Senaste nytt

Destination Helsingfors - LÄMNA ERA TIPS

Helsingfors (eller Hesa- som helsingforsborna själva kallar staden) tillhör en utav mina favoriter. Som ett gott årgångsvin- blir bara bättre med tiden. Så mina 3 tips:

1) Café Strindberg på N:a Esplanaden - en varm sommardag med en god kaffe, titta på människorna som passerar och med bordservering där de kommer fram och tar beställning/betalning. Ett stort plus för att man aldrig behöver be om notan, utan de kommer fram med den.

2) Något fiskestånd på Salutorget där man för €2 får en grym grovbröds smörgås (ni vet dem från Fazer) fyllt med lax eller kräftröra...*mums*

3) Tempelplatsens kyrka- typisk turistmagnet. Visst. Men grymt hur de lyckats med att bygga en kyrka insprängt i ett berg.

Kan varmt rekommendera en resa dit, flyg tar 30-40 minuter och med båt ca 16 timmar.
 

petsky

Medlem
En annan rekommendation om man vill se staden pa kort tid är att ta 3:ans sparvagn. 3B och 3T tar dig runt till de flesta sevärdheter som ligger centralt och det finns guider att printa:

http://www.hsl.fi/FI/matkustajanopas/Documents/3B3T_esite_en_2012.pdf

En annan favorit som med fördel kan kombineras med ett besök i Alvar Altos hem är Fölisön och gamla mejlans, ett utomhus museum med traditionella finska byggnader som flyttats till en ö precis väster om centrum. Man tar sig enkelt dit med buss 24 fran Svenska Teatern, pa vägen kan man stanna till vid Sibelius monumentet och man kan se presidentbostaden. När man vandrat tillräkligt bland de gamla byggnaderna promenerar man fortsatt västerut mot Munksnäs via den charmiga gamla bebyggelsen i gamla Mejlans. Längs med vägen ligger ett antal trevliga stopp. kekkonens musem, Mejlans konstalhall som brukar ha bra utsällningar, Arboreum som är en väldigt trevlig park om man är intresserad av blommor och ett antal trevliga lunchrestauranger. Har man med sig barn brukar ett besök i järnaldersbosättningen vara populärt, men det är bara bemannat under sommarmanaderna.


Tidsmässigt är det en väldigt bra förmiddags tur. Bussresan med ett stopp pa Sibeliusmonumentet tar en halvtimme (15 minuter buss, 15 minuter stopp). Att vandra pa fölisön bör man räkna med en timme för. Lunch och stopp pa museerna en timme och promenad och besök pa Alvar altos hus en timme till. Därefter kan man ta 4:ans sparvagn in till centrum igen vilket tar ca 20 minuter.
 

petsky

Medlem
Vill du äta björn skulle jag rekommendera restauran Saslik. En av de mest klassiska restaurangerna i Helsingfors och klart att rekommendera även om man inte vill äta just björn. När det kommer till björn sa brukar Saslik ha en björnveckor under jakten som pagar för fullt just nu. Salsik är rysskt/finsk och tar det bässta av det ryska köket och tar in influenserna som som kom fran de hundra ar som Finland var Ryskt.

Russian Restaurant Saslik - Presentation - A&S Restaurants
 

Rickard_O

Medlem
Väcker denna 10 år gamla tråd till liv och önskar lite tips för Helsingfors.
Har en känsla av att allt inte är aktuellt längre :rolleyes:

Så vad har ni på Helsingfors i nutid?
Ge mig era bästa tips på barer, helst mer i avslappnad form, nästintill så man får bevittna ett knivslagsmål (Det är väl nationalsport i Finland, eller är jag fördomsfull?)
Vad finns det för prisvärda resturanger? Reser med en vegetarian så steakhouses går bort.

Vilka sevärdheter är prio att se om man aldrig varit i Helsingfors tidigare?

Har fått några tips gällande nå bastu att besöka som tydligen är en av få som serverar pilsner och några karaokebarer, vet inte om det va en hint av polaren.
 

090034208

Medlem
Väcker denna 10 år gamla tråd till liv och önskar lite tips för Helsingfors.
Har en känsla av att allt inte är aktuellt längre :rolleyes:

Så vad har ni på Helsingfors i nutid?
Ge mig era bästa tips på barer, helst mer i avslappnad form, nästintill så man får bevittna ett knivslagsmål (Det är väl nationalsport i Finland, eller är jag fördomsfull?)
Vad finns det för prisvärda resturanger? Reser med en vegetarian så steakhouses går bort.

Vilka sevärdheter är prio att se om man aldrig varit i Helsingfors tidigare?

Har fått några tips gällande nå bastu att besöka som tydligen är en av få som serverar pilsner och några karaokebarer, vet inte om det va en hint av polaren.
Du är fördomsfull.
 

pswe

Medlem
Väcker denna 10 år gamla tråd till liv och önskar lite tips för Helsingfors.
Har en känsla av att allt inte är aktuellt längre :rolleyes:

Så vad har ni på Helsingfors i nutid?
Ge mig era bästa tips på barer, helst mer i avslappnad form, nästintill så man får bevittna ett knivslagsmål (Det är väl nationalsport i Finland, eller är jag fördomsfull?)
Vad finns det för prisvärda resturanger? Reser med en vegetarian så steakhouses går bort.

Vilka sevärdheter är prio att se om man aldrig varit i Helsingfors tidigare?

Har fått några tips gällande nå bastu att besöka som tydligen är en av få som serverar pilsner och några karaokebarer, vet inte om det va en hint av polaren.
Ajaj nu är du på djupt fördomsfullt vatten, Pk-gänget är snart efter dig… ;)

Tempelplatsens kyrka är värd ett besök.
 
Toppen