Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

henke12

Medlem
Qatar verkar på grund av viruset ha ställt in min flight QR831 9.05 från BKK den 12 april och flyttat mig till flighten som går exakt 1 timme tidigare. Är detta skäl att ställa in resan och få en full refund? Jag har fått valet att ställa in men det står penalty fares might apply. Hur vet jag om jag får alla pengar tillbaks eller inte? Har försökt ringa det svenska numret där ingen svarar och det brittiska som inte funkar.

Man vet inte förrän man pratar med kundtjänst då bolag har olika policies är min erfarenhet.

Har haft liknande situationer med SAS, då fick jag full refund.
Hade även en med LH med där fick jag tji.

YMMV!
 

andersson.j

Medlem
Mina flighter till/från Warszawa nästa helg ställdes in. Där borde det inte vara några problem att få tillbaka pengarna men jag har inte lyckats få tag i LOT ännu.

Hotellet bokat genom hotels.com var inte avbokningsbart och jag kunde inte hitta någon Polen-specifik policy från hotels.com. Jag hade väntat mig enorma telefonköer, vilket de också flaggade för. Men till min förvåning kom jag fram på under fem minuter. Jag är bara silver-medlem (kräver 10 nätter/år) men kanske gav det någon form av prioritet i supportkön? Jag valde svenska, inte engelska, kanske hjälpte även det? Det var inga problem att avboka med full återbetalning. Synd bara att man ska behöva ringa supporten för att få fram den infon!
 

J S

Medlem
Har bekanta som idag blev nekade incheckning på Emirates från down under med mellanlandning i Dubai och slutdestination CPH. Incheckningspersonalen refererade till ett dokument på engelska från danska polisen. Enligt dem var vidare transport till Sverige landvägen via tåg inget giltigt skäl till inresa till Danmark. De var stentuffa så de fick istället punga upp med biljetter för 25k till Arlanda istället. På första flighten nu.

Kan de ha ett case mot flygbolaget eller hur funkar det i sådana här lägen?
 

toer00

Medlem
Har bekanta som idag blev nekade incheckning på Emirates från down under med mellanlandning i Dubai och slutdestination CPH. Incheckningspersonalen refererade till ett dokument på engelska från danska polisen. Enligt dem var vidare transport till Sverige landvägen via tåg inget giltigt skäl till inresa till Danmark. De var stentuffa så de fick istället punga upp med biljetter för 25k till Arlanda istället. På första flighten nu.

Kan de ha ett case mot flygbolaget eller hur funkar det i sådana här lägen?

Och ingen goodwill fr EK att boka om till STO istället, resenärerna är ju ”oskyldiga” i dessa fall... plus EK har inte tydligen inte koll på läget.. ?? Börja med ARN (nämnden) på direkten...
 
Har bekanta som idag blev nekade incheckning på Emirates från down under med mellanlandning i Dubai och slutdestination CPH. Incheckningspersonalen refererade till ett dokument på engelska från danska polisen. Enligt dem var vidare transport till Sverige landvägen via tåg inget giltigt skäl till inresa till Danmark. De var stentuffa så de fick istället punga upp med biljetter för 25k till Arlanda istället. På första flighten nu.

Kan de ha ett case mot flygbolaget eller hur funkar det i sådana här lägen?
De bör claima. Enligt danska regeringen är hemvändande svenskar ok att passera Kastrup.
 

Fredrik

Medlem
Är det verkligen så? Sista dokument jag läste nämnde resenärer med parkerad bil som vill åka till hemlandet. Åka tåg blir då inte ok.
 
D

Deleted member 30163

Guest
De bör claima. Enligt danska regeringen är hemvändande svenskar ok att passera Kastrup.
Ja, fast via flyg som jag förstås det.
Dvs du måste vara i transit. Hur man löser det praktiskt vet jag inte då du måste in i Schengen, och skulle ju teoretiskt kunna "rymma".
 

Traveller

Medlem
Covid-19 Health declaration and HOME QUARANTINE NOTICE
Så här ser det ut. Frun lämnade Sverige i lördags morse med Singapore Airlines. Under tiden hon reste inkluderades Sverige och Svenskarna i den obligatoriska 14+1 dagars karaktären. Så här ser dokumenten ut. Myndigheterna kontrollerar två gånger per dag astman i bostaden samt att man fyller i baksidan med symptom och tempen. Pretty strict! Frugan är frisk skall väl tilläggas... men om..
Taiwan enter1.jpg
Taiwan enter2.jpg
 
Toppen