Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Niclas.J

Medlem
Är nyfiken på hur försäkringsbolagen ställer sig till UD:s avrådan från icke-nödvändiga resor. Om vi tar American Express som exempel står där att resor till ett lands trots myndighets avrådan inte omfattas av försäkringen.

Tar vi Spanien som exempel skriver UD, i en artikel uppdaterad 22:14 ikväll, att "någon avrådan från att resa till Spanien inte finns i nuläget". Samtidigt som man då utfärdat sin generella avrådan från icke-nödvändiga resor till alla länder.

Rent krasst borde försäkringen gälla, så som jag tolkar det, men...
 

CoooC

Medlem
Skulle behöva lite tips.

Befinner mig på Costa Rica just nu och har en retur 17 mars (awardresa 2-4-1) med följande routing:
SJO-PTY-IST-MUC-ARN

TK verkar inte flyga till Tyskland och Sverige enligt vad jag hört men vårt flyg har inte blivit cancelled än.

SAS vägrar erbjuda oss att göra ändringar förrän något leg blir cancelled.

Vad göra? Bara att vänta på cancel-SMS och vad händer om vi inte får något? Vågar man sätta sig på planet till IST?
 

ekf

Medlem
Skulle behöva lite tips.

Befinner mig på Costa Rica just nu och har en retur 17 mars (awardresa 2-4-1) med följande routing:
SJO-PTY-IST-MUC-ARN

TK verkar inte flyga till Tyskland och Sverige enligt vad jag hört men vårt flyg har inte blivit cancelled än.

SAS vägrar erbjuda oss att göra ändringar förrän något leg blir cancelled.

Vad göra? Bara att vänta på cancel-SMS och vad händer om vi inte får något? Vågar man sätta sig på planet till IST?
Vilket datum går flighten till tyskland? Jag gissar på den 18:e, annars så verkar de flyga tom den 17:e.. Lite luddigt skrivet.

"Any Turkish Airlines flights departing from Germany, France, Spain, Norway, Denmark, Belgium, Sweden, Austria and Holland are suspended until April 17, 2020. From March 14, 2020 and until March 17, 2020 (included), only Turkish citizens will be allowed to board flights from these countries. Upon arrival, passengers will be quarantined for fourteen days."
https://www.turkishairlines.com/en-se/announcements/coronavirus-outbreak/
 
Blir det någon skillnad i försäkring om ens flyg blivit inställt? Jag skulle flyga till Bali på tisdag och har nu fått info att det är inställt för "operational reasons". Det har inte kommit någon ny tid. Finns det någon chans att få ersättning för hotellen som är förbetalda? (Med Amex och har utökat reseskydd på hemförsäkringen). Förstår om många har större problem, bara om något har råkat ut för samma grej. Tacksam för att hjälp. Ha en fin kväll.
 
Skall flyga SK944 ikväll från ORD och sen vidare till GOT. Bokade i C. Fick detta sms från SAS tidigare idag.

Due to the current situation we are not able to offer you food or beverage on your flight. We apologize for this change.
Regards, SAS

Bra att dom meddelar så man har en chans att äta sig mätt innan. Någon som vet vad det kan bero på och är det bara tillfälligt eller kommer alla longhaul vara så!?
 

gjohansson

Medlem
Skulle behöva lite tips.

Befinner mig på Costa Rica just nu och har en retur 17 mars (awardresa 2-4-1) med följande routing:
SJO-PTY-IST-MUC-ARN

TK verkar inte flyga till Tyskland och Sverige enligt vad jag hört men vårt flyg har inte blivit cancelled än.

SAS vägrar erbjuda oss att göra ändringar förrän något leg blir cancelled.

Vad göra? Bara att vänta på cancel-SMS och vad händer om vi inte får något? Vågar man sätta sig på planet till IST?
De kommer inte släppa dig ombord baserat på vad @ekf skrev eftersom jag antar du inte är turkisk medborgare
 
Skall flyga SK944 ikväll från ORD och sen vidare till GOT. Bokade i C. Fick detta sms från SAS tidigare idag.

Due to the current situation we are not able to offer you food or beverage on your flight. We apologize for this change.
Regards, SAS

Bra att dom meddelar så man har en chans att äta sig mätt innan. Någon som vet vad det kan bero på och är det bara tillfälligt eller kommer alla longhaul vara så!?
Det beror med all sannolikhet på coronaviruset och det är givetvis begränsat i tid tills situationen blir mer hanterbar.
 

gjohansson

Medlem
Skall flyga SK944 ikväll från ORD och sen vidare till GOT. Bokade i C. Fick detta sms från SAS tidigare idag.

Due to the current situation we are not able to offer you food or beverage on your flight. We apologize for this change.
Regards, SAS

Bra att dom meddelar så man har en chans att äta sig mätt innan. Någon som vet vad det kan bero på och är det bara tillfälligt eller kommer alla longhaul vara så!?
Det är nog kortflyget till GOT som avses skulle jag tro. På flighter över 80 minuter skulle det väl fortfarande var servering om än kanske begränsad.
 
Tycker verkligen synd om SAS i det här läget men enklast är att dom låter folk avboka sina resor fritt på nätet. Så kan dom istället hjälpa folk som verkligen behöver hjälp över telefon.
SAS lyssnade! Bra!

Hantera mina bokningar och flyg | SAS
c539939376d2f73c9e11de95540f538f.jpg
 

CoooC

Medlem
Vilket datum går flighten till tyskland? Jag gissar på den 18:e, annars så verkar de flyga tom den 17:e.. Lite luddigt skrivet.

"Any Turkish Airlines flights departing from Germany, France, Spain, Norway, Denmark, Belgium, Sweden, Austria and Holland are suspended until April 17, 2020. From March 14, 2020 and until March 17, 2020 (included), only Turkish citizens will be allowed to board flights from these countries. Upon arrival, passengers will be quarantined for fourteen days."
https://www.turkishairlines.com/en-se/announcements/coronavirus-outbreak/

Men jag flyger ju PTY-IST-MUC. Jag departar ju från PTY...?
 
Toppen