Senaste nytt

Avboka och få värdecheck (SAS och effekterna av covid-19)

molntankar

Medlem
Screenshot_20200316-070128.jpg


Möttes av detta på en bokning denna morgon.
 

molntankar

Medlem
Antar att det är samma erbjudande som det som står under Refund här: Message - Traffic Information | SAS

jag har en resa till LAX 15 april och jag får inte den möjligheten.

Min resa ovan skulle ske redan nu på fredag. Man kan ju tänka sig att de avvaktar med resor planerade för längre fram i tiden. Jag kan också tillägga att detta rör sig om en F&F resa.

Om jag tittar på en resa i mitten av maj som jag har bokat så får jag än så länge inte samma möjlighet.
 

Gizmokvack

Medlem
Min resa till Kina i april ställdes in för ca 1,5 vecka sedan. Jag ringde SAS som avbokade den och jag skulle få pengar tillbaka. Jag har fortfarande inte sett röken av pengarna och det ligger väl lite i farans riktning att jag nu istället kommer att bli erbjuden en värdecheck.
 

Canadien

Medlem
Min resa till Kina i april ställdes in för ca 1,5 vecka sedan. Jag ringde SAS som avbokade den och jag skulle få pengar tillbaka. Jag har fortfarande inte sett röken av pengarna och det ligger väl lite i farans riktning att jag nu istället kommer att bli erbjuden en värdecheck.
I normala fall burkar det ta 1-4 veckor att fa aterbetalning. Kan sakert ta langre tid nu
 

pswe

Medlem
Min resa till Kina i april ställdes in för ca 1,5 vecka sedan. Jag ringde SAS som avbokade den och jag skulle få pengar tillbaka. Jag har fortfarande inte sett röken av pengarna och det ligger väl lite i farans riktning att jag nu istället kommer att bli erbjuden en värdecheck.
Enligt infomrationen SAS ger på sin hemsida så erbjuds återbetalning för inställda flygningar, värdecheck kan erhållas för samtliga. Så medinställd flygning så kommer det säkert pengar.
 

molntankar

Medlem
Enligt infomrationen SAS ger på sin hemsida så erbjuds återbetalning för inställda flygningar, värdecheck kan erhållas för samtliga. Så medinställd flygning så kommer det säkert pengar.

Bra inlägg. Tänkte inte ens på det, men det är som du säger, det står klart och tydligt på SAS webbsida:

SAS.se > Refund options > Cancelled flights skrev:
(Published 12MAR20)

If your flight is cancelled you are always entitled to refund of your ticket. To apply for a refund please use the refund form on our website.

Mitt flyg från ovan är till Estland som bekant har stängt sina gränser, vilket rimligen betyder att SAS måste ställa in flyget.

Man kan anta att det är mer fördelaktigt för SAS att dela ut värdecheckar istället för att betala tillbaka pengar, varför de säkert försöker få sina resenärer att frivilligt välja värdecheck snarare än att avvakta att flyget ställs in.
 

chazzie

Medlem
Om jag tolkar detta rätt så måste man boka en ny resa med utresa senast 30 sept för vouchern? Hade inte ett år varit mer rimligt? Mina föräldrar samt några fler skulle åka till Svalbard nu i april för att kunna bland annat ta del av vintersäsongens aktiviteter (skoterturer till olika destinationer), men det är ju inte direkt möjligt att genomföra i september/oktober, åtminstone ingen garanti att vinteraktiviteter är igång ännu... Det går så klart att boka en annan destination, men i regel har ju en resa vissa mål och tankar bakom dem.

Vet någon om detta gäller inrikesresor också? Har en UME-ARN-UME i maj (anslutning för en resa med Swiss till norra Italien) som inte blir av p.g.a. fortsättningsresan, får man voucher för inrikes också?
 

joda

Medlem
Samma fråga för mig. Ska (skulle) till Irland om ett par veckor, men jag är inte så sugen på en voucher då jag inte vet när jag kan åka nästa gång. Siktar nog på nästa vår. Är det bara att vänta på att SAS ställer in flyget och få pengar tillbaka, eller riskar man något med det?
 
Om jag tolkar detta rätt så måste man boka en ny resa med utresa senast 30 sept för vouchern? Hade inte ett år varit mer rimligt? Mina föräldrar samt några fler skulle åka till Svalbard nu i april för att kunna bland annat ta del av vintersäsongens aktiviteter (skoterturer till olika destinationer), men det är ju inte direkt möjligt att genomföra i september/oktober, åtminstone ingen garanti att vinteraktiviteter är igång ännu... Det går så klart att boka en annan destination, men i regel har ju en resa vissa mål och tankar bakom dem.

Vet någon om detta gäller inrikesresor också? Har en UME-ARN-UME i maj (anslutning för en resa med Swiss till norra Italien) som inte blir av p.g.a. fortsättningsresan, får man voucher för inrikes också?

Ja du ska få voucher för inrikes men eftersom den är i maj så kan du inte få de redan nu utan där är de nog bara att avvakta :
Message - Traffic Information | SAS
  • Valid for flights to all areas (EU, Instrascand, Domestic, US, Japan)
 
Toppen