Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

palmen

Moderator
Håller på att försöka ändra hemresa på vår 2-4-1 resa. Vi är just nu i Thailand men på måndag blir vi inte insläppta i Singapore just nu eftersom vi bytte i Tyskland på vägen ner. Ringde Tallinn och fastnade först i någon bugg med evig kö, efter drygt tre timmar gav jag upp (varför har jag ibland sånt tålamod?). Ringde igen och kom fram på under en minut (är ebs).
Svaret var att tyvärr kan de inget göra då vårt flyg inte är inställt. Hon hade sympati för vårt problem men sa att normala ticketing rules gäller när flyget inte är inställt.

Har någon lyckats ändra en 2-4-1 där ni redan gjort utresan? Gjorde ni det då via Tallinn? Försöker bestämma mig för om det är värt att ringa igen eller inte.

Kan tillägga att vi ville ändra både dag och avgång. Helst vill vi flyga hem några dagar tidigare från Phuket, det verkar finnas LH first från BKK, men eftersom de inte vill röra bokningen alls kunde vi inte ens försöka tidigarelägga avresan från SIN.
Svår situation helt klart, vet inte vad som gäller i dessa fall då du nu inte kan resa via den bokade vägen.
Jag kan ju tycka (vilket i och för sig inte spelar någon roll vad jag tycker) att de då bör göra ett undantag och boka om din hemresa så du kan komma hem. Det finns inget som stoppar detta i systemet att de gör en sådan ändring.

Fråga annars hur ni ska lösa detta då ni inte kan åka på returen då inreseregler ändras i länderna.
Här borde de inte vara så fyrkantiga kan jag tycka.
 
Svår situation helt klart, vet inte vad som gäller i dessa fall då du nu inte kan resa via den bokade vägen.
Jag kan ju tycka (vilket i och för sig inte spelar någon roll vad jag tycker) att de då bör göra ett undantag och boka om din hemresa så du kan komma hem. Det finns inget som stoppar detta i systemet att de gör en sådan ändring.

Fråga annars hur ni ska lösa detta då ni inte kan åka på returen då inreseregler ändras i länderna.
Här borde de inte vara så fyrkantiga kan jag tycka.

Jag håller helt med men det var tyvärr inte det svar vi fick. Hon frågade även sin supervisor men fick nekande svar därifrån.

Jag sitter just nu i kö till vanliga kundtjänst, man ändrade nämligen anslutningen från Frankfurt till Sverige. Delvis vill jag se om den går att få lite bättre men framförallt undrar jag om det går att komma runt reglerna bakvägen, eftersom en del av resan är ändrad kanske man kan argumentera för att ändra hela resan tänker jag. Det skadar ju inte att fråga åtminstone.

Tyvärr kom jag på detta först efter jag pratat med Tallinn. Men om jag hinner innan det stänger så tänker jag göra ett försök till med Tallinn om jag får nej från vanliga kundtjänst.

Vi har möjlighet att klara oss med de biljett vi har, vi kan vara kvar i Thailand några dagar till, så har det gått 14 dagar sen vi var i Tyskland. Vi kan också ändra så vi åker till Singapore innan nya restriktionerna införs. Så vi kan ta oss runt detta med meckande, men jag tycker det är lite dåligt att inte hjälpa till mer när situationen är som den är. Jag tycker inte det vi försökte göra var orimligt, men när man helt vägrar röra bokningen blir det svårt att få något gjort...
 

mika

Medlem
Finnair förlänger statusperiod med 6 månader. Jag tycker att det är en bra lösning. Jag kom nyligen tillbaka från en resa till Australien, är nöjd att jag lyckades komma tillbaka planmässigt och känner just nu att det kommer inte bli några mer resor innan sommar (fast jag har flera bokningar kvar innan det). Hoppas bara att Lufthansa-gruppen kommer att erbjuda något liknande.

--

Från Finnair Plus:

Under the current, unprecedented circumstances, we understand your travel plans can be uncertain. We are committed to taking additional steps to ease this situation for you and on 31 March 2020, we will automatically extend your tier status for further six months beyond its original expiry. Your available upgrade benefits will have updated validity date as well.

During this extended time, you can, of course, move up through the tiers with your flight activity. Please note that we will not send a new Finnair Plus plastic card and you can simply continue using your existing membership number when booking.

We are constantly evaluating the situation and if necessary will introduce additional measures to help you attain your status when we return to full traffic programme.

We are grateful for your continuous loyalty and hope you have enjoyed your tier benefits and will continue doing so in the future. We look forward to greeting you onboard again.

Kind regards
 
Finnair förlänger statusperiod med 6 månader. Jag tycker att det är en bra lösning. Jag kom nyligen tillbaka från en resa till Australien, är nöjd att jag lyckades komma tillbaka planmässigt och känner just nu att det kommer inte bli några mer resor innan sommar (fast jag har flera bokningar kvar innan det). Hoppas bara att Lufthansa-gruppen kommer att erbjuda något liknande.

--

Från Finnair Plus:

Under the current, unprecedented circumstances, we understand your travel plans can be uncertain. We are committed to taking additional steps to ease this situation for you and on 31 March 2020, we will automatically extend your tier status for further six months beyond its original expiry. Your available upgrade benefits will have updated validity date as well.

During this extended time, you can, of course, move up through the tiers with your flight activity. Please note that we will not send a new Finnair Plus plastic card and you can simply continue using your existing membership number when booking.

We are constantly evaluating the situation and if necessary will introduce additional measures to help you attain your status when we return to full traffic programme.

We are grateful for your continuous loyalty and hope you have enjoyed your tier benefits and will continue doing so in the future. We look forward to greeting you onboard again.

Kind regards
Nu väntar vi bara på att SAS hänger på också. Qatar har ju också förlängt med sex månader.
 
D

Deleted member 4140

Guest
Min kryssning i maj Japan-Korea blev inställd, dock så kan jag inte ändra min finnair bokning för frugan bokat ett segment med JAL, trodde först hon bokat enbart finnair flyg men icke :) blir kul att se om man finner någon lösning för detta.
 
Toppen