Senaste nytt

UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar?

LSH

Medlem
Jag fick mejl nu från BRA att de ställt in första benet på Kalmar-Bromma-Torp/Sandefjord och att jag fått en tillgodobiljett. Har skrivit till kundtjänst att jag vill ha återbetalning. Återkommer med resultat.
 

Valley

Medlem
Ja, https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/se/documents/FAQ-reseforsakring-och-coronavirus.pdf här har ju amex själv info om Covid-19.

"Jag vill inte längre resa utomlands eftersom jag är orolig för spridningen av viruset. Kan jag avboka resan?
Avbokningsskyddet gäller endast då regeringen avråder från att resa till ett land eller en region. Försäkringens villkor omfattar inte ovilja mot att resa."

"Under vilka omständigheter kan jag få kompensation om jag avbokar min resa?
Vi kommer att behandla anspråk från kunder som:
1. ska besöka en plats som regeringen har bett människor att undvika 2. ska resa till en plats som är försatt i karantän (lockdown) 3. missar sitt flyg på grund av obligatorisk karantän 4. har ett läkarintyg som avråder från att resa på grund av deras medicinska tillstånd.
Vi kommer inte att lösa ersättningskrav om flygbolaget eller hotellet själva har en policy för återbetalning eller resekredit.
Alla anspråk är föremål för godkännande."

Så det är väl bara att lämna ett anspråk då.

Har nu fått första svaret från KLM (Whttsapp). I princip verkar det vara ett rent (robotiserat?) standardsvar. Enbart en upprepning om att ifall jag är godkänd för voucher, bla, bla, bla, skall jag, bla, bla, bla...............
Allt av information man skriver om att jag skall inkomma med finns redan med i mitt första inlägg.
Tog nästan 1,5H innan svaret kom. Får se om det går fortare med mitt svar nr. 2
 

MXP

Medlem
Verkar mycket underligt, tvivlar på att de har rätt att göra så, men jag bokar aldrig via byrå så har dålig koll på dem.

Första och (om det behöver förtydligas) sista gången jag gör det själv. Svaret är att Ticket i sin tur måste ansöka om en återbetalning ifrån SAS och det hävdar de är långt ifrån säkert att det går igenom.
 

MXP

Medlem
@MXP Det låter här som det är Ticket som ser en möjlighet att få betalt för sitt arbete. Om flighten är inställd av SAS så tar de garanterat inte betalt. Jag skulle vänt mig till resebyrån och frågat varför de tar handpenningen när de inte leverar någon tjänst. Eller så tycker de att de gjort det i och med att de genomfört en bokning. Och det finns inget som förbjuder en resebyrå att ta betalt för sitt arbete.

Ser ut som vi har två exempel till ovan varför man skall undvika resebyråer in i det längsta

Den frågan ska absolut ställas då det inte är gjort än. Problemet just nu är ju att flighten är först 2/5 så ingenting är inställt av SAS ännu så där gissar jag att de har ryggen fri just nu. För att kunna löpa linan ut så att säga måste vi slutbetala alla platserna senast imorgon, Ticket menar då att de inte kan garantera att vi får pengarna tillbaka även om SAS ställer in sina flighter. Så just nu väljer jag mellan att ta förlusten på 12000kr i handpenning eller riskera en betydligt större förlust om en månad eller två.

Som i tidigare post - första gången jag använder en resebyrå och enda gången jag använder en resebyrå.
 

MXP

Medlem
Nu ställt frågan till resebolaget hur det kommer sig att de kan ta fullt betalt för en inställd flight, om flyget nu då skulle ställas in.
 

MXP

Medlem
Flighten är inte inställd ännu, eller?

Förlåt, du har helt rätt. Vi talar om vad som skulle hända förutsatt att flighten blir inställd. Då hävdar Ticket alltså att de inte kan garantera någon återbetalning och det är vad jag ifrågasätter.
 

Valley

Medlem
Förlåt, du har helt rätt. Vi talar om vad som skulle hända förutsatt att flighten blir inställd. Då hävdar Ticket alltså att de inte kan garantera någon återbetalning och det är vad jag ifrågasätter.

Detta verkar vara en jävla stötesten, detta med att en resa inte är officiellt inställd.
Ticket agerar väl också såsom förmedlare. Som jag precis la in i annan tråd.

Utifrån utslag HD
"Som mellanman utgör resebyrån en förmedlande länk mellan resenären och transportören och är alltså inte själv part i reseavtalet med resenären. Detta innebär att resebyrån normalt endast är ansvarig gentemot resenären för byråns egen försummelse vid utförandet av förmedlingsuppdraget.

Men så finns, trots allt ett antal juridiska undantag där en resebyrå trots detta kan ha fullt ansvar. Och det lär nog styras utifrån vad det är för case det handlar om.
Ovan gällde en resa som inte blev av då flygbolaget gick i KK och resebyrån hävdade rätt till slutbetalning av sin faktura. Konsumenten fick rätt i HD.
 
  • Gilla
Reactions: MXP

MXP

Medlem
Detta verkar vara en jävla stötesten, detta med att en resa inte är officiellt inställd.
Ticket agerar väl också såsom förmedlare. Som jag precis la in i annan tråd.

Utifrån utslag HD
"Som mellanman utgör resebyrån en förmedlande länk mellan resenären och transportören och är alltså inte själv part i reseavtalet med resenären. Detta innebär att resebyrån normalt endast är ansvarig gentemot resenären för byråns egen försummelse vid utförandet av förmedlingsuppdraget.

Men så finns, trots allt ett antal juridiska undantag där en resebyrå trots detta kan ha fullt ansvar. Och det lär nog styras utifrån vad det är för case det handlar om.
Ovan gällde en resa som inte blev av då flygbolaget gick i KK och resebyrån hävdade rätt till slutbetalning av sin faktura. Konsumenten fick rätt i HD.

Tack för mycket bra information.
 
Toppen