Senaste nytt

Vilka bolag går under i Coronas spår?

Timpsi

Medlem
Gissningsleken slutar i vilka som får statligt stöd i dehär läget. En konsekvens av detta blir ju troligtvis att flygande kommer bli betydligt dyrare när vi återgår till ett normal-läge om ett år eller så..

Precis som HK som har dålig konkurens ifrån lågprisbolag, så är flygbiljetterna dyrare härifrån än t.ex. Singapore som har fler lågprisflyg.
SAS-anställda som blir permitterade får väl statligt stöd? Bekanta på Cityjet har precis fått mail om att Cityjet tackat nej till statligt stöd, citerar: ”Cityjet has been given the opportunity to take advantage of the government package to take the financial burden off of the current situation but they have said they do not have the financial capacity to do so.”

Det kan väl inte bli en finansiell börda om staten går in och täcker upp, eller har jag missat något?
 

palmen

Moderator
SAS-anställda som blir permitterade får väl statligt stöd? Bekanta på Cityjet har precis fått mail om att Cityjet tackat nej till statligt stöd, citerar: ”Cityjet has been given the opportunity to take advantage of the government package to take the financial burden off of the current situation but they have said they do not have the financial capacity to do so.”

Det kan väl inte bli en finansiell börda om staten går in och täcker upp, eller har jag missat något?
Staten ger inte bara pengar utan kommer med motkrav också. Möjligt de inte kan uppfylla dessa krav av någon anledning.
 

Homer

Medlem
Det kan väl inte bli en finansiell börda om staten går in och täcker upp, eller har jag missat något?

Jo visst blir det det, det här är det som gäller sedan den 16 mars

Kommentar från DI: Nya permitteringen inte generös nog

Korttidsarbete - Tillväxtverket
Permitering.jpg
 
Last edited:

gjohansson

Medlem
SAS-anställda som blir permitterade får väl statligt stöd? Bekanta på Cityjet har precis fått mail om att Cityjet tackat nej till statligt stöd, citerar: ”Cityjet has been given the opportunity to take advantage of the government package to take the financial burden off of the current situation but they have said they do not have the financial capacity to do so.”

Det kan väl inte bli en finansiell börda om staten går in och täcker upp, eller har jag missat något?
Som tidigare skrivit så finns ju fortfarande en kostnad även om den inte är stor.
Men snacka om att inte ha marginaler och flera med dem.
 

Direktorn

Medlem
Vilka flygbolag som överlever är svårt att svara på. För Svenska företag är regeringens satsning för svag för de flesta mindre företag som lever ur hand i mun på sin checkkredit. För företag som planerat bra och kunnat visa vinster och byggt balansräkningen är det ett bra tillskott till personalen med regeringens tillskott med korttidspermittering. En hyffsad soliditet och likviditet kommer att innebära att sunda bolag med en stark balansräkning växer efter stålbadet.
 

Flyg-Arn

Medlem
Norwegian har haft så mycket ekonomiska problem så tror de inte klarar en längre period som det är just nu, 3 miljarder är inte mycket när bolaget har haft ekonomiska svårigheter +12 månader i rad nu.
 

gjohansson

Medlem
Norwegian har haft så mycket ekonomiska problem så tror de inte klarar en längre period som det är just nu, 3 miljarder är inte mycket när bolaget har haft ekonomiska svårigheter +12 månader i rad nu.
Dessutom är det ju en del krav runt pengarna. De får dem ju inte rakt av som kredit bara.
 

Homer

Medlem
Ingen behöver oroa sig för Ryan

For example, two-thirds of Ryanair’s 455 aircraft are owned outright. Stephen Furlong, aviation analyst with Davy, estimates that with net cash of €4bn at the end of February, the carrier has some 18 months of liquidity even if none of its aircraft fly for a year. That does not include the near €7bn that could be raised through sale and leasebacks of aircraft.


(googla rubriken för att komma förbi betalväggen Virgin Atlantic set to ask for state aid)
Subscribe to read | Financial Times
 

Bankiren

Medlem
För min del tycker jag +25% är för lite.
I vilken valuta har du betalt ? Om det är USD och du får tillbaka i USD så kanske du går en lite vinst på det sättet.

Jag har betalat i SEK med det AmEx Classic vi skaffade under en av kampanjerna i slutet av förra året.

Jag tycker att det här är ett dilemma. Vi vill ju åka på en kryssning med Royal Caribbean framöver, så man vill ju inte "tömma" deras kassa bara för att vara kortsiktig. Vi behöver inte pengarna nu, så det gör ju inget att de ligger kvar. Men man undrar ju hur det är ställt med ekonomin, och när kryssningsindustrin väl är i drift igen...

En fråga som jag har gällande vouchers är huruvida man kan använda sitt American Express vid en konkurs. Har läst lite här och där på forumet att om man får en voucher, så omfattas man inte - men är det någon som har några officiella källor på det. För om vår värdeavi omfattas, då är det ingen tvekan för oss att vi tar värdeavin.

Det är väl lite som när alla gick till banken för att plocka ut pengarna... Kassorna töms på grund av osäkerheten.

