Senaste nytt

Diskussion om Norwegians aktiekurs

011430121

Medlem
Återhämtade sig något under eftermiddagen var vid lunch ner på nästan 15%
Förmodligen av ovanstående utskick

48CD7FB8-F432-4EF4-ACFD-292E3E9D0C50.png
 

Homer

Medlem
Etter det NTB kjenner til, er en uformell diskusjon allerede i gang i de politiske miljøene om statlig kjøp av aksjer i Norwegian som et mulig alternativ for å sikre flyselskapets overlevelse.

SVs næringspolitiske talsperson Torgeir Knag Fylkesnes sier til NTB at SV ikke utelukker at dette kan bli en løsning.

– Det er ikke SVs primærpolitikk å kjøpe flyselskaper. Men vi vil vurdere det seriøst for å sikre arbeidsplasser og viktig infrastruktur, sier han.

Kritisk infrastruktur
Etter det NTB forstår, vil stortingsflertallet neppe pålegge regjeringen å kjøpe seg helt eller delvis opp i Norwegian, og politikerne uttaler seg inntil videre svært forsiktig om saken.

mer här
Statlig oppkjøp kan bli siste utvei for Norwegian | DN
 
Etter det NTB kjenner til, er en uformell diskusjon allerede i gang i de politiske miljøene om statlig kjøp av aksjer i Norwegian som et mulig alternativ for å sikre flyselskapets overlevelse.

SVs næringspolitiske talsperson Torgeir Knag Fylkesnes sier til NTB at SV ikke utelukker at dette kan bli en løsning.

– Det er ikke SVs primærpolitikk å kjøpe flyselskaper. Men vi vil vurdere det seriøst for å sikre arbeidsplasser og viktig infrastruktur, sier han.

Kritisk infrastruktur
Etter det NTB forstår, vil stortingsflertallet neppe pålegge regjeringen å kjøpe seg helt eller delvis opp i Norwegian, og politikerne uttaler seg inntil videre svært forsiktig om saken.

mer här
Statlig oppkjøp kan bli siste utvei for Norwegian | DN
Frågan är hur realistiskt det är när det är SV som lägger upp förslaget på bordet. De har ju inte så mkt att säga till om i dag.
 

mha321

Medlem
Också vad de ställer för krav i ett sådant läge. Norwegians Atlant trafik från London, Spanien osv han knappast vara speciellt viktig för Norges infrastruktur. Och bemannas väl knappast med norsk personal heller.

Samma kan ju delvis sägas som sas Irland tex (även om väl alla deras linjer än så länge har ena änden i Skandinavien), men det blir en intressant fråga i alla räddningspaket.
 

gjohansson

Medlem
Också vad de ställer för krav i ett sådant läge. Norwegians Atlant trafik från London, Spanien osv han knappast vara speciellt viktig för Norges infrastruktur. Och bemannas väl knappast med norsk personal heller.

Samma kan ju delvis sägas som sas Irland tex (även om väl alla deras linjer än så länge har ena änden i Skandinavien), men det blir en intressant fråga i alla räddningspaket.
Måste väl bero lite på hur stor andelen är. SAS Ireland är ju ganska mikroskopisk sett till helheten medans jag förmodar Norskens utom-norska andel är väsentligt högre som du påpekar med några exempel.
 

apknug

Medlem
Också vad de ställer för krav i ett sådant läge. Norwegians Atlant trafik från London, Spanien osv han knappast vara speciellt viktig för Norges infrastruktur. Och bemannas väl knappast med norsk personal heller.

Samma kan ju delvis sägas som sas Irland tex (även om väl alla deras linjer än så länge har ena änden i Skandinavien), men det blir en intressant fråga i alla räddningspaket.
Måste väl bero lite på hur stor andelen är. SAS Ireland är ju ganska mikroskopisk sett till helheten medans jag förmodar Norskens utom-norska andel är väsentligt högre som du påpekar med några exempel.
Fast norskens expansion kan väl mest jämföras med Islands intåg i finansbranschen. I en jämförelse.
 

Homer

Medlem
Hastemøte på Statsministerens kontor – Norwegian deltar
Etter at Norwegians hovedkonkurrent SAS fikk krisepakke tirsdag, har Parat bedt om et møte på Statsministeren kontor klokken 13 i dag. Norwegian deltar og møtet skjer på videolink.


DN Investor

Flyselskapene gis klarsignal til å samarbeide
Regjeringen gir transportbransjen midlertidig unntak fra konkurranselovens forbud mot å samarbeide, som følge av korona-epidemien.

Det går frem av en pressemelding fra regjeringen onsdag ettermiddag.

Det betyr blant annet at SAS og Norwegian nå kan samarbeide om rute-tilbudet. Unntaket gjør det mulig å opprettholde særlig person- og godstransporten i Norge, for å sikre innbyggerne tilgang til nødvendige varer og tjenester.
 
Toppen