Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

ante888

Medlem
Jag har en bokning som är listad som inställd (T/R ARN-ORD, ej fullflex, med SAS), men på "mina sidor" verkar allt vara som vanligt.
Hur gör man för att få tillbaka pengarna? Kan välja att avboka som "vanligt", men då antar jag att jag bara får tillbaka skatter & avgifter?
Vill inte heller att SAS bokar om mig via CPH.

Hade en direktflight ARN - ORD 19 mars, fick notis inatt om att den var inställd.
Idag blinkar det till i appen att min bokning är bekräftad, ombokad till ARN-CPH --> CPH-ORD.
Kan inte göra någon ändring i appen eller på hemsidan, har tänkt ligga lågt men nu verkar det som jag måste belasta och ringa SAS? :)
Någon annan som fått knasiga ombokningar ändrade rutter i närtid?

Har en bokning samma datum, och i vanliga fall hade man velat bli ombokad, men med tanke på omständigheterna vill jag avboka flighten.
Då ringer jag in nu och ser till att få den avbokad (så de inte bokar om mig också), tack för att du delar med dig av infon.

EDIT: Och nu blev jag ombokad via CPH. Om jag avbokar via hemsidan nu har jag avbokat en flight som faktiskt går, och då får jag inte full refund antar jag?
 

SK989

Medlem
Hade en direktflight ARN - ORD 19 mars, fick notis inatt om att den var inställd.
Idag blinkar det till i appen att min bokning är bekräftad, ombokad till ARN-CPH --> CPH-ORD.
Kan inte göra någon ändring i appen eller på hemsidan, har tänkt ligga lågt men nu verkar det som jag måste belasta och ringa SAS? :)
Någon annan som fått knasiga ombokningar ändrade rutter i närtid?
Kanske en dum fråga, men varför är denna ombokning knasig? Att istället för att flyga direkt till Chicago bokas du om att flyga via Köpenhamn istället - danska myndigheter tillåter transitresor via Köpenhamn.
 

Jollman

Medlem
Har en bokning samma datum, och i vanliga fall hade man velat bli ombokad, men med tanke på omständigheterna vill jag avboka flighten.
Då ringer jag in nu och ser till att få den avbokad (så de inte bokar om mig också), tack för att du delar med dig av infon.

EDIT: Och nu blev jag ombokad via CPH. Om jag avbokar via hemsidan nu har jag avbokat en flight som faktiskt går, och då får jag inte full refund antar jag?

Precis, den är ju planerad "trots allt", så vi blir nog fler i samma sits gällande flera olika avgångar till nyckeldestinationer dit SAS fortsätter flyga vissa avgångar. Men då det är i närtid så är vi väl dom som faktiskt får ringa och höra vad som gäller, ska se om det går att komma fram :)

Tackar för bra svar tillbaka :)
 

ante888

Medlem
Kanske en dum fråga, men varför är denna ombokning knasig? Att istället för att flyga direkt till Chicago bokas du om att flyga via Köpenhamn istället - danska myndigheter tillåter transitresor via Köpenhamn.

Inte dumt alls, men att man inte själv kan avboka resan (och därmed inte acceptera ombokningen), utan måste ringa in för ett sånt ärende, belastar kundservice i onödan, i mitt tycke.

De har ju gått ut med att flighter som är inställda, ska man få full återbetalning för.
 

Nikje

Medlem
Måste vara unikt med ett gemensamt uttalande av de tre globala allianserna: Press - Star Alliance - Star Alliance. Regler för slot-tider nämns liksom önskan om avgiftslättnader och övrigt stöd (snabbt ögnat igenom bara)

