Senaste nytt

UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar?

FrontX

Medlem
Svaret finns säkert någonstans här..men

Har en resa till Maldiverna inbokad strax efter att UDs avrådan går ut den 14/4, dvs om de inte förlänger den. Vilket jag hoppas. Det vore rätt idiotiskt annars.

Men OM de nu inte gör det och resorna upptas som vanligt. Hur gör man lättast för att få tillbaka sina pengar? Och om man t.ex blir sjuk strax innan.

Jag har ju betalt hela resan med Amex Platinum men gjorde slutbetalningen av resan den 23 Februari och i villkoren står det bland "Undantag" att "Avbokning som sker direkt eller indirekt pga omständigheter som den försäkrade kände till eller borde ha känt till innan resan bokades". Skulle detta eventuellt kunna påverka chansen att få hela beloppet tillbaka?. Resan som sådan bokades i Juli långt innan hela Corona-krisen och likaså anmälningsavgiften på dryga 23.000 men som sagt så gjirde jag slutbetalningen den 23e Feb. Men även det innan länderna började stänga och sättas i karantän. Eftersom det står innan "RESAN bokades" så borde det väl inte påverka när man gör inbetalningen?
 

Robster

Medlem
Svaret finns säkert någonstans här..men

Har en resa till Maldiverna inbokad strax efter att UDs avrådan går ut den 14/4, dvs om de inte förlänger den. Vilket jag hoppas. Det vore rätt idiotiskt annars.

Men OM de nu inte gör det och resorna upptas som vanligt. Hur gör man lättast för att få tillbaka sina pengar? Och om man t.ex blir sjuk strax innan.

Jag har ju betalt hela resan med Amex Platinum men gjorde slutbetalningen av resan den 23 Februari och i villkoren står det bland "Undantag" att "Avbokning som sker direkt eller indirekt pga omständigheter som den försäkrade kände till eller borde ha känt till innan resan bokades". Skulle detta eventuellt kunna påverka chansen att få hela beloppet tillbaka?. Resan som sådan bokades i Juli långt innan hela Corona-krisen och likaså anmälningsavgiften på dryga 23.000 men som sagt så gjirde jag slutbetalningen den 23e Feb. Men även det innan länderna började stänga och sättas i karantän. Eftersom det står innan "RESAN bokades" så borde det väl inte påverka när man gör inbetalningen?

Det verkar tufft att kunna få pengar tillbaka tyvärr. Försäkringar tycks inte täcka när UD avråder.
 

FrontX

Medlem
Det verkar tufft att kunna få pengar tillbaka tyvärr. Försäkringar tycks inte täcka när UD avråder.

Men om jag eller den jag reser med blir sjuk innan avresa så borde det ju inte vara några problem. Det är väl bara om man är ute efter att avboka utan anledning, eller pga rädsla som man inte får något tillbaka från en försäkring
 

Doctor-X

Medlem
Fick detta som svar från Helpdesk manager Nordic, TAP.

”Dear Doctor-X

Thank you for your e-mail and sorry for the inconvenience we have caused to you with this schedule change.

We could offer you below options instead on 11th of May with Lufthansa.


LH 861 11MAY OSLFRA 1310 1515
LH 404 11MAY FRAJFK 1710 1955

If this option does not suit you, we can cancel the booking, but then there is penalty of EUR200 per person per ticket.

Do apply refund you need to contact our internet sales department in Lisbon +46 8 587 70 455.


Regards,
Helpdesk Manager for the Nordic & Baltic Countries”

Trevligt att de kunde komma med alternativ. Dock är jag generellt ointresserad av att byta till Lufthansa av flera anledningar:
- Dels tror jag inte detta är över i maj (inte för att jag är rädd att bli smittad med tror det inte kommer gå att komma in i USA) och Lufthansa ställer nog inte just flighterna till New York utan fortsätter flyga = inga pengar tillbaka.
- Blir någon code share bokningsklass från TAP till LH, en av de stora anledningarna till denna bokning var priset och intjäning av poäng till Eurobonus.

Får man verkligen bara boka om passagerare på detta sätt enligt EU261/2004? Har jag inte rätt att tacka nej och få tillbaka pengarna? Ska jag verkligen behöva betala 200€/person - tycker det låter helt orimligt.

Kanske är @Senator råd att avvakta och tills de ställer in LIS-JFK och då hoppas man kan få tillbaka pengarna ist för bara en voucher.
 

Nemo

Medlem
Svaret finns säkert någonstans här..men

Har en resa till Maldiverna inbokad strax efter att UDs avrådan går ut den 14/4, dvs om de inte förlänger den. Vilket jag hoppas. Det vore rätt idiotiskt annars.

Men OM de nu inte gör det och resorna upptas som vanligt. Hur gör man lättast för att få tillbaka sina pengar? Och om man t.ex blir sjuk strax innan.

Jag har ju betalt hela resan med Amex Platinum men gjorde slutbetalningen av resan den 23 Februari och i villkoren står det bland "Undantag" att "Avbokning som sker direkt eller indirekt pga omständigheter som den försäkrade kände till eller borde ha känt till innan resan bokades". Skulle detta eventuellt kunna påverka chansen att få hela beloppet tillbaka?. Resan som sådan bokades i Juli långt innan hela Corona-krisen och likaså anmälningsavgiften på dryga 23.000 men som sagt så gjirde jag slutbetalningen den 23e Feb. Men även det innan länderna började stänga och sättas i karantän. Eftersom det står innan "RESAN bokades" så borde det väl inte påverka när man gör inbetalningen?
Är resan bokad som paketresa eller ej?
Paketresor | Hallå konsument - Konsumentverket
Har du pratat med resebyrån/flygbolaget/därdubokaderesan?
 

