Senaste nytt

UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar?

toer00

Medlem
Vad tror ni om denna då, via LH:s hemsida får man vid cancelering inte tillbaks ett öre..
En dj..a massa cancel och schedule change och nu hemresa fr. FRA innan flyget fr. MAD ankommit...

Dock enl. LH's hemsida och ITA Matrix så går det överhuvudtaget nu inga LH-flyg dessa dagar och rutter, varken ARN-FRA den 9 April eller
FRA-MAD den 14 april... Ytterst förvirrande.. skall jag ringa LH redan nu och försöka få en cancelering inkl. pengar tillbaka till kort..eller vänta till 72 timmar innan och sew vad som hänt då...??

För att sedan satsa på at boka nytt till de alternativ som finns...??

Vad säger rutinerade LH - rävar...?
Vi försöker verkligen komma iväg...



upload_2020-3-22_14-7-17.png
 

Senator

Moderator
Vad tror ni om denna då, via LH:s hemsida får man vid cancelering inte tillbaks ett öre..
En dj..a massa cancel och schedule change och nu hemresa fr. FRA innan flyget fr. MAD ankommit...

Dock enl. LH's hemsida och ITA Matrix så går det överhuvudtaget nu inga LH-flyg dessa dagar och rutter, varken ARN-FRA den 9 April eller
FRA-MAD den 14 april... Ytterst förvirrande.. skall jag ringa LH redan nu och försöka få en cancelering inkl. pengar tillbaka till kort..eller vänta till 72 timmar innan och sew vad som hänt då...??

För att sedan satsa på at boka nytt till de alternativ som finns...??

Vad säger rutinerade LH - rävar...?
Vi försöker verkligen komma iväg...



Visa bifogad bild 107822

Jag skall inte lägga mig vad andra gör men en påminnelse om att Spanien nu är 3:e värst drabbade land och det är i lock-down som precis är förlängd i 15 dagar:
Spanien förlänger nödläget med 15 dagar – nära 400 nya dödsfall | SVT Nyheter

Så mitt första svar skulle vara att avråda att åka. Det finns en sannolikhet att ni kan fastna i Spanien. Ni har rätt att få alla pengar tillbaka eftersom flygen är inställda. Sen hur man enklast får till detta är en annan femma. Har du köpt direkt av Lufthansa?
 

Tonton

Medlem
Vad tror ni om denna då, via LH:s hemsida får man vid cancelering inte tillbaks ett öre..
En dj..a massa cancel och schedule change och nu hemresa fr. FRA innan flyget fr. MAD ankommit...

Dock enl. LH's hemsida och ITA Matrix så går det överhuvudtaget nu inga LH-flyg dessa dagar och rutter, varken ARN-FRA den 9 April eller
FRA-MAD den 14 april... Ytterst förvirrande.. skall jag ringa LH redan nu och försöka få en cancelering inkl. pengar tillbaka till kort..eller vänta till 72 timmar innan och sew vad som hänt då...??

För att sedan satsa på at boka nytt till de alternativ som finns...??

Vad säger rutinerade LH - rävar...?
Vi försöker verkligen komma iväg...



Visa bifogad bild 107822

Det är nog så att alla system inte synkar utmärkt just nu. Det är otroligt mycket schemaförändringar och plötsligt inställda flighter osv. Ni får nog snällt vänta tills det är bekräftat i alla Lufthansas system att flighten är inställd.


Vi försöker verkligen komma iväg...

Om det nu är kritiskt att ni ska komma iväg, så kan du ju nu redan börja kolla på andra alternativ. Jag skulle dock ha is i magen.

Ha i åtanke att i princip hela Spanien är nedstängt och det är till stor del olagligt att ens röra sig utomhus.. Utöver det så är det försäkringsfrågan ni måste ha i åtanke.
 

Berglund

Medlem
Vi försöker verkligen komma iväg...
Massor med flyg inställda, hundratals dödsfall i Italien och Spanien. Över 400 döda i Spanien bara igår, lördagen den 21 mars. Och här kommer du och säger att ”Vi försöker verkligen komma iväg...”. Har du inte läst nyheterna alls?

Spanien håller på att gå samma väg som Italien, de är mitt i ett mycket svårt läge och har en synnerligen ansträngd situation framför sig. Skulle du bli sjuk där, är det långt ifrån säkert att sjukvården har plats för eller ens hinner med dig. Svenska UD avråder från utlandsresor. Det avråds ju till och med från resor inom Sverige! Vad av detta har du missat?

Att dina flyg dessutom blir inställda kanske ska ses lite som ett tecken? Det här är kanske en resa som inte ska genomföras?
 
Last edited:

toer00

Medlem
Visst... men OM Spanien inkl. Hotell öppnar den 28 Mars så blir svårt att få pengar tillbaka... Förbetalt hotell i Sevilla och Business Saver med LH...

