Senaste nytt

UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar?

ekf

Medlem
och att ifall konkursen inträffar kunna få pengarna tillbaka från försäkringsbolaget (enligt konsumentkreditlagen, utebliven vara)
Konsumentkreditlagen har inget med försäkringar att göra. Det är utgivaren av ditt kort som har ett ansvar gentemot dig, oavsett försäkring eller inte. Sedan erbjuder många utgivare en extra försäkring mot andra saker utöver deras lagstadgade skyldigheter
 
Konsumentkreditlagen har inget med försäkringar att göra. Det är utgivaren av ditt kort som har ett ansvar gentemot dig, oavsett försäkring eller inte. Sedan erbjuder många utgivare en extra försäkring mot andra saker utöver deras lagstadgade skyldigheter

Sant, ändrade i mitt inlägg ovan. Nån tanke om ifall strategin låter OK eller feltänk?
 

ekf

Medlem
Sant, ändrade i mitt inlägg ovan. Nån tanke om ifall strategin låter OK eller feltänk?
Jag tycker att du borde kunna claima hos utgivaren även i första fallet, givet att utbetalningen dröjer. I slutändan handlar det kanske mer om om du lyckas boka om till något du faktiskt vill resa iväg på i höst, då finns det ingen större anledning att greja med återbetalningar nu (tycker jag).
 

aikelo

Medlem
Jag har en Star Alliance Award-resa den 13 April som ser ut så här:
cph-lhr-sin-dps med avgång 7:45.

Har två funderingar.

1. Kommer Kastrup ha öppnat för flighter så tidigt OM de nu skulle häva gränsstoppet.

2. Hur ser ni på att dra iväg dagen innan UDs rekommendation ev hävs/förlängs?
Kommer givetvis bara åka (om det ens blir möjligt) om känslan är att det inte kommer förlängas.
 

henke12

Medlem
Jag har en Star Alliance Award-resa den 13 April som ser ut så här:
cph-lhr-sin-dps med avgång 7:45.

Har två funderingar.

1. Kommer Kastrup ha öppnat för flighter så tidigt OM de nu skulle häva gränsstoppet.

2. Hur ser ni på att dra iväg dagen innan UDs rekommendation ev hävs/förlängs?
Kommer givetvis bara åka (om det ens blir möjligt) om känslan är att det inte kommer förlängas.



1: Ingen vet
2: Jag hade nog tänkt en och två gånger innan jag åker på en sån långresa oförsäkrad!
 

Berglund

Medlem
2. Hur ser ni på att dra iväg dagen innan UDs rekommendation ev hävs/förlängs?
Kommer givetvis bara åka (om det ens blir möjligt) om känslan är att det inte kommer förlängas.
Det är helt otänkbart att åka iväg på någon resa överhuvudtaget oförsäkrad. Ännu mer otänkbart är det att dessutom åka iväg långt bort, om nu UD avråder från sådan resa.

Världen är just nu i ett förhöjt riskläge, att då ge sig ut och eventuellt inte vara täckt av sin försäkring - jag kan inte förstå vad som möjligtvis skulle kunna motivera det???
 

aikelo

Medlem
Det är helt otänkbart att åka iväg på någon resa överhuvudtaget oförsäkrad. Ännu mer otänkbart är det att dessutom åka iväg långt bort, om nu UD avråder från sådan resa.

Världen är just nu i ett förhöjt riskläge, att då ge sig ut och eventuellt inte vara täckt av sin försäkring - jag kan inte förstå vad som möjligtvis skulle kunna motivera det???
Tanken är ju om UD häver restriktionen den 14/4. Då är jag ju i luften och har inte ens kommit till Singapore. Det är ju väldigt svårt att spekulera i detta redan nu, en månad innan.
 

NyfikenGrau

Medlem
Har en viktig resa TXL-ARN på lördag med Easyjet som jag tänker försöka komma iväg på, men det är ju absolut ingen nöjesresa, någon sådan skulle jag inte ens överväga förrän tidigast en bra bit in i maj om ens då.
Jag skulle inte ens åka på denna viktiga resa om jag inte vore "hemma" i båda länderna och inte kunde välja något annat transportsätt som backup (i detta fall färjor Tyskland-Malmö/Trelleborg). Kan dessutom jobbmässigt vara i vilket som av länderna utan problem. Om inte alla dessa förutsättningar fanns skulle jag vara tveksam till att ens åka på viktiga resor.
 
Hade en resa med Thai nu 23 april i en billig bokningsklass som i vanliga fall kostar 3000 SEK plus eventuell prisskillnader att boka om. Kanske hade jag kunna claima tillbaka pengarna om jag bråkat lite. Men fick boka om den gratis, så flyttade den till 5 september. Känns fair. Så får vi hoppas att detta skit-virus har lagt sig till dess.

Lycka till med att få tillbaka alla era slantar i dessa tråkiga tider...
 

NTA

Medlem
Har en 2-4-1 Star Alliance bokning åt min bror under påsken. SQ har ställt in flyget och Tallin kan ju som alla vet inte boka om. Inte för att dem vill åka men ändå, problemet är att jag ligger ute med ett par hotellnätter som är betalda och non-refundable.

Går det att lösa på något sett? Amex säger nej innan man ens hunnit ställa frågan och likadant med hemförsäkringen. Betalat med ett Elite.
 
Toppen