Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Homer

Medlem
Vietnam suspends entry for travelers coming from 26 European countries, as well as the UK

The ban will apply to travelers who have been in 26 European countries, known as the Schengen Area, and the UK in the past 14 days.

Visas upon arrival will also no longer be issued for all foreign nationals, the statement said.

The travel restrictions come into effect at midnight Sunday local time, and will last 30 days.


VGP News | Highly-recommended: Latest update on entry and exit regulations for FOREIGNERS - Highly-recommended: Latest update on entry and exit regulations for FOREIGNERS
 

Ubbe

Medlem
Saudi-Arabia har bestemt seg for å innstille alle internasjonale flygninger i to uker fra og med søndag, skriver nyhetsbyrået Reuters.
 

011430121

Medlem
Danmark kommer att hålla gränsen ”stängd” åtminstonde till 13 april, kanske finns info om det tidigare

Källa TV2 News Danmark
 
Last edited:

toer00

Medlem
Bågon som vet vad som gäller om man vill åka till St Petersburg, över påsk och med Tåg fr. Helsingfors...?
 

SK989

Medlem
Bågon som vet vad som gäller om man vill åka till St Petersburg, över påsk och med Tåg fr. Helsingfors...?
Om gränsen inte stängs helt är det inte osannolikt att internationella tåg/flyg/buss/båt-linjer ställs in till/från Ryssland - redan nu har Ryssland meddelat att landgränserna till bl.a. Norge stängs och att flygtrafik bara tillåts till vissa huvudstäder i Europa (hörde det på SR).

Ett alternativ kan då vara att använda sig av följande rutt. Ta flyg eller båt till Tallinn; ta tåget från Tallinn till Narva. Gå över ryska gränsen till fots via bron över floden till Ivangorod. Ta tåget från Ivangorod till St Petersburg. Det tar ca 15 min att gå från tågstationen i Narva till gränsbron och ca 30 min från ryska sidan till tågstationen i Ivangorod.
 

SunTzu

Medlem
Jag har också en bokning som kvalificeras inom ombokning men inte cancellering. Hade dock önskat få avboka hotellet helt.

Dom skriver att personer som flyger från Kina, hong kong etc. kan cancellera. Någon som vet vad för underlag de behöver - jag hade nämligen en bokning, numera avbokad, till Hong Kong som var tänkt att senare ta mig till Maldiverna (där hotellet finns).

Accor har äntligen uppdaterat sin information om Corona. Även om inte så bra så tillåter de i alla fall ombokning:
Guests who booked a non-flexible rate with Accor between prior to today and are scheduled to arrive prior to April 30, 2020, may modify their reservation for future travel through December 31, 2020 without penalty by contacting the hotel directly.
Återbetalning ges bara för vissa länder. Sitter i lite knepig sits med non-refundable på Sofitel i Singapore och är visserligen öppen för att boka om, men vet inte nu när resan kan bli av. Hotellet har hittills haft attityden att det inte är deras problem (innan denna policy har de inte ens velat diskutera ombokning) - på sätt och viss så har de rätt men man blir ju inte mer positivt inställd till hotellet (eller kedjan).

Hilton har däremot varit exemplariska i detta så kanske styr om fler stays dit efter det här.!
 

Homer

Medlem
Om gränsen inte stängs helt är det inte osannolikt att internationella tåg/flyg/buss/båt-linjer ställs in till/från Ryssland - redan nu har Ryssland meddelat att landgränserna till bl.a. Norge stängs och att flygtrafik bara tillåts till vissa huvudstäder i Europa (hörde det på SR).

Ett alternativ kan då vara att använda sig av följande rutt. Ta flyg eller båt till Tallinn; ta tåget från Tallinn till Narva. Gå över ryska gränsen till fots via bron över floden till Ivangorod. Ta tåget från Ivangorod till St Petersburg. Det tar ca 15 min att gå från tågstationen i Narva till gränsbron och ca 30 min från ryska sidan till tågstationen i Ivangorod.

Båt utgår, annat än från Helsingfors.


Aktuell Information - Tallink & Silja Line


Tallink Grupp har idag meddelat att försäljning av kryssningsbiljetter på rutten Tallinn–Stockholm kommer att upphöra från och med den 13 mars till och med den 1 maj 2020. Från och med den 13 mars 2020 kan resenärer endast köpa enkelbiljetter på den här rutten. Godstransport på den här rutten kommer inte att beröras av denna åtgärd.
 

011430121

Medlem
Efter klockan 12,00 idag så beräknas 140 flyg ankomma CPH med 9000 passagerare, alla passagerare kommer bussas till en speciell terminal där kommer samtliga att kontrolleras.

De som kommer från Sverige över Öresundsbron kommer att avvisas och får återvända.
Har man arbete i Danmark så skall man kunna bevisa det med te.x. löneavi.

Källa TV2Danmak
 

Autonom

Medlem
Fick mejl/sms angående min bokning till Istanbul som skulle ske första veckan i april med turkish airlines.

Dear Autonom

Your following flights have schedule changes.
For more details you may visit our web site or contact our Call Center (444 0 849/+90 850 333 0 849).
Please be informed and have a safe flight!

Har en resa till Grekland med Sas i maj, få se om den också ställs in. Mkt kan hända tills dess.

Den som lever får se :)

Må väl.
 
Toppen