Alltså, det pratas ovan om "gratisresor" och det tolkar jag som att Thai inte får betalt av t.ex. Eurobonus/SAS för de biljetterna. Det pratas vidare om något som jag tolkar som att Thai tvingas av Star Alliance att lägga ut bonusplatser. Att de tvingas lägga ut bonusplatser kanske stämmer, det låter intressant. Det är dock inget som t.ex. Swiss verkar göra när det gäller deras platser i First, men det är kanske annorlunda med First än Business (men hur funkar det då med Lufthansa). Att de inte får betalt av t.ex. Eurobonus/SAS för bonusplatser tror jag inte på, men jag vet inte det.
När det gäller Thais nya strategi där de släpper bonusplatser bara dagar innan avresa har kanske troligare något att göra med ett problem som SAS poängterade på ett Diamant-event (har jag för mig att det var), nämligen att många bonusresor avbokas, vilket blir mindre troligt om platserna bara släpps några dagar innan. Förhoppningsvis är detta ett mindre problem nu när Eurobonus har en avgift på 450kr som man inte får tillbaka vid avbokning och man kan hoppas att andra bonusprogram har infört liknande avgifter för att få ner på avbokningarna.
När det gäller Thais nya strategi där de släpper bonusplatser bara dagar innan avresa har kanske troligare något att göra med ett problem som SAS poängterade på ett Diamant-event (har jag för mig att det var), nämligen att många bonusresor avbokas, vilket blir mindre troligt om platserna bara släpps några dagar innan. Förhoppningsvis är detta ett mindre problem nu när Eurobonus har en avgift på 450kr som man inte får tillbaka vid avbokning och man kan hoppas att andra bonusprogram har infört liknande avgifter för att få ner på avbokningarna.