 
Last edited:

Travel

Medlem
Hej
Har inte hittat någon tråd om British Airways.
Har fått flyg inställda och det är enkelt att få en voucher men svårare med återbetalning.
Någon med erfarenhet kring hur man löser det?
Har betalat med cash + avios
 

henke12

Medlem
Hej
Har inte hittat någon tråd om British Airways.
Har fått flyg inställda och det är enkelt att få en voucher men svårare med återbetalning.
Någon med erfarenhet kring hur man löser det?
Har betalat med cash + avios

Jag betalade en biljett LHR-ARN med cash

Den ställdes in,
Ringde in till deras lokala Hong Kong-nummer(bor i HK)
Fick svar efter 2 minuter. Full refund kirrad på 3 minuter
Pengarna åter på amex efter 7-10 dagar
 

Valley

Medlem
@Nemo
Gick inte att få något annat än en voucher verkar det som. Har i a f plockat en sådan med anmärkning jag kräver full återbetalning.
Nu får vi se vad A'x försäkringen säger

I övrigt har jag väntat på svar i WhatsApp i 28H 39Min nu.
 
Toppen