EuroBonus räknas som en skuld i bolagets balansräkning i och med att det är ett åtagande mot den som innehar EuroBonus-poängen.
"I enlighet med IFRS 15 omklassificerades EuroBonus-skulden i november 2018 från avsättningar till övriga långfristiga skulder såsom en kontraktsskuld" ÅR 18/19, not 28.
Jag skulle gissa på att EuroBonus behandlas på samma sätt som ett presentkort görs, dvs om bolaget går i konkurs kommer således presentkortet/EuroBonus förfalla värdelöst. Eller vad menar du med "EuroBonus räknas som en tillgång för SK och skulle i teorin kunna säljas av ett konkursbo"? Missförstår jag dig?
Vidare har SAS relativt starka ägare, så som Svenska och Danska staten samt delar av Wallenberg-sfären. Konkurs bör inte uteslutas, men personligen gissar jag för att risken är förhållandevis liten. Andra flygbolag kommer med största sannolikhet gå omkull innan SAS gör det.