Senaste nytt

UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar?

Sullon

Medlem
Mejlsvar från Folksam:

"Om du befinner dig i landet eller skall åka in i landet som UD avråder till, så gäller Hemförsäkringens Reseskydd för kostnader för vård och behandling av sjukdom eller olycksfall trots avråda ändå, förutsatt att avrådan avser den för stunden smittorisk för Coronaviruset.

Hemförsäkringens Reseskydd och Resklar gäller inte för avbokning av resa, om flygbolaget ställer in flygturer eller om landet i fråga stänger gränsen på grund av Coronaviruset, om du blir satt i karantän som eventuellt smittobärare men inte utvecklat symtom eller sjukdom.

Om UDs avråden är på grund av krigsoroligheter i det landet, gäller inte Hemförsäkringen reseskydd eller Resklar för några händelser over huvud taget."
 

toer00

Medlem
Om ett land stänger och man därför inte kan resa dit (typ Spanien) vad gäller för icke ombokningsbara hotellnätter då...??
Är hotellen skyldig enl. någon EU lag att betala tilllbaka då...eller är det bara beroende av hotellets ev. gooodwill?

Någon som vet?
 
  • Gilla
Reactions: Gru

Doctor-X

Medlem
Har försökt läsa förstå mig på avbokingsreglerna hos TAP, men blir inte riktigt klok på vad som gäller och tänkte fråga här först innan jag sätter mig en telefonkö :)

Jag har 12-19e maj bokat OSL-LIS-JFK T&R i J klass, flighten OSL-LIS är nu inställd(såg detta genom en slump att jag var inne och tittade på bokningen (inte fått något mail om detta). Det står att man ska kontakta TAP för att planera in en annan flight. Jag tror tyvärr inte att Corona kommer vara över när vi når maj (även fast jag gärna skulle vilja åka) och undrar således om det är möjligt att avboka hela resan nu och få tillbaka alla pengar utan att behöva att behöva betala 200€ i avbokningsavgift?

Kan vara så att detta är fel tråd och då ber jag om ursäkt.
 

Senator

Moderator
Har försökt läsa förstå mig på avbokingsreglerna hos TAP, men blir inte riktigt klok på vad som gäller och tänkte fråga här först innan jag sätter mig en telefonkö :)

Jag har 12-19e maj bokat OSL-LIS-JFK T&R i J klass, flighten OSL-LIS är nu inställd(såg detta genom en slump att jag var inne och tittade på bokningen (inte fått något mail om detta). Det står att man ska kontakta TAP för att planera in en annan flight. Jag tror tyvärr inte att Corona kommer vara över när vi når maj (även fast jag gärna skulle vilja åka) och undrar således om det är möjligt att avboka hela resan nu och få tillbaka alla pengar utan att behöva att behöva betala 200€ i avbokningsavgift?

Kan vara så att detta är fel tråd och då ber jag om ursäkt.

Har du läst genom detta?
Latest updates | TAP Air Portugal
 

Senator

Moderator
Ja, men jag är inte intresserad av att boka om. Jag vill få tillbaka pengarna, men jag blir osäker om det går eftersom endast ett leg är inställt. Dessutom står det att flighterna till Oslo är inställda till 28 april, men min utgående flight är 12maj, men gissar på att de redan nu ställer in flighter i framtiden pga låg beläggning.

Jag tror få bolag i nuläget kommer låta dig avboka helt så långt fram i tiden. Min killgissning är att din bokning ligger i deras kö för ombokning till något annat. Men med 8-9 veckor dit är det inte så högprioriterat att hantera ärenden så långt fram i tiden. Tyvärr är mitt tips att ha is i magen och vänta en månad om det är stålar tillbaka du vill ha.
 

Sullon

Medlem
Om ett leg är inställt har man väl rätt att avboka biljetten? Sas ställde in min flight och erbjöd utresa ett dygn senare, det räknas väl som inställt?
 

Doctor-X

Medlem
Uppdatering:
TAP har bokat om oss (utan någon som helst info per mail eller likande) till dagen innan med avresa på kvällen till Lissabon med en layover på 19h. Det funkar inte alls för oss.

Har läst på nu gällande EU261/2004 och är ett flyg inställt även gällande en hel resa har man rätt att få tillbaka pengarna eller omboka gratis. Var nog nästan först in per telefon imorse när de öppnade. Men fick bara erbjudande om återbetalning i form av en voucher eller att boka om. Förklarade att jag inte vill ha någon voucher och agenten sade att hon inte kunde göra något annat i nuläget och hänvisade mig till att skicka in ett claim på deras hemsida, vilket jag nu gjort.

Trots att jag läst på massa kan jag inte komma fram till att ett flygbolag har rätten att endast återbetala i form av en voucher utan att kunden har enl EU261/2004 rätt att få tillbaka pengarna i dröm av pengar.

Någon som vet vad som gäller?
 

MTheC

Medlem
Uppdatering:
TAP har bokat om oss (utan någon som helst info per mail eller likande) till dagen innan med avresa på kvällen till Lissabon med en layover på 19h. Det funkar inte alls för oss.

Har läst på nu gällande EU261/2004 och är ett flyg inställt även gällande en hel resa har man rätt att få tillbaka pengarna eller omboka gratis. Var nog nästan först in per telefon imorse när de öppnade. Men fick bara erbjudande om återbetalning i form av en voucher eller att boka om. Förklarade att jag inte vill ha någon voucher och agenten sade att hon inte kunde göra något annat i nuläget och hänvisade mig till att skicka in ett claim på deras hemsida, vilket jag nu gjort.

Trots att jag läst på massa kan jag inte komma fram till att ett flygbolag har rätten att endast återbetala i form av en voucher utan att kunden har enl EU261/2004 rätt att få tillbaka pengarna i dröm av pengar.

Någon som vet vad som gäller?
Tror du har rätt till återbetalning men inte expert på regelverket Jag kan dock även ge lite info om hur det är att ha att höra med TAP under normala omständigheter - de har även i vanliga fall extremt långa svarstider och försökte bara fördröja. Jag fick inte ens svar på inskickat claim innan jag fick tag på mailadresser till flera som jobbade där och mailade och bad om status.

Fick då till slut återkoppling, de ringde faktiskt upp och erbjöd att jag kunde få voucher värd 25% mer än de var skyldiga mig (vet inte om det kanske skulle vara förhandlingsbart att öka lite till). Så om du kan tänka dig voucher, begär den på en högre summa än de är skyldiga dig.
 
Toppen