Senaste nytt

UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar?

lilly k

Medlem
Någon som gjort samma sak med stängda hotell...
Jag är i samma sits som dig men med ett hotell i Lissabon. Också betalat med SAS Mastercard. Enligt deras hemsida erbjuds jag ombokning till annat datum högst 1 år framåt. Har mailat dom idag om detta, får se vad de svarar......
 

toer00

Medlem
Jag är i samma sits som dig men med ett hotell i Lissabon. Också betalat med SAS Mastercard. Enligt deras hemsida erbjuds jag ombokning till annat datum högst 1 år framåt. Har mailat dom idag om detta, får se vad de svarar......

Publicera gärna vad de säger...

Jag har mejlat hotellet i Sevilla och frågat hur de skall kunna erbjuda tjänsten övernattning om landet (Spanien) är satt i undantags tillstånd och hotellet är stängt...
 

Homer

Medlem

palmen

Moderator
Vad tror ni om sannolikheten att UD kommer förlänga sin avrådan för alla länder den 14/4?
Jag tror att sannolikheten är 7
Vad som händer om 3 veckor i detta tillstånd som världen är i just nu så är det bara onödigt att gissa på saker. Man kan lika gärna gissa på lottonummer just nu, har man tur blir det jackpot, har man otur kammar man noll i sin gissning.
 

FrontX

Medlem
Jag tror att sannolikheten är 7
Vad som händer om 3 veckor i detta tillstånd som världen är i just nu så är det bara onödigt att gissa på saker. Man kan lika gärna gissa på lottonummer just nu, har man tur blir det jackpot, har man otur kammar man noll i sin gissning.

Tack. Men jag efterfrågad inte ett stroppigt svar.

Världsläget lär väl knappast bli bättre på 30dagar. Ett land rapporterar färre smittade, medans det poppar upp nya fall i ett annat. Länder håller stängt eller så sätts folk i karantän så fort de landar. Så det var inte en helt orimlig fråga om sannolikheten, baserat på hur det ser ut och hur UD kanske tänker
 

Berglund

Medlem
Tack. Men jag efterfrågad inte ett stroppigt svar.
Förvisso inte men du måste ju samtidigt förstå att du ställer en omöjlig fråga, ungefär som ”hur långt är ett snöre?”. Just nu finns det väldigt lite som är som vanligt, väldigt mycket är förändrat. Därför går det inte att svara på din fråga på något rimligt sätt genom resonemang hur det brukar fungera i vanliga fall. Allt är annorlunda nu!
 

MXP

Medlem
Jag behöver lite experthjälp/erfarenhet att bemöta en situation jag hamnat i med en resebyrå gällande rådande situation. Jag har en flygbokning via Ticket för en resa till Malaga i början av maj för en grupp på 12 personer. Som läget ser ut vill Ticket (och mig själv inkluderat) avboka denna bokning. Alternativen jag har fått från Ticket innebär båda en enorm kostnad för mig och jag undrar om mina rättigheter/möjligheter i detta läge. Jag har läst villkor osv vilket säger mig väldigt lite (troligen är jag värdelös på det) och försökt läsa igenom denna tråd och tror jag förstår. Men innan jag ger mig in i en diskussion med Ticket vill jag ha mer på fötterna.

Valen jag har fått:
Avboka resan nu och då brinner handpenningen (1200kr per plats) inne.
Betala in resterande summa för biljetterna och på så vis säkra biljetterna i maj, fortsätter UDs eller Spaniens regler gälla då kommer hela summan brinna inne men jag får möjligheten att ansöka om återbetalning - vet ej vart den återbetalningen ska komma ifrån.

Jag måste själv varit väldigt naiv då jag suttit still i båten och tagit för givet om resan inte skulle gå att genomföra skulle återbetalning lösa sig. Jag har även läst om att möjligheten ska finnas att ansöka om återbetalning från kortutgivaren när resan inte genomförs, då resan är betald med Mastercard borde jag ha den möjligheten. Men jag kanske bara griper efter halmstrån där.

Edit: För att förtydliga är detta alltså inte en paketresa utan innefattar endast flyg vilket gör mig mindre hoppfull om alternativ.
 
Last edited:

Robster

Medlem
Jag hade resa bokad med KLM/AF - ARN-AMS-MAD och MAD-CDG-ARN. Alla flighter förutom AMS-MAD är inställda, utresa nu på lördag. Resan betald med Amex Premium. Jag ringde och kollade med Amex, de säger att eftersom KLM erbjuder voucher så kan Amex inte göra något.
 

LSH

Medlem
Jag hade resa bokad med KLM/AF - ARN-AMS-MAD och MAD-CDG-ARN. Alla flighter förutom AMS-MAD är inställda, utresa nu på lördag. Resan betald med Amex Premium. Jag ringde och kollade med Amex, de säger att eftersom KLM erbjuder voucher så kan Amex inte göra något.

Enligt konsumentverket så har du rätt till återbetalning i pengar inom 7 dagar. Spelar ingen roll när eller varför resan ställdes in.

Från Inställt flyg - Konsument Europa

"Flygbolaget ska alltid erbjuda dig valet mellan ombokning eller avbokning. Det gäller oavsett orsak till att flyget ställs in och oavsett när du fick informationen om att flyget var inställt.

Om du väljer återbetalning är flygbolaget är skyldigt att betala ut dina biljettkostnader inom 7 dagar. Det ska ske kontant, med elektronisk banköverföring, bankgirering eller check. Om du går med på det kan flygbolaget återbetala biljetten genom tillgodokvitton eller på annat sätt."

Vad säger KLM och Amex om det?
 
Last edited:
Toppen