011430121
Medlem
Norwegian permitterar 7300 anställda, ställer in 85% av trafiken
Källa e24.no
Norwegian permitterer over 7.300 ansatte
NewsWeb
Källa e24.no
Norwegian permitterer over 7.300 ansatte
NewsWeb
Frågan är hur realistiskt det är när det är SV som lägger upp förslaget på bordet. De har ju inte så mkt att säga till om i dag.Etter det NTB kjenner til, er en uformell diskusjon allerede i gang i de politiske miljøene om statlig kjøp av aksjer i Norwegian som et mulig alternativ for å sikre flyselskapets overlevelse.
SVs næringspolitiske talsperson Torgeir Knag Fylkesnes sier til NTB at SV ikke utelukker at dette kan bli en løsning.
– Det er ikke SVs primærpolitikk å kjøpe flyselskaper. Men vi vil vurdere det seriøst for å sikre arbeidsplasser og viktig infrastruktur, sier han.
Kritisk infrastruktur
Etter det NTB forstår, vil stortingsflertallet neppe pålegge regjeringen å kjøpe seg helt eller delvis opp i Norwegian, og politikerne uttaler seg inntil videre svært forsiktig om saken.
mer här
Statlig oppkjøp kan bli siste utvei for Norwegian | DN
Måste väl bero lite på hur stor andelen är. SAS Ireland är ju ganska mikroskopisk sett till helheten medans jag förmodar Norskens utom-norska andel är väsentligt högre som du påpekar med några exempel.Också vad de ställer för krav i ett sådant läge. Norwegians Atlant trafik från London, Spanien osv han knappast vara speciellt viktig för Norges infrastruktur. Och bemannas väl knappast med norsk personal heller.
Samma kan ju delvis sägas som sas Irland tex (även om väl alla deras linjer än så länge har ena änden i Skandinavien), men det blir en intressant fråga i alla räddningspaket.
Också vad de ställer för krav i ett sådant läge. Norwegians Atlant trafik från London, Spanien osv han knappast vara speciellt viktig för Norges infrastruktur. Och bemannas väl knappast med norsk personal heller.
Samma kan ju delvis sägas som sas Irland tex (även om väl alla deras linjer än så länge har ena änden i Skandinavien), men det blir en intressant fråga i alla räddningspaket.
Fast norskens expansion kan väl mest jämföras med Islands intåg i finansbranschen. I en jämförelse.Måste väl bero lite på hur stor andelen är. SAS Ireland är ju ganska mikroskopisk sett till helheten medans jag förmodar Norskens utom-norska andel är väsentligt högre som du påpekar med några exempel.