oneworld, SkyTeam and Star Alliance member airlines call on governments and stakeholders for extraordinary support
On behalf of their member airlines, the three global airline alliances oneworld®, SkyTeam and Star Alliance are jointly calling on governments and stakeholders to take action to alleviate the unprecedented challenges faced by the global airline industry amid the COVID-19 pandemic.
The three global alliances, which represent almost 60 airlines around the world that contribute more than half of global airline capacity, are strongly supporting a request by the International Air Transport Association for regulators to suspend slot usage rules for the northern summer 2020 season as the airline industry suffers from extraordinary reductions in passenger demand.
The alliances welcome the moves in recent days by some regulators who have suspended slot regulations temporarily and urge others to follow suit promptly. They also request that regulators consider extending the suspensions for the entire operating season.
The impact of COVID-19 on the airline industry is significant, with IATA estimating up to US$ 113 billion in revenue losses for global passenger airlines. The impact is expected to have a ripple effect through the value chain that supports the airline industry. The forecasted revenue loss scenario does not include travel restrictions recently imposed by the US and other governments. US restrictions on passengers from the Schengen Area will place pressure on the US-Schengen market, valued at over US$ 20 billion in 2019.
To alleviate the immense pressures faced by airlines in the current operating environment, and in support of IATA’s statement on 12 March, the three alliances urge governments worldwide to prepare for the broad economic effects from actions taken by states to contain the spread of COVID-19, and to evaluate all possible means to assist the airline industry during this unprecedented period.
The alliances also call on other stakeholders to provide support. For example, airport operators are urged to evaluate landing charges and fees to mitigate the financial pressure faced by airlines due to a severe decline in passenger demand.
oneworld CEO Rob Gurney said: “During such times of difficulty and uncertainty, it is important that the airline industry works even closer with stakeholders to mitigate adverse impacts from the virus and collaborate in areas within our control. Governments must implement the measures they consider necessary to contain the spread of COVID-19, and must be prepared for the widescale economic implications that will result from those measures.”
SkyTeam CEO and Managing Director Kristin Colvile said: “The human and financial impact that the COVID-19 outbreak is having on the aviation industry is unprecedented. SkyTeam, with its alliance partners, and on behalf of member airlines, is urging all involved institutions and industry stakeholders to face these extraordinary times with exceptional measures. This includes action such as slot relief, airport and overflight fees reduction.
Star Alliance CEO Jeffrey Goh said: “The unprecedented circumstances triggered by the coronavirus outbreak pose an existential threat not only to the airline industry but more generally to global trade and commerce, and social connectivity. As airlines stretch their limits to manage the crisis, it is equally critical for governments and stakeholders to avoid further burdens and step up with measures, as some have, that will ensure the future of the travel industry.”

Member airlines of the three global alliances have implemented urgent measures to address the impact of COVID-19, such as very significant capacity reductions, cost-saving initiatives, enhanced cleaning procedures and customer support outreach.

While they are responding proactively to mitigate further impact in face of rapidly-changing policy scenarios, it is imperative they are supported by governments and stakeholders who can play a vital role in alleviating the unprecedented pressures faced by global airlines amid these extremely challenging times



About oneworld
oneworld brings together 13 world-class airlines - American Airlines, British Airways, Cathay Pacific Airways, Finnair, Iberia, Japan Airlines, LATAM, Malaysia Airlines, Qantas, Qatar Airways, Royal Jordanian, S7 Airlines and SriLankan Airlines, and around 30 of their affiliates. Royal Air Maroc is on track to join on 1 April. Fiji Airways is a oneworld connect partner. Collectively, these airlines serve 1,100 airports in 180 territories, with 14,000 daily departures and carry almost 550 million passengers a year on a combined fleet of 3,500 aircraft.
Home Page | oneworld



About SkyTeam
Formed in the year 2000, SkyTeam is dedicated to powering the most seamless customer journey of any global alliance. 19 members working together to connect millions of passengers across an extensive global network. SkyTeam offers the most comprehensive priority services of any alliance, easy and efficient transfers, and the opportunity to earn and redeem miles across all member airlines.

The members are: Aeroflot, Aerolíneas Argentinas, Aeromexico, Air Europa, Air France, Alitalia, China Airlines, China Eastern, Czech Airlines, Delta Air Lines, Garuda Indonesia, Kenya Airways, KLM Royal Dutch Airlines, Korean Air, Middle East Airlines, Saudia, TAROM, Vietnam Airlines and Xiamen Airlines.
Together, the SkyTeam alliance offers 1036+ destinations in 170+ countries with 15445+ daily departures and annually carrying 676+ million passengers

