Senaste nytt

Sökes: Tonga-Stockholm enkelbiljett

taxvalp

Medlem
  1. Varifrån vill du börja din resa? Tonga TBU
  2. Var är din destination? Stockholm
  3. Typ av resa (enkel eller tur och retur)? Enkel, men kan av prisskäl bli en t/r
  4. När vill/behöver du resa ut? Snarast
  5. När vill/behöver du komma hem? -
  6. Hur länge vill du vara borta? -
  7. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Valfritt
  9. Vad är din budget? (per person) Mindre viktigt. Poäng och voucher med Amex finns också.
  10. Vad är det viktigaste för dig? Att komma hem
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Ej nödvändigt, men kan av praktiska och ekonomiska skäl behöva dela upp resan på separata biljetter. Singapore/London ligger nära till hands.
Vi är alltså strandade i Tonga. Hade en awardbiljett hem i torsdags, Air NZ ställde in och ombokade oss till dagen därpå och då hade NZ stängt gränsen även för transit. De enda internationela flygen härifrån går till Fiji (stängt för utlänningar), Nya Zealand (stängt för utlänningar) och Australien (stängt för utlänningar). Det går att boka biljetter till Europa men vi får alltså inte boarda flighten.

Vi är en grupp resenärer här som håller kontakten, de flesta är erfarna och har kollat alla kända rutter med stor kreativitet. Ambassader informerade. Om någon här på BC ser någon möjlighet som vi inte ser (ibland öppnar gränserna för transit med kort varsel) så får ni gärna hojta!
 

taxvalp

Medlem
Står såhär för Nya Zealand:


Exceptions can be made on a case-by-case basis by Immigration New Zealand for:

  • humanitarian reasons”
Det kanske går att argumentera för att få hålla sig airside för att komma hem? Australiensare från göra transit på airside.

COVID-19 update: temporary border closure | Immigration New Zealand

Tack för input! Några humanitära skäl man vi dock ej åberopa, däremot arbetar vi i samhällskritisk verksamhet i Sverige. Läser man längre ner på sidan verkar det bara gälla för dem som har visum för NZ.

Vi försökte boarda i fredags just efter att de nya reglerna träde i kraft (de var då otydliga gällande transit vs immigration) men personalen ringde flera samtal till NZ för att dubbelkolla och det blev nej. Detta gällde även för en britt med arbetsvisum i NZ som var utsänd till Tonga för att reparera en hiss i tornet på flygplatens torn. Ironin...
 

danielhog

Medlem
Inte lyckats biljettera och vet inte ens om det är möjligt, men:

Kan ni ta er till RAR?

Isf finns ordinarie linje, som jag inte vet om den går, RAR-PPT-PTP-CDG/FRA/CRL/ORY.

Generellt funderade jag på franska Polynesien och flyg till Europa med air France eller air Tahiti. Desto mer jag tänker på det så borde flygen vara inställda, men skjuter brett så kanske man alltid sår ett frö till något. PPT-NRT är också en ordinarie linje.

Verkar finnas air France mellan CDG och PPT. Men frågan kvarstår om ni har möjlighet att ta er dit.

Har inte så bra koll på avstånd i trakterna och är från telefonen så ursäkta om det är för galet o_O

Edit: Air Tahiti verkar vara pausat tyvärr.
 
Last edited:

Berglund

Medlem
Air France drar visserligen ned på kapaciteten som alla andra men de har sagt att så långt det är möjligt ska de fortsätta att serva alla delar av republiken. Där finns kanske en öppning enligt ovan?

Om ni är några stycken som du uttryckte det, hade ett inhyrt privatplan varit ett alternativ? I Aftonbladet står det idag om Industriflyg, de hade ett tomt plan som skulle hem ifrån Hong Kong. Planet skulle ursprungligen ha gått tomt tillbaka men kunde nu ta med last bestående av vårdmateriel hem till Sverige. Jag kan tänka mig att det finns gott om ledig kapacitet som kan tänka sig att ställa upp om förfrågan kommer.
Länk till artikeln:
Corona: Här landar flygplan med vårdmateriel | Aftonbladet
 

Bankiren

Medlem
Jag har nog inte så mycket att bidra till frågeställningen tyvärr, men jag vill bara sända mina sympatier. Det måste vara en helt otroligt jobbig situation. Hade precis ett dilemma att hitta en bra resa hem från USA, och det är ju ingenting i jämförelse med din situation. :(
 

Link

Medlem
Kollade lite snabbt och såg att från Nya Kaledonien kan man flyga via Japan. Borde väl fungera? Kruxet är bara att ta sig till Nya Kaledonien.

Screenshot_20200322-015204.jpg
 

taxvalp

Medlem
Tack för alla kloka idéer och sympatier! Bör tilläggas att det än så länge är coronafritt här, lugnt och sansat och förstås bra väder. Det finns de som har det sämre (som alltid).

Nya Kaledonien och Franska Polynesien är stängt för inresa. Alla resor härifrån måste gå via Fiji, NZ eller Australien och där är vi stoppade även för transfer. Problemet är alltså inte flygförbindelserna i sig (även om de är glesa) utan att vi inte ens får boarda de få flyg som avgår.

Just nu står hoppet till att NZ/Australien tillfälligt öppnar för transfer, alternativt någon form av repatrieringsflight för EU-medborgare. Där lär vi stå långt ner på listan eftersom läget är värre i andra delen av världen, och därtill avståndet.
 

Bankiren

Medlem
Du skrev att ambassaderna är informerade, vad är deras reaktion? Det här borde ju vara en del av deras jobb, tycker man...
 

taxvalp

Medlem
Du skrev att ambassaderna är informerade, vad är deras reaktion? Det här borde ju vara en del av deras jobb, tycker man...

De förstår läget och den tyske konsuln på plats sammanställer uppgifter om alla EU/EES-medborgare som är här så får vi se vad som händer. Än så länge ingen nödsituation. Vi har förstått via kontakter med ambassader att NZ:s beslut att stänga gränsen även för transfer med i princip ingen förvarning inte är helt populärt. Ger en hel del extraarbete för många, inte minst ambassader.
 
Toppen