Jag råkade boka av innan avrådan, då är väll chansen lika med noll? Men det lilla pengar det gäller får jag se till som överlevnad till flygbolagen.UD avråder nu från resor till alla länder.
Själv har jag flera resor inplanerade under våren, den första till Madrid om en vecka. Frågan är hur får jag tillbaka pengarna? Resan är betald med Amex, täcker försäkringen detta eller ska man få på flygbolaget själv?
/Robin
Ganska naturligt att de har den inställningen, det vore ju tjänstefel av en branschorganisation att inte ha den uppfattningen.Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen (SRF) avråder sina anslutna medlemar (tex Ving, Tui etc) att återbetala ersättning och tycker att staten ska betala.
Paketreselagen satt ur spel - Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen
Exakt och synnerligen ointressant för den enskilde.Ganska naturligt att de har den inställningen, det vore ju tjänstefel av en branschorganisation att inte ha den uppfattningen.
Ganska naturligt att de har den inställningen, det vore ju tjänstefel av en branschorganisation att inte ha den uppfattningen.
En aktuell fråga för mig. Jag bokade flygresa och hotell för min dotter för ett bra tag sedan - till Hannover. Avresan var 12 mars. Ett knappt dygn innan resan ställde Lufthansa in flyget - dom har nu lovat att betala tillbaka pengarna för resan (trots att den var "ej avbokningsbar") vilket verkar logiskt. Problemet är nu att hotellet (Alpha i Hannover) vägrar betala tillbaka för det förbetalda rummet. Hotellet bokades via booking.com - de har försökt hjälpa mig både att få pengarna tillbaka eller att boka om till annan tidpunkt - men hotellet vägrar. Det handlar inte om mycket pengar men jag irriterar mig på hotellets inflexibilitet.Om flyget är inställt, finns det då en chans att få tillbaks kostnader för hotel?