Senaste nytt

Dagens bild

Senator

Moderator
Min son har tjatat om ”dåka pa” länge nu. Eftersom just ”åka flygplan” är otänkbart just nu, håller vi på med ett annat transportmedel just nu: tåg.

Vår vanliga lördag- och söndagsaktivitet är att åka tunnelbana Liljeholmen till Gamla Stan, byta till Grön-linje till Odenplan innan Buss 4 till Hornstull och tillbaka till Liljeholmen med Röd-linje innan vi handlar och åker hem.

Men idag har vi tagit bilen till MOS så vi kan hänga på Solna Station. Här ser vi nästan allt. Bara Tvärbanan och Tunnelbanan saknas:

f021d5c79d6dbb43bc9c191eec78e725.jpg


Här finns några av favoriterna:
”Pinne-tåg” aka Pendeltåg
”Panne-tåg” aka gammalt tåg (särskilt viktigt på Röd-linje om de gamla vagnarna kommer)
”Nanna-tåg” aka nytt tåg

Vi blir nog här en stund. Mycket att titta på
 

GOTBound

Medlem
Min son har tjatat om ”dåka pa” länge nu. Eftersom just ”åka flygplan” är otänkbart just nu, håller vi på med ett annat transportmedel just nu: tåg.

Vår vanliga lördag- och söndagsaktivitet är att åka tunnelbana Liljeholmen till Gamla Stan, byta till Grön-linje till Odenplan innan Buss 4 till Hornstull och tillbaka till Liljeholmen med Röd-linje innan vi handlar och åker hem.

Men idag har vi tagit bilen till MOS så vi kan hänga på Solna Station. Här ser vi nästan allt. Bara Tvärbanan och Tunnelbanan saknas:

f021d5c79d6dbb43bc9c191eec78e725.jpg


Här finns några av favoriterna:
”Pinne-tåg” aka Pendeltåg
”Panne-tåg” aka gammalt tåg (särskilt viktigt på Röd-linje om de gamla vagnarna kommer)
”Nanna-tåg” aka nytt tåg

Vi blir nog här en stund. Mycket att titta på

Jag minns själv när äldsta sonen var i den åldern, underbart! Det var innan vi flyttat ut till förorten vid havet och istället bodde inne i centrala Göteborg. Spårvagnar, tåg och en annan favorit grävmaskiner och lyftkranar... perfekt tidsfördriv för far och son!

EK
 

Kris

Medlem
Min son har tjatat om ”dåka pa” länge nu. Eftersom just ”åka flygplan” är otänkbart just nu, håller vi på med ett annat transportmedel just nu: tåg.

Vår vanliga lördag- och söndagsaktivitet är att åka tunnelbana Liljeholmen till Gamla Stan, byta till Grön-linje till Odenplan innan Buss 4 till Hornstull och tillbaka till Liljeholmen med Röd-linje innan vi handlar och åker hem.

Men idag har vi tagit bilen till MOS så vi kan hänga på Solna Station. Här ser vi nästan allt. Bara Tvärbanan och Tunnelbanan saknas:

f021d5c79d6dbb43bc9c191eec78e725.jpg


Här finns några av favoriterna:
”Pinne-tåg” aka Pendeltåg
”Panne-tåg” aka gammalt tåg (särskilt viktigt på Röd-linje om de gamla vagnarna kommer)
”Nanna-tåg” aka nytt tåg

Vi blir nog här en stund. Mycket att titta på
Underbart! Brukar bli en del buss och trainspotting här också. Ett favoritställe är Berlin hauptbanhof (bilden tagen för någon vecka sedan innan flygridån åkte ner). Tre våningar tåg med spårvagn och buss precis utanför. Heldagsnöje!

IMG_20200229_095341.jpg
 

Flying Finn

Medlem
Mina damer och herrar, nu har det skett... Vi har en mur... En gränsmur mellan Finland och Sverige! :eek:

gransen01.jpg


En mur av snö. ;) Bilden är från Torneå. Det två mindre gatorna över gränsen mellan Torneå och Haparanda stängdes vid midnatt till en början med att ploga snöhögar som en spärr/mur.

Kanske något fjuttigt i jämförelse med Trumps variant för en mur? Hur klarar vi oss nu med en så usel mur? :rolleyes: Praktiskt med kostnadseffektiv naturlig byggmaterial.

gransen02.jpg


I Lappland är dagens stora problem nu att man kan inte besöka Ikea för kaffe & bulle eller hämta knäckebröd från ICA.

(Bildkällor: IS och AP via WP.)
 

GOTBound

Medlem
Mina damer och herrar, nu har det skett... Vi har en mur... En gränsmur mellan Finland och Sverige! :eek:

Visa bifogad bild 107735

En mur av snö. ;) Bilden är från Torneå. Det två mindre gatorna över gränsen mellan Torneå och Haparanda stängdes vid midnatt till en början med att ploga snöhögar som en spärr/mur.

Kanske något fjuttigt i jämförelse med Trumps variant för en mur? Hur klarar vi oss nu med en så usel mur? :rolleyes: Praktiskt med kostnadseffektiv naturlig byggmaterial.

Visa bifogad bild 107736

I Lappland är dagens stora problem nu att man kan inte besöka Ikea för kaffe & bulle eller hämta knäckebröd från ICA.

(Bildkällor: IS och AP via WP.)

The wall just grow one inch taller (för att vända lite på ett citat).

EK
 

Kris

Medlem
Med stängda dagis och skolor etc får man improvisera lite för att sysselsätta familjen. Tänkte att vi tar en tur till Amager strand för att köra lite distant plane spotting vid inflyget till CPH. Men just det... Kommer ju inte så många plan nu för tiden :confused: Men vi hade i alla fall tur med vädret. :)

IMG_20200319_125133.jpg
 
Toppen