www.skyteam.com



About Star Alliance
The Star Alliance network was established in 1997 as the first truly global airline alliance to offer worldwide reach, recognition and seamless service to the international traveller. Its acceptance by the market has been recognized by numerous awards, including the Air Transport World Market Leadership Award and Best Airline Alliance by both Business Traveller Magazine and Skytrax. The 26 member airlines are: Aegean Airlines, Air Canada, Air China, Air India, Air New Zealand, ANA, Asiana Airlines, Austrian, Avianca, Brussels Airlines, Copa Airlines, Croatia Airlines, EGYPTAIR, Ethiopian Airlines, EVA Air, LOT Polish Airlines, Lufthansa, Scandinavian Airlines, Shenzhen Airlines, Singapore Airlines, South African Airways, SWISS, TAP Air Portugal, THAI, Turkish Airlines and United.
Overall, the Star Alliance network currently offers more than 19,000 daily flights to over 1,300 airports in 195 countries. Further connecting flights are offered by Star Alliance Connecting Partners Juneyao Airlines and THAI Smile Airways.
Home - Star Alliance
 

Nemo

Medlem
Finnair drar ned flygavgångar med 90%
News | Finnair
Finnair is now making substantial adjustments to its traffic and will reduce approximately 90 per cent of its normal capacity, compared to 2019, starting from the beginning of April 2020. These adjustments will be in effect until the situation improves. As of 1 April, Finnair will temporarily operate only approximately 20 routes, ensuring certain critical air and cargo supply connections for Finland during this exceptional situation. Finnair will start transitioning to the limited network immediately and will cancel between 1,500 to 2,000 flights from 16 March to 31 March.

Ryanair drar också ned kraftigt
RYANAIR TAKING URGENT ACTION TO RESPOND TO COVID-19 UPDATE (MON 16 MARCH 2020) | Ryanair's Corporate Website
For April and May, Ryanair now expects to reduce its seat capacity by up to 80%, and a full grounding of the fleet cannot be ruled out. Ryanair is taking immediate action to reduce operating expenses, and improve cash flows. This will involve grounding surplus aircraft, deferring all capex and share buybacks, freezing recruitment and discretionary spending, and implementing a series of voluntary leave options, temporarily suspending employment contracts, and significant reductions to working hours and payments.


 
Sitter i en oerhört irriterande situation i Australien. Har varit ute på resa sen nyårsafton i Indonesien och Australien och om mindre än två veckor är det tänkt att jag ska resa till Nya Zeeland. Igår fick jag besked om självkarantän vid ankomst till Nya Zeeland, och det kan jag leva med men nu när UD avråder är risken att min reseförsäkring genom ERV inte längre gäller. Jag tillhör inte någon riskgrupp och tanken med Nya Zeeland-resan är att köra runt i landet med en hyrd husbil (som är förhandsbetalad, såklart..). Känns så himla irriterande att behöva utsätta sig och andra för en ökad risk genom att genomföra en minst 24 timmar lång hemresa och dessutom förlora ungefär 40000:-i icke-avbokningsbara utgifter. Är det någon som vet om det finns någon extra reseförsäkring som man kan teckna när man redan är ute på resa (men ska byta land) och som gäller för covid-19?
Citerar mig själv för att uppdatera om den information jag fått från ERV idag.

Försäkringen gäller som förut under ordinarie giltighetstid om försäkringen tecknades och resan påbörjades innan avrådan kom.

För vår del innebär det att vi planerar att flyga till Nya Zeeland nästa vecka och därefter sätta oss i karantän enligt myndigheternas krav.
 

flybob

Medlem
Min far är i Indien och har en resa hem med Lufthansa (LH757) nästa vecka. Just nu ser det ut som att denna flight ställs in 2 dagar rullande. Hans visum kommer att gå ut på fredag nästa vecka.
Bör jag försöka få hem honom (optimalt vore Göteborg) snarast? Kikade på Qatar (COK-DOH-GOT) men första möjlighet är 18e, och då stänger de, eller kommer mellanlandning fortsatt löpa på?
Tips uppskattade!
 

GOTBound

Medlem
Ang. frivillig avbokning och voucher hos BA, är det någon här som gjort det och fått mail från BA?
Jag claimade för kommande helgs resa igår och det enda jag fick var att jag kommer få ett mail om 5-7 arbetsdagar.
Själva resan ligger kvar i min BA portal.

Jag gjorde likadant med SK för utresan och där fick jag mail direkt och resan försvann ur portalen.

EK
 
Toppen