Men om canceleringarna håller i sig och hotellen förblir stängda, då kan jag antagligen kräva full refound av både LH och Hotellet i Sevilla??
 

Senator

Moderator
Visst... men OM Spanien inkl. Hotell öppnar den 28 Mars så blir svårt att få pengar tillbaka... Förbetalt hotell i Sevilla och Business Saver med LH...

Men om canceleringarna håller i sig och hotellen förblir stängda, då kan jag antagligen kräva full refound av både LH och Hotellet i Sevilla??

Jag förslår du gör ett försök att läsa den information som vi har tagit fram till dig. Idag är det 2020-03-22. Den spanske staten har förlängt nuvarande lock-down med 15 dagar. Hur sannolikt är det då att något öppnar den 28:e mars? Källan i detta fall är SVT:
Spanien förlänger nödläget med 15 dagar – nära 400 nya dödsfall | SVT Nyheter

"Karantän över påsk
När karantänen började var det sagt att den skulle vara i 15 dagar, men nu kommer den alltså förlängas med ytterligare 15 dagar. Det innebär att karantänen kommer vara över påsk. Det fanns en oro i Spanien om att många skulle resa över påsken, men nu kommer alltså befolkingen att sitta i karantän även då."
 

vegasbaby

Medlem
Visst... men OM Spanien inkl. Hotell öppnar den 28 Mars så blir svårt att få pengar tillbaka... Förbetalt hotell i Sevilla och Business Saver med LH...

Men om canceleringarna håller i sig och hotellen förblir stängda, då kan jag antagligen kräva full refound av både LH och Hotellet i Sevilla??

Slik utviklingen er i Spania akkurat nå er det:
1. Galskap å reise dit frivillig.
2. 99,5% sikkert at karantenen vil bli forlenget over påske. I Spania er det lange tradisjoner for religiøse sammenkomster og festivaler i påsken, og slike menneskemengder vil være bensin på bålet akkurat nå.

Har du reiseforsikring, ordner dette seg. Har du ikke, kan det hende du må jobbe litt for å få dine refund. Men ikke reis. Om du ikke absolutt må.
 

Homer

Medlem
Jag förslår du gör ett försök att läsa den information som vi har tagit fram till dig. Idag är det 2020-03-22. Den spanske staten har förlängt nuvarande lock-down med 15 dagar. Hur sannolikt är det då att något öppnar den 28:e mars? Källan i detta fall är SVT:
Spanien förlänger nödläget med 15 dagar – nära 400 nya dödsfall | SVT Nyheter

"Karantän över påsk
När karantänen började var det sagt att den skulle vara i 15 dagar, men nu kommer den alltså förlängas med ytterligare 15 dagar. Det innebär att karantänen kommer vara över påsk. Det fanns en oro i Spanien om att många skulle resa över påsken, men nu kommer alltså befolkingen att sitta i karantän även då."


SVT anger Elpais som källa och där står det faktiskt såhär, säkert mikroskopiskt liten chans att det inte går
igenom, men ännu ett exempel att man alltid ska gå till källan.


Coronavirus lockdown in Spain: Spanish government to extend state of alarm for 15 days | Politics | EL PAÍS in English

Sánchez needs the approval of Spain’s lower house, the Congress of Deputies, to extend the state of alarm. If approved,
the lockdown will continue until April 12, meaning that Spaniards will be confined to their homes during the Easter vacation break.
Congress will vote on the decision on March 25.
 

Senator

Moderator
SVT anger Elpais som källa och där står det faktiskt såhär, säkert mikroskopiskt liten chans att det inte går
igenom, men ännu ett exempel att man alltid ska gå till källan.


Coronavirus lockdown in Spain: Spanish government to extend state of alarm for 15 days | Politics | EL PAÍS in English

Sánchez needs the approval of Spain’s lower house, the Congress of Deputies, to extend the state of alarm. If approved,
the lockdown will continue until April 12, meaning that Spaniards will be confined to their homes during the Easter vacation break.
Congress will vote on the decision on March 25.

Tack, källkritisk är viktigt.
Men frågeställningen är fortfarande det samma:
Frågor en medlem om hjälp och andra medlemmar tar sig tid att besvara detta inklusive information med externa källor så är det bra kutym att man först tar del av denna och SEN ställer man nya frågor EFTER man har tagit sig tid att förstå VAD svaret innebär.

Förstår att detta är en rätt rörig situation för många, men eftersom målbilden hela tiden är rörlig så tror jag det blir enklare om våra medlemmar ser saker ur ett tidsperspektiv: inom 72t, inom, en vecka, inom två veckor, inom en månad, innan sommaren och innan årsslut. Att lägga massor av tid på något som ligger 15-20 dagar framåt är det svårt för någon att ge specifika råd om just nu.

Ingenting såg likadant ut för en vecka sedan.
 
Toppen