Valley

Medlem
Kan ha missat något om KLM

Som gäller för mig just nu - Allt slantat utan avbokningsrätt med Amex Gold
KLM Flyg (Edinburgh via Amsterdam) och Marriott Hotell.

Båda aktörerna tillåter ombokning utan någon extra kostnad.
Trygg H - Utökad reseförsäkring. Här har man klausul om naturkatastrof (ej definierat vad naturkatastrof är) som eventuellt är tillämpningsbar.
Dock ser det ut som att det måste ha kommit något beslut från myndighet som i princip förbjuder dig att åka dit.

Väntar dock på att även KLM skall meddela att flighten ställs in. Verkar som det gör det hela enklare. Och jag har någon vecka till att ta tag i det hela
 

FrontX

Medlem
Är resan bokad som paketresa eller ej?
Paketresor | Hallå konsument - Konsumentverket
Har du pratat med resebyrån/flygbolaget/därdubokaderesan?

Som paketresa med reguljärflyg via TUI. De säger bara att de följer UDs avrådan och att resorna fortlöper som vanligt efter den 14/4 Om inget annat beslutas.

Vi vill såklart komma iväg, men samtidigt känns det inte helt bekvämt med att risken för att bli strandsatt någonstans beroende på om länder stänger sina gränser eller liknande har ökat markant. Inte heller att man riskerar att smittas och sen tar det tillbaka hit igen.
Så enda hoppet nu är att UD förlänger, eller att man blir sjuk innan avresa. Hur konstigt det än låter. Men tänker inte låta 50.000+ bara brinna inne
 

Doctor-X

Medlem
Fick detta som svar från Helpdesk manager Nordic, TAP.

”Dear Doctor-X

Thank you for your e-mail and sorry for the inconvenience we have caused to you with this schedule change.

We could offer you below options instead on 11th of May with Lufthansa.


LH 861 11MAY OSLFRA 1310 1515
LH 404 11MAY FRAJFK 1710 1955

If this option does not suit you, we can cancel the booking, but then there is penalty of EUR200 per person per ticket.

Do apply refund you need to contact our internet sales department in Lisbon +46 8 587 70 455.


Regards,
Helpdesk Manager for the Nordic & Baltic Countries”

Trevligt att de kunde komma med alternativ. Dock är jag generellt ointresserad av att byta till Lufthansa av flera anledningar:
- Dels tror jag inte detta är över i maj (inte för att jag är rädd att bli smittad med tror det inte kommer gå att komma in i USA) och Lufthansa ställer nog inte just flighterna till New York utan fortsätter flyga = inga pengar tillbaka.
- Blir någon code share bokningsklass från TAP till LH, en av de stora anledningarna till denna bokning var priset och intjäning av poäng till Eurobonus.

Får man verkligen bara boka om passagerare på detta sätt enligt EU261/2004? Har jag inte rätt att tacka nej och få tillbaka pengarna? Ska jag verkligen behöva betala 200€/person - tycker det låter helt orimligt.

Kanske är @Senator råd att avvakta och tills de ställer in LIS-JFK och då hoppas man kan få tillbaka pengarna ist för bara en voucher.

EUR-Lex - 32004R0261 - EN

Article 5
Cancellation
1. In case of cancellation of a flight, the passengers concerned shall:
(a) be offered assistance by the operating air carrier in accordance with Article 8;

Article 8
Right to reimbursement or re-routing
1. Where reference is made to this Article, passengers shall be offered the choice between:
(a) - reimbursement within seven days, by the means provided for in Article 7(3), of the full cost of the ticket at the price at which it was bought, for the part or parts of the journey not made, and for the part or parts already made if the flight is no longer serving any purpose in relation to the passenger's original travel plan, together with, when relevant,

Enligt artikel 5 och 8 tycker jag att jag har ett solklart fall att kunna kräva tillbaka alla mina pengar enligt EU261/2004.
 

Nemo

Medlem
Som paketresa med reguljärflyg via TUI. De säger bara att de följer UDs avrådan och att resorna fortlöper som vanligt efter den 14/4 Om inget annat beslutas.

Vi vill såklart komma iväg, men samtidigt känns det inte helt bekvämt med att risken för att bli strandsatt någonstans beroende på om länder stänger sina gränser eller liknande har ökat markant. Inte heller att man riskerar att smittas och sen tar det tillbaka hit igen.
Så enda hoppet nu är att UD förlänger, eller att man blir sjuk innan avresa. Hur konstigt det än låter. Men tänker inte låta 50.000+ bara brinna inne
Klickar du på länken jag gav dig står det:
"Avbeställa paketresa
Du har alltid rätt att avbeställa din resa. Om det framgår av villkoren för resan har paketresearrangören rätt att ta ut en rimlig avgift för de kostnader arrangören har haft på grund av din bokning. Om du ber om det ska arrangören visa dig hur avgiften har beräknats.

Arrangören har inte rätt att ta ut en sådan avgift om din avbeställning beror på oundvikliga och extraordinära omständigheter på resmålet eller om sådana omständigheter påverkar transporten till resmålet. Det gäller till exempel vid krig eller andra säkerhetsproblem, utbrott av sjukdomar eller naturkatastrofer, som du inte kände till när du bokade resan
."

Hjälper det något?
 
Hoppade på erbjudandet från SAS om att avboka vår påskresa till Hamburg mot vouchers att använda innan november. Nån annan som bokat av mot vouchers med SAS? Hur lång tid tog det innan ni fick bekräftelse och vouchers från dem?
 
Toppen