Senaste nytt

Hur får ni upp spenden på amex?

Bankiren

Medlem
Mitt tips är: spendera mer! :D

Skämt åsido, mitt bästa tips är väl att vara lite selektiv med var man shoppar. Många onlinebutiker accepterar t ex inte American Express - men hos väldigt många kan man däremot använda PayPal (vilket funkar med AmEx).
 

GOTBound

Medlem
En tanke, är det så illa ställt med SK att det är läge att styra om spenden till Plat-kortet om SK skulle gå omkull och EB likvideras?
Det som talar emot detta är om jag förstått det rätt är att EB räknas som en tillgång för SK och skulle i teorin kunna säljas av ett konkursbo?

EK
 

CMH

Medlem
EuroBonus räknas som en skuld i bolagets balansräkning i och med att det är ett åtagande mot den som innehar EuroBonus-poängen.

"I enlighet med IFRS 15 omklassificerades EuroBonus-skulden i november 2018 från avsättningar till övriga långfristiga skulder såsom en kontraktsskuld" ÅR 18/19, not 28.

Jag skulle gissa på att EuroBonus behandlas på samma sätt som ett presentkort görs, dvs om bolaget går i konkurs kommer således presentkortet/EuroBonus förfalla värdelöst. Eller vad menar du med "EuroBonus räknas som en tillgång för SK och skulle i teorin kunna säljas av ett konkursbo"? Missförstår jag dig?

Vidare har SAS relativt starka ägare, så som Svenska och Danska staten samt delar av Wallenberg-sfären. Konkurs bör inte uteslutas, men personligen gissar jag för att risken är förhållandevis liten. Andra flygbolag kommer med största sannolikhet gå omkull innan SAS gör det.
 

Gus

Medlem
De flesta har samma skydd via sitt resetillägg i hemförsäkringen som dom skulle haft från sitt vanliga Mastercard. Men det är absolut schysst att hjälpa dom kolla upp det :)
Den stora skillnaden är att kortförsäkringarna brukar vara utan självrisk medan hemförsäkringen har ganska stor självrisk.
 

igelkotten

Medlem
EuroBonus räknas som en skuld i bolagets balansräkning i och med att det är ett åtagande mot den som innehar EuroBonus-poängen.

"I enlighet med IFRS 15 omklassificerades EuroBonus-skulden i november 2018 från avsättningar till övriga långfristiga skulder såsom en kontraktsskuld" ÅR 18/19, not 28.

Jag skulle gissa på att EuroBonus behandlas på samma sätt som ett presentkort görs, dvs om bolaget går i konkurs kommer således presentkortet/EuroBonus förfalla värdelöst. Eller vad menar du med "EuroBonus räknas som en tillgång för SK och skulle i teorin kunna säljas av ett konkursbo"? Missförstår jag dig?

Vidare har SAS relativt starka ägare, så som Svenska och Danska staten samt delar av Wallenberg-sfären. Konkurs bör inte uteslutas, men personligen gissar jag för att risken är förhållandevis liten. Andra flygbolag kommer med största sannolikhet gå omkull innan SAS gör det.

Poängen är en skuld, men programmet i sin helhet är mest troligen en nettotillgång. Alla vi medlemmar är värdefulla för många företag i dess marknadsföring och datainsamling.
 

Tonton

Medlem
Poängen är en skuld, men programmet i sin helhet är mest troligen en nettotillgång. Alla vi medlemmar är värdefulla för många företag i dess marknadsföring och datainsamling.

För att inte nämna försäljningen av Eurobonuspoäng.

"Other operating revenue (currency-adjusted) was MSEK 87 higher year-on-year, mainly relating to higher revenue from credit card fees, ticket fees and the sale of EuroBonus points.

Källa: SAS Q1 Report 2020
 
Den stora skillnaden är att kortförsäkringarna brukar vara utan självrisk medan hemförsäkringen har ganska stor självrisk.
Okej, jag var otydlig. Jag menar om man tex har en hemförsäkring med extra reseskydd, tex Resklar hos Folksam. Då är det ingen självrisk.

8e1f46b6d61710e7ad6401ccbd1e0f0a.jpg



Resklar - Utökat reseskydd - Folksam
 

Atom

Medlem
Bytte just operatör till vimla, för man kan betala med kort (Amex). Smidigt och bra sätt att få en räkning direkt. Men jag håller med. Jag tycker det är svårt att komma upp i 150 k. Det är isåfall billhop som gäller, iaf för min del.
 

Johan Gott

Medlem
Bytte just operatör till vimla, för man kan betala med kort (Amex). Smidigt och bra sätt att få en räkning direkt. Men jag håller med. Jag tycker det är svårt att komma upp i 150 k. Det är isåfall billhop som gäller, iaf för min del.

Jag har haft Vimla ett bra tag. Visste inte att de börjat acceptera AMEX. Tack för infon!
 
Toppen