Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

airac

Medlem
Vi befinner oss i Singapore nu, så lite lägesbeskrivning. Främst som svar på @Maja. Vi ankom i söndags med Swiss. Flyget var lugnt men inte tomt.

Allt relativt lugnt här. Mindre folk överallt men inte så få som vi väntade. Många butiker, restauranger och grab chafförer glada att ha friska besökare. Minoritet som bär munskydd. Städpersonal överallt.

Självklart finns risk på karantän men den finns hemma likaså. Just nu så känns det faktiskt säkrare att vara här än i Sverige. Vi hoppas på ändring på hemresan så att vi kan förlänga vistelsen trots 2-4-1 bokning.

Ställ gärna frågor om läget i Singapore genom tag eller PM.
 

JNH

Medlem
Vad gör Finland ”rätt” när dom inte hamnar bland sina grannar Sverige och Norge? Dessa länder brukar ofta jämföras i olika sammanhang.
 

niksal

Medlem
Vad gör Finland ”rätt” när dom inte hamnar bland sina grannar Sverige och Norge? Dessa länder brukar ofta jämföras i olika sammanhang.
Vi skall nu se hur det utvecklar sig. Oftast är vi lite sena, så vi ser hur det ser ut om några dagar. Här diskuteras också mycket om att myndigheterna inte gör tillräckligt.

Men, visst kan kultur spela lite roll också. Vi gillar att hålla mer distans, färre kramar och framförallt inga kindpussar. Vi har mindre städer och mindre rusning i kollektivtrafik, vi har en i mitt tycke mer utvecklad kultur för att jobba distans (jobbar för ett danskt företag i en nordisk organisation, så baserat på egna observationer). Men också, det är inte lika vanligt att åka till alperna. Svindyrt och bara få som har råd med det. Det är ju vår lycka nu. Skulle däremot det som hänt i Italien hänt på t.ex. Kanarieöarna så skulle vi ha minst lika mycket problem. Och att Silja Line och Viking Line undvikit smittor är ett litet mirakel.
 

Jones

Medlem
Singapore utökade just sitt travel ban till resande från Italien (hela), Tyskland, Spanien, Frankrike. Då ingår nog transit genom de länderna, har för mig att så har det varit för övriga länder på listan. Träder ikraft 23.59 söndag. Korea, japan, Kina (main land) Iran var redan på listan. Till detta kommer lite nya regler om folksamlingar. Tror enmetersregeln på restauranger och inställda evenemang för mer än 250 pers är det som en besökare skulle märka mest av.
Men jag upplever fortfarande Singapore som lugnt och väldigt tryggt.
Tror att det kan komma fler europeiska länder på Singapores lista om utvecklingen i europa fortsätter. Var faktiskt förvånad över att SE, DK och NO inte inkluderades.
 
Last edited:

Amund1967

Medlem
Naturligtvis helt ovetenskapligt, men Finnairs täta direkttrafik på Asien och alla där drabbade områden verkar inte ha försatt Finland i någon särskild negativ position.
 

eliee

Medlem
Singapore utökade just sitt travel ban till resande från Italien (hela), Tyskland, Spanien, Frankrike. Då ingår nog transit genom de länderna, har för mig att så har det varit för övriga länder på listan. Träder ikraft 23.59 söndag. Korea, japan, Kina (main land) Iran var redan på listan.

Jag tycker det är någorlunda luddigt huruvida transit genom dessa länder räknas:

Singapore Ministry of Health skrev:
Border restrictions

7. Given the increase in imported cases from European countries, we are putting in place new border restrictions.

a. From 15 March 2020, 2359 hours, all new visitors with recent travel history to Italy, France, Spain and Germany within the last 14 days will not be allowed entry into Singapore, or transit through Singapore.
Källa: MOH | News Highlights

Har du någon riktig källa på om de som bara haft transit i ovan nämnda länder faktiskt stoppas vid gränsen?
 

Per N

Medlem
Är det någon som vet mer om Argentina och vad som gäller där? Misstänker att det är fler än jag som hakade på Lufthansas kampanj förra året. @oxxax fick du bekräftat om det var några problem att komma in i Buenos Aires?
 
Toppen