Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Seyshellerna stänger gränsen.

Effective from 18th March 2020, 2000 hours, Seychelles’ time,
• Given that Europe is now the epicentre of the COVID-19 pandemic and there are significant increase in numbers and community transmission of new infections, any passenger who has been to ANY country in Europe, including the United Kingdom, Switzerland and the French Departments of Reunion and Mayotte, in the last 14 days (except returning Seychellois citizens) will NOT be allowed to enter Seychelles.

Travel and Health Advisory Update about COVID-19, Monday 16th March 2020
 

Samosaguas

Medlem
Banyan Tree då är det väl Accor:s regler som gäller? om du bokat direkt
https://all.accor.com/help/specialevent/information.en.shtml

For hotels in Australia, Cambodia, Greater China (including mainland China, Hong Kong SAR, Macau SAR and Taiwan, China), Fiji, French Polynesia, India, Malaysia, New Zealand, South Korea, Singapore, The Philippines and Vietnam:

• Guests scheduled to arrive prior to April 30, 2020 may cancel their reservation and be refunded without penalty.
Det hade jag missat men det borde ju kunna gälla. Jag har bokat direkt med Banyan Tree.
 

Nemo

Medlem
Norwegian verkar väldigt angelägna om att man ska boka om eller växla till cash points, är det för att lättare kunna ställa in flyg? [1]
Min mor är bokad till Spanien i Maj och Norwegian har skickat massvis av mail som säger att man ska se över sina alternativ, ska man avvakta för att se om de avbokar och då få cash tillbaka? [2] Eller ta cash points och hoppas att de inte går i KK?[3]
[...]
1. Jag tror inte Norwegian vill ställa in något flyg, däremot inte betala ut riktiga pengar. Norwegian är i en viss likviditetskris, dvs de har inte så många riktiga pengar att skicka. Däremot kan de trycka egna Norwegianpengar, dvs cash points.
2. Har du is i magen, vänta med att avboka. Sannolikheten för att flyget blir inställt ökar, då får hon alla riktiga pengar tillbaka. Men då ökar också risken för konkurs, då får hon inga pengar av Norwegian, däremot av kreditkortetsutgivaren om hon betalat med kreditkort, eller mha pakereselagen, eller resegarantin Hitta reseaktörer med resegaranti - Kammarkollegiet .
3. Ta cash points om hon vill öka möjligheten för Norwegian att överleva.
 

SK4628

Medlem
Banyan Tree då är det väl Accor:s regler som gäller? om du bokat direkt
https://all.accor.com/help/specialevent/information.en.shtml

For hotels in Australia, Cambodia, Greater China (including mainland China, Hong Kong SAR, Macau SAR and Taiwan, China), Fiji, French Polynesia, India, Malaysia, New Zealand, South Korea, Singapore, The Philippines and Vietnam:

• Guests scheduled to arrive prior to April 30, 2020 may cancel their reservation and be refunded without penalty.

Tack för info Homer! Har väntat på detta från Accor, de har vart mycket saktfärdiga jämfört med konkurrenter t.ex. Hilton som tidigt gick ut med möjlighet att avboka.
 

FilipJ

Medlem
Gjorde en testsökning på hotels.com för ett hotel jag bokat för nästa helg, men det står att "hotellet har ingen tillgänglighet dessa datum". Har inte fått något som indikerar på att jag blivit avbokad. Någon med liknande erfarenhet?
 

SK989

Medlem
Jag vet inte om det är allmängiltigt, men vår företagsförsäkring verkar likställa "nödvändig" med "tjänsteresa". Och att icke-nödvändiga alltså räknas som samtliga privatresor.
Att resa till en nära anhörigs begravning eller dödsbädd faller inom "nödvändig resa" liksom resor för sjukvård.
 

Bankiren

Medlem
Flighten MIA-LIS är kvar den 25 mars, men man har plockat bort LIS-ARN. Nu har vi alltså enbart MIA-LIS och ARN-CPH på vår bokning. :confused:

Ska jag ta tåget från Lissabon? :D
 

Mikeswe

Medlem
Mmm, liknande. Därav min oro av deras skrivning.

Tack för uppdatering! Det låter som att det finns en viss risk där. Vi lär se de närmaste dagarna hur olika länder tolkar och implementerar.

För din info om det fortfarande är intressant. Detta gäller åtminstone enligt tyska riklinjer, där jag f.n. (och precis flyttat till), men borde också gälla Sverige (då det är en EU-lag), för tredjelandsmedborgare med familjeanknytning till EU medborgare (dvs boende i ett EU-land men med medborgarskap i annat EU-land):

--------

Dear Mr. Mikeswe


As far as we know, family members of EU citizens may return to their spouses, as may people who travel for imperative family reasons. They are listed in the EU Communication on a temporary restriction of non-essential travel as exempt from the restrictions. The Embassy does not issue any letters regarding this matter.

It would be advisable that your wife carries all essential documentation to prove her marriage to you as an EU citizen, including a print out of the EU Communication.

We would like to remind you that it is within the jurisdiction of border control to make the final decision on who will be admitted to the EU area. It is therefore advisable to also consult www.bundespolizei.de and www.bmi.de for the most up to date information on travel restrictions and border controls.

XXXXXXXX

Vice Cónsul
EMBAJADA DE LA REPÚBLICA FEDERAL DE ALEMANIA

-------
 
Toppen