Hos Royal Caribbean International är våra gästers och vår besättnings säkerhet och välbefinnande alltid av högsta prioritet. Den 13 mars fattade vi beslutet att frivilligt ställa in våra seglingar som avgår från hamnar i USA, och den 14 mars beslutade vi att avbryta driften av alla våra seglingar över hela världen. Den 24 mars, har vi beslutat att utvidga vår frivilliga strategi till den 11 maj 2020. Vårt mål är att återuppta verksamheten för de flesta av våra fartyg den 12 maj 2020. På grund av att vissa hamnar har valt att stänga, kommer det att ske ytterligare några ändringar.

• Fartyg som kryssar från Singapore och fartyg som kryssar genom Kanada påverkas ytterligare på grund av stängda hamnar.

◦ Kanadensiska hamnar kommer att vara stängda till och med den 1 juli 2020.

◦ Hamnen i Singapore kommer att vara stängd fram till den 31 maj 2020.

Som en kompensation för den här ändringen, erhåller du en kryssningskredit på 125 % som kan användas på en ny kryssning med avresa innan den 31 december 2021.

• Summan kommer att baseras på grundpriset på din kryssning. Vi ger dig också lite extra, eftersom vi vet att det är unika omständigheter.

• Du kommer automatiskt att få en kryssningskredit via mail enligt följande tidsram:

◦ Måndagen den 13 april, 2020, om ditt avresedatum var den 10 april 2020 eller tidigare samt på Ovation of the Seas den 11 april 2020, Radiance den 14 mars 2020, Jewel of the Seas den 19 mars-5 maj 2020 och alla kryssningar i april 2020 med Spectrum of the Seas.

◦ Måndagen den 30 april 2020, om ditt avresedatum var den 11 april 2020 eller senare.

• Vänligen notera att moms och avgifter samt alla RoyalUp-uppgraderingar automatiskt kommer att refunderas.

• Vänligen notera:

◦ Om du redan valt att avboka med Cruise with Confidence med 100% kryssningskredit, så kvalificerar du inte för detta erbjudande.

◦ Om du använde ett Cruise with Confidence-cerfifikat på denna kryssning, kommer du att få en ny kryssningskredit på 125% av den totala kostnaden, inklusive värdet på det ursprungliga cerfifikatet.

◦ Om du påverkades av vår första globala suspension (seglingar innan den 10 april 2020) och betalade extra för en ny kryssning under den utökade perioden, kommer du att få två kryssningskrediter på 125%. En för den ursprungliga bokningen och en motsvarande 125% av alla ev. tillägg som betalts för den nya bokningen. Du kan välja att få ersättningen för båda genom att starta processen nedan.

◦ Eller, om du föredrar det lägre värdet med en full återbetalning, kommer vi naturligtvis att behandla detta åt dig. Med tanke på hur osäker denna situation är och möjligheten att använda den extra kredit som erbjuds har du god tid att bestämma dig. Du har fram till 31 december 2021 att begära återbetalning.

• Vänligen kontakta oss för att påbörja processen med återbetalning, om du skulle vilja ge upp erbjudandet med en kryssningskredit på 125 %.

• Vi avaktiverar då din kryssningskredit och behandlar din återbetalning till din ursprungliga betalningsform, som även kommer att inkludera eventuella icke-återbetalningsbara depositioner.

• Vår kundservice är extremt upptagen, som du kanske kan förstå. För att undvika att vänta i telefonkö, vänligen klicka här och så startar vi processen åt dig.

• Återbetalning sker inom 30 dagar efter att du lämnat in din ansökan om återbetalning.

• Vänligen notera: Om du använde dig av ett Cruise with Confidence-certifikat på kryssningen som du begär att få en återbetalning för, kommer vi att refundera det du betalat UTÖVER summan på cerfifikatet. Och sedan utfärda ett nytt cerfifikat med värdet av ditt ursprungliga Cruise with Confidence-certifikatet.

Om du köpt något från Cruise Planner:

• Du kan välja att få en kredit att använda ombord på 125% av dina ursprungliga köp på din reservation.

Klicka här för att erhålla en högre kredit. Du kan endast nyttja detta erbjudande fram till och med den 8 april 2020.

• Om vi inte hör något från dig innan den 8 april 2020 kommer dina Cruise Planner köp automatiskt att refunderas.

Har du bokat flyg eller hotell....

• För avbokning den 10 april 2020 eller tidigare:

◦ om du bokat via Royal Caribbean, kommer de automatiskt att refunderas.

◦ om du bokat på egen hand, vänligen kontakta din leverantör för att höra vad de har att erbjuda.

• För avbokning den 11 april 2020 eller senare:

◦ om du bokat återbetalningsbara flygbiljetter eller hotell genom Royal Caribbean, kommer de automatiskt att refunderas

◦ om du bokade icke-återbetalningsbara flygbiljetter eller har bokat på egen hand, vänligen kontakta din leverantör för att höra vad de har att erbjuda.

Vi vet att även detta kommer att lägga sig, vi är optimistiska och tror att du snart igen kan se fram emot att planera din nästa kryssning med oss. Som alltid, är det viktigaste för oss, säkerheten hos både våra gäster och vår besättning. Under tiden kommer vi att fortsätta följa den globala situationen. Vi hoppas att du håller dig frisk och värdesätter verkligen din lojalitet.
 
Last edited:
Toppen