Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Utrop för någon minut sedan. Begränsad servering i plus pga corona-situationen, lite snacks och vatten lät det som. Sen en andningspaus och nästa mening "och ni som sitter i go kan hitta vårt sortiment i stolsfickan framför er, där kan ni köpa mat, dryck osv. Kaffe och te ingår som alltid".

Jag har nog missat att Corona inte smittar om man betalar för det...
Jag flög Arlanda - Frankfurt ikväll. Ingen kub, men fritt med dricka och vi i plus fick välja vad vi ville från cafésortimentet, och hur mycket vi ville. Inget snack om betalning. Snyggt SAS.
Intressant var att toaletten fram var avstängd. Alla hänvisades till toaletterna bak. Kan det vara coronarelaterat med omsorg för personalen? Fast det jobbar väl även några i bakre galley förmodar jag?
 

Agebo123

Ny medlem
Hej!

Befinner mig just nu på Costa Rica, har en hemresa nästa fredag 20/3.
Bokat 2-4-1 två pers business från SJO-SAL-EWR-ARN,
Kom efter lång tid fram till SAS kundtjänst men hade inte så mycket svar än, utan hänvisade till att de inte kunde göra så mycket innan resan rent formellt var inställd.
Så antar att det bara är att vänta och se vad som händer?
Hur brukar annars möjligheten vara att få en bonusresa ombokad?
 

Ubbe

Medlem
Hej!

Befinner mig just nu på Costa Rica, har en hemresa nästa fredag 20/3.
Bokat 2-4-1 två pers business från SJO-SAL-EWR-ARN,
Kom efter lång tid fram till SAS kundtjänst men hade inte så mycket svar än, utan hänvisade till att de inte kunde göra så mycket innan resan rent formellt var inställd.
Så antar att det bara är att vänta och se vad som händer?
Hur brukar annars möjligheten vara att få en bonusresa ombokad?

Hmm
Men hur länge sedan är det du var i "Shengen land"?
 

Tonton

Medlem
WHO säger " res inte i onödan"

Var hittar du denna formulering?
Minns inte.
Under senaste dagarna från WHO bossen.

Jag hittar absolut ingenting om detta.

EDIT:

Jag hittar följande:

11 Mars gör WHO ett gemensamt uttalande med ICAO. Detta går att läsa om här (Joint Statement on COVID-19)I detta uttalande länkar de till vad de beskriver som "useful links" - varav en av dessa länkar går till deras senaste uttalande om rekommendationer på resande. Citat nedan:

"Recommendations for international trafic
WHO continues to advise against the application of travel or trade restrictions to countries experiencing COVID-19 outbreaks.

In general, evidence shows that restricting the movement of people and goods during public health emergencies is ineffective in most situations and may divert resources from other interventions. Furthermore, restrictions may interrupt needed aid and technical support, may disrupt businesses, and may have negative social and economic effects on the affected countries."

Källa: Updated WHO recommendations for international traffic in relation to COVID-19 outbreak

Observera - Jag har citerat delar av uttalandet (således inte hela rekommendationen). Läs gärna hela för att få full förståelse för hur de resonerar.
 
Last edited:

Agebo123

Ny medlem
Boka om via Bogota borde fungera om du som Svensk fortfarande blir insläppt där?
Bogota bör funka för svenskar fortfarande, ska jag göra den ombokningen via Tallin? Enligt personen i kundtjänst jag pratade med kunde han inte göra något och sa att det enbart skulle funka att boka om bonusresa om det fanns andra bonusplatser tillgängliga. Ville inte säga för mycket innan jag fått den inställd som sagt men att jag skulle förbereda mig på att vaska min biljett och köpa en ny enkelbiljett. Förstår att det finns folk med större problem just nu men känns inte som ett särskilt lockande alternativ.
 

Tonton

Medlem
Hur påverkar Corona för mig?

Nu har nya direktiv kommit till mitt jobb - och min chef vill att jag är hemma mars ut, till att börja med. Jobbigt när man bor på 30m2 och i nuläget inte ens har att matbord hemma. Kommer inte att fungera att arbeta så. Lösningen blir troligtvis att dra iväg någonstans och chilla på ett Hiltonhotell (Hej HGI Bali ;)) alternativt tillfälligt bosätta mig hemma hos mina föräldrar i Linköping.

Tidigare ikväll bokade jag även av min inplanterade semester i månadsskiftet mars/april - då jag inte riktigt vet var jag skulle vilja resa i nuläget. Som det ser ut nu så kommer jag ha den angenäma problemet att ha svårt att använda mina semesterdagar under detta kalenderåret. Har 46 heldagar kvar, och har svårt att se var jag ska hinna plocka ut dem. Men det brukar alltid lösa sig på något sätt ;)
 
Last edited:
Toppen