Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

oxxax

Medlem
Fantastiskt fin service att ni kunde flytta resan till september :). Det hade varit tungt att vaska en Lufthansa F. Var det Award eller betald biljett?

Ja det var riktigt bra jobbat av henne, och inte minst då hon kom därifrån ganska lång tid efter stängning. Biljetterna var betalda i bokningsklass A.
Nu har jag först fått ställa in en sväng till Qatar förra helgen när de ställde in MotoGP-premiären, och jag och en kompis har även ställt in en kul F-resa med Swiss till Hong Kong som var tänkt att vara i slutet av mars. Det ser inte heller särskilt ljust ut för den årliga golfresan med grabbarna i början av april.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
D

Deleted member 30163

Guest
Borde det inte finnas en marknad att fortsätta flyga, med tanke på att det är tillåtet för amerikaner att flyga till USA och tillåtet för alla att flyga från USA?
med tanke på @SK989s fina inlägg verkar det ju finnas efterfrågan

jag skulle inte vilja jobba med logistik och ruttplanering på ett flygbolag som SAS just nu :(
 

mha321

Medlem
Eftersom SAS troligen har/kommer ställa in alla US-flyg så blir det ju problem att komma hem med ett SAS-plan från Chicago.
Dessutom gäller det väl även flygande personalen, väl? Alltså borde det inte fungera med flygande personal som har varit i de avlysta områdena inom 14 dagar, vilket ju lär vara all SAS personal. Och även påverka stora delar av de amerikanska bolagens personal.

Eller de kanske får flyga dit så länge de inte kliver av planet, utan bara dead-headar tillbaka? Men även det är ju försett med en hel del strul.
 

SunTzu

Medlem
Jag har dessutom varit i Spanien, vilket det verkar finnas hårda restriktioner på. Vi landar 01.20 på natten och ska sedan åka vidare till Sri Lanka (dock ännu ej bokat BLR till CMB).

Har jag några möjligheter? Kan man sova på flygplatshotell utan någon form av visum? Eller är jag helt körd eftersom jag även varit i Spanien. SAS support kunde inte ge någon vägledning.

För att komma till hotellet måste du väl gå igenom immigration?
Låter som det är nästan omöjligt att komma in i Indien.
Men vem vet med Indien, det kanske går med på att sätta dig i karantän en natt i stället för hotellet :rolleyes:
ADVISORY: TRAVEL AND VISA RESTRICTIONS RELATED TO COVID-19 DATED 12TH MARCH, 2020

verkar inte vara något problem att göra en transfer om man inte lämnar flygplatsen
Boka resa till Indien utan visum | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor


Edit: postade fel länk
 
Detta är menat som en skildring av livet i Shanghai just nu.

Shanghai känns det ganska säkert
Nere i 20 aktiva fall nu.
Vad görs då i Kina och vad kan Sverige lära av det. Om vi vill. Men vi kanske föredrar att inte göra det och hellre ta konsekvenserna.
Kontrollsamhället är skrämmande men vissa saker är logiska för mig.
Jag kom till Shanghai från Bali via Taipei för 6 dagar sedan.
Första veckan jobbar jag hemifrån.
Går man in i en affär tas kroppstemperaturen.
Jag bor på ett hotell. 2 gånger per dag knackar de på dörren för att ta kroppstemperaturen. Utomhus bär alla mask. Förutom då de röker. På jobbet måste man tvätta händerna innan man får gå in. Alla bär mask där också. Hotell lounger och alla bufféer är stängda.
Inga besökare på sjukhus.
Många restauranger är öppna men har inte så många besökare. För några veckor sedan fick bara 1 person per hushåll lämna sin lägenhet samtidigt.
I appen Alipay finns en färgkod som kan vara grön gul eller röd. Är du grön får du röra dig fritt. Röd så får du stanna hemma i två veckor. De vet var alla är så blir någon där man bor eller arbetar sjuk får man 14 dagars karantän.
Masker och handsprit och allt annat finns tillgängligt i affärerna. Det mest tillverkas ju i Kina.
Alla vet att man ska tvätta händerna efter man rört någonting med tvål eller handsprit.
Det verkar vara värre i Sverige än i Shanghai nu.
Hur lever folk i Sverige?
Inte i närheten är min gissning.

Om det anses att mitt inlägg inte passar här får det gärna tas bort.

Visa bifogad bild 107484 Visa bifogad bild 107485

Mycket intressant rapport!
 

Amund1967

Medlem
Det är inte så enkelt. Kineserna har inte haft okontrollerad spridning sen de stängde in Wuhan(och några andra städer). Räkna med att det tar en månad efter att vi satt städer i karantän innan spridningen börjar avta på riktigt. Vi har inte börjat än...

Jag har bokningar i slutet på april och sen i både maj och juni som jag redan har räknat bort. Finns inte en chans de blir av. Ingen blir gladare än jag om jag har fel.

Jag tänkte nog lite som Churchill där angående läget:
" This is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning.":)
 

lucasd

Medlem
Från och med idag är det ingen servering på de kortare SAS-flighterna. På längre Europaturer finns cafésortimentet, ingen färskmat. Långlinjerna ska inte vara påverkade i övrigt.

Detta pga Corona och säkerligen ekonomin.

Utbudet ska ha ändrats i loungerna också.
 
Har en hemresa från New York City till Stockholm på söndag som med all säkerhet ställs in. Pratade med SAS kundtjänst, flygen hem idag och imorgon är fullbokade så det enda de kunde erbjuda var att boka om 30 dagar framåt. Frågade om de kunde boka om mig från Toronto via Köpenhamn och hem till Stockholm men det fick de inte göra i nuläget. Är just nu strandad på Jamaica...
 
Toppen