Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

ELOS

Medlem
[GALLERY=][/GALLERY]

Kanske ngt för SAS?
 

Attachments

  • 10C3860B-E7F4-48CB-8148-A1DAA39FC98A.jpeg
    10C3860B-E7F4-48CB-8148-A1DAA39FC98A.jpeg
    76,7 KB · Visningar: 483

Skyisthelimit

Ny medlem
Jag och sambon lämnade Sverige förra veckan och drog till Sydostasien för 3 veckor av sol o bad. Allt innan coronapaniken brutit ut. Åkte på eurobonus awardbiljett 2-4-1 cph-sin tur o retur med singapore airlines i business och tänkte ta oss runt här nere med buss, tåg, båt och LCC.
Idag befinner vi oss i Thailand, och samtliga länder runtomkring har stängt sina gränser, inkl singapore som inte släpper in några turister vilket gör att vår plan att avsluta med några dagar i singapore i början av april inte är görbart. Singaporeflyget hem den 4/4 blev idag inställt o vi är ombokade till swiss från singapore via Zurich samma dag istället. Bekymret är hur kan vi göra för att ta oss på flyget från singapore om vi inte får komma in. Funderar på att köpa en enkelbiljett Thailand-singapore med silkair (sq) o hoppas vi kan göra en incheckning hela vägen från Thailand och göra en transfer airside (reser tyvärr med bagage). Oron att Thailand ska stänga sin gräns för in- och utresor likt Malaysia finns ju också, vilket skulle göra att vi blir fast. Efter ha pratat med Tallin så stod de fast i att man inte kan ändra något efter avresa. Pratade med SAS kundtjänst som inte kunde hjälpa med nått då det är en star Alliance resa. Vad hade ni gjort? Is i magen och se vad som händer? Köpt ny enkelresa hem?

Jag kan återkoppla att isen i magen höll i tre dagar. Sen köpte vi ny hemresa med emirates från Phuket och landade idag på Arlanda. Första gången med emirates i business och jag skulle nog sammanfatta hela businessproduken i 777-300 som undermålig. Kom i alla fall hem vilket känns bra när allt fler bolag ställer in sina flyg. Hade dock gärna varit kvar och kanske fastnat i Thailand, sista dagarna var det så lite turister att det nästan kändes som ”Thailand som det var förr”.
 

Homer

Medlem
Sydafrika...


Breaking: Nationwide lockdown announced in South Africa - CNBC Africa
nation-wide lockdown for 21 days with effect from midnight on Thursday 26 March, ending on April 16th, 2020.

Non-South Africans arriving on flights from high-risk countries we prohibited a week ago will be turned back.

International travelers who arrived in South Africa after 9 March 2020 from high-risk countries will be
confined to their hotels until they have completed a 14-day period of quarantine.


FULL ADDRESS: Ramaphosa announces nationwide lockdown from Thursday midnight - CNBC Africa
 

chillicat

Medlem
Skulle behöva lite tips och råd från er i dessa märkliga tider. Stort tack på förhand för hjälpen.

Jag och min fru skulle åkt till Sri Lanka med Qatar nu på torsdagen den 26/4. Detta bokades i oktober förra året. Vi har bokat med mitt SAS Amex Elite via Travelstart (Don't ask..) och flygplatsen är nu då stängd för inkommande flyg i Sri Lanka, och vi är ju såklart belagda med reseförbud här i Sverige. Vi vet alltså att vi inte kommer att åka.

Har (som alla) försökt få tag på Travelstart utan någon lycka. Både per e-mail och telefon (väntade i 5.5 timmar i telefonkö idag innan samtalet bröts).

Kollat på Checkmytrip och där är flygningarna inställda också.

Min fråga är då - vad gör jag? Kontakter jag Amex i detta läge, eller är det bara att försöka få tag på Travelstart? Eller rent av höra av sig till Qatar Airways? Vad tycker ni? Vad hade ni gjort?

Stort tack för alla tips och råd.
 

Fidde

Medlem
Skulle behöva lite tips och råd från er i dessa märkliga tider. Stort tack på förhand för hjälpen.

Jag och min fru skulle åkt till Sri Lanka med Qatar nu på torsdagen den 26/4. Detta bokades i oktober förra året. Vi har bokat med mitt SAS Amex Elite via Travelstart (Don't ask..) och flygplatsen är nu då stängd för inkommande flyg i Sri Lanka, och vi är ju såklart belagda med reseförbud här i Sverige. Vi vet alltså att vi inte kommer att åka.

Har (som alla) försökt få tag på Travelstart utan någon lycka. Både per e-mail och telefon (väntade i 5.5 timmar i telefonkö idag innan samtalet bröts).

Kollat på Checkmytrip och där är flygningarna inställda också.

Min fråga är då - vad gör jag? Kontakter jag Amex i detta läge, eller är det bara att försöka få tag på Travelstart? Eller rent av höra av sig till Qatar Airways? Vad tycker ni? Vad hade ni gjort?

Stort tack för alla tips och råd.

Eftersom din resa är mer än en månad bort så kan du avvakta lite. Då låter du folk som har resor närmare i tiden komma fram och kötiderna går förhoppningsvis ner längre fram. Eftersom du dessutom mailat så är det ju inte omöjligt att du får svar innan din resa där.
 
Toppen