Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Thornado

Medlem
https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/se/documents/FAQ-reseforsakring-och-coronavirus.pdf

Amex har uppdaterat om Corona.
Jag tycker det finns flera omständigheter där de kan ersätta, bra agerat Amex!

Amex skrev:
Om regeringen avråder från alla resor kommer du inte att vara försäkrad om du väljer att resa. Om regeringen avråder från alla resor förutom de som är nödvändiga, kommer du endast att vara försäkrad om din resa är nödvändig.

Att försäkringen inte gäller om man åker om UD avråder från alla resor är ju inte förvånande. Jag är lite mer förvånad över att den faktiskt gäller vid "nödvändiga" resor om avrådan endast är för icke nödvändiga resor. Min fundering är nu om det finns någon formell definition på vad som räknas som en "nödvändig" resa?
Jag har inga planer på utlandsresor den närmaste tiden, utan är bara nyfiken...
 

mha321

Medlem
Att försäkringen inte gäller om man åker om UD avråder från alla resor är ju inte förvånande. Jag är lite mer förvånad över att den faktiskt gäller vid "nödvändiga" resor om avrådan endast är för icke nödvändiga resor. Min fundering är nu om det finns någon formell definition på vad som räknas som en "nödvändig" resa?
Jag vet inte om det är allmängiltigt, men vår företagsförsäkring verkar likställa "nödvändig" med "tjänsteresa". Och att icke-nödvändiga alltså räknas som samtliga privatresor.
 

Senator

Moderator
Då stryper Swiss också nätverket i 4 veckor:
Latest flight update | SWISS

SWISS to reduce flight operations to a minimum from 23 March

In view of the numerous new travel restrictions both in Europe and farther afield, and of economic considerations, SWISS is compelled to limit its flight operations to a minimum from early next week. From Monday, 23 March to Sunday, 19 April, the only long-haul destination served by SWISS will be Newark (EWR) and, from Zurich, the eight following European cities: London (LHR), Amsterdam, Berlin, Hamburg, Brussels, Dublin, Lisbon and Stockholm. For the time being, flights from Geneva to London (LHR), Athens, Lisbon and Porto will continue. Provisionally, there will be no further long-haul services from Geneva.

Intressant att Stockholm är med på listan...

Här är listan på Lufthansas flyg närmaste 3 dagar:
https://www.lufthansa.com/content/dam/lh/documents/special-flight-schedule/LH_Schedule19-21Mar.pdf
 

Nemo

Medlem
Jag vet inte om det är allmängiltigt, men vår företagsförsäkring verkar likställa "nödvändig" med "tjänsteresa". Och att icke-nödvändiga alltså räknas som samtliga privatresor.
Många privatresor sker av hälsoskäl, för nödvändig behandling på annan ort / i annat land. Ställs dessa in innebär det adjö för en del av dessa personer. Således skulle jag säga att det finns flera skäl till nödvändiga privatresor.

UD:s definition
https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/reseinformation/uds-avrådan/
Nivåer av avrådan
UD kan avråda från icke-nödvändiga resor, vilket innebär turist- och besöksresor; från alla resor, vilket även inkluderar arbetsresor och alla andra resor. Det finns också situationer där UD inte bara avråder från resor utan även uppmanar svenskar att lämna landet. En sådan avrådan utfärdas enbart i situationer med överhängande fara för liv och hälsa.
 
Last edited:

Sullon

Medlem
Se mitt tidigare svar jag klistrade in från Folksam. Reseförsäkringen gäller trots UDs avrådan om det är med anledning av Corona.
 

MTheC

Medlem
Singapore Airlines har nu, inte så förvånande, ställt in flygningarna CPH-SIN (och v.v.) från 22:a/23:e mars - 30 apr/1 maj, de ställer även in ARN-DME-SIN (och flera andra, listan som säkert ändras då och då finns här: https://www.singaporeair.com/saar5/pdf/media-centre/200319flightcanxtable_updated.pdf). Jag hade en bokning över påsk med dem som meddelades imorse att den är inställd.

Har inte velat belasta SAS kundtjänst med frågan än men bokningen ligger kvar men bara som ARN-CPH-ARN så får väl ta och ringa och höra om alternativ (tror inte på ombokning samma resdatum som sannolikt alternativ).
 
Toppen