Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Igår så bokade jag tåg till Göteborg för att springa varvet. 1 timme senare kom förbudet mot folksamlingar och på det skickade varvet ut att de nu funderar på vad de skall göra. Snacka om pengar i sjön.

Har också en resa till USA bokad i slutet av april, har dock avbokningsbara hotell överallt, enda som är betalt är Alcatraz.

Har suttit och surat lite över dessa förlorade pengar, men när jag läser här om bokade hotell som inte är avbokningsbara och att försäkringsbolagen inte täcker det, så inser jag att jag inte har råkat så illa ut.
 

Kimmen00

Medlem
Ringde precis american express då jag betalt boendet med mitt amex.(New York 23-31 mars)
Dom sa att deras försäkring inte gäller avbokningar relaterade till crona-viruset. Så det blir ca 25000kr som försvinner där. Kul!

Det där var riktigt surt.. Blir väl 30k i sjön för Breckenridge-semestern då..
 

Fredrik

Medlem
Kanske någon redan nämnt det men om de positiva kinesiska siffrorna med mycket få nya fall stämmer, så borde det vara en liten indikering på att även en okontrollerad spridning har ett slut. Om Europa nu är där Kina var för (säg) ca 6-7 veckor sedan så kan man faktiskt med en grov killgissning se en bortre ände där samhälle och resande återgår till normaltillstånd.

Men verkligheten är ju alltid nyckfull.

Det är inte så enkelt. Kineserna har inte haft okontrollerad spridning sen de stängde in Wuhan(och några andra städer). Räkna med att det tar en månad efter att vi satt städer i karantän innan spridningen börjar avta på riktigt. Vi har inte börjat än...

Jag har bokningar i slutet på april och sen i både maj och juni som jag redan har räknat bort. Finns inte en chans de blir av. Ingen blir gladare än jag om jag har fel.
 

Doctor-X

Medlem
Har en resa inplanerad i slutet av maj till New York. Tveksam om det kommer gå, tror (i min yrkesroll som läkare) att detta är långt ifrån över. Hoppas att Kanada håller sina dörrar öppna så man skulle kunna boka om dit istället.
 

ekf

Medlem
Höga odds på det. Mycket av flygtrafiken i Norge är för sjukvårdstransporter och att stänga ned den trafiken skulle vara en mandråpare, mycket värre är var corona-viruset direkt kan orsaka.
De skulle ju kunna stänga för all linjetrafik... men nu spekulerar vi. Låt oss vänta och se vad de faktiskt gör.
 

Senator

Moderator
En väldigt smart moderator bad oss att bara hålla oss till det praktiska. Jag gissar att diskussioner huruvida det är panik eller ej då är en del av det praktiska, så jag väljer att svara på detta.

Din matematiska kalkyl föranleder starka åtgärder, håller helt med. Tänk om det istället hade varit luftburet med en dödlighet på 20%, då skulle jag säga att vi gör alldeles för lite. Min poäng är att det hade varit intressant att veta vad du baserar dina parametrar på. Att många kan bli smittade, självklart, men att 20% behöver sjukhusvård, var kommer det ifrån? Vad jag har läst, i kvällstidningarna skall tilläggas, så är det ungefär 80% som visar upp väldigt milda symptom, en stor del av resterande visar upp vanliga influensasymptom (dvs sjuka i runt en vecka), en ytterst liten del är i behov av sjukvård. Så har det i alla fall sett ut hittills, vad föranleder dig till att tro att det helt plötsligt kommer vara 20% som behöver vård?

Anledningen till att jag svarar på detta, är för att enligt mig är detta ett exempel på desinformation och ryktesspridning. Jag tycker vi håller oss till officiella siffror och vad myndigheter säger, så att vi minimerar risken för felaktiga uppgifter och risk för felaktig panik!

Några kommentarer och reflektioner

1. Du har helt rätt att källhänvisning är viktig. I ett tidigare inlägg i tråden hänvisar jag till en redaktionell artikel i The Economist
Corona-viruset och hur det påverkar resande | Sida 35 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Jag citerar:

"Officials will have to act when they do not have all the facts, because much about the virus is unknown. A broad guess is that 25-70% of the population of any infected country may catch the disease. China’s experience suggests that, of the cases that are detected, roughly 80% will be mild, 15% will need treatment in hospital and 5% will require intensive care. Experts say that the virus may be five to ten times as lethal as seasonal flu, which, with a fatality rate of 0.1%, kills 60,000 Americans in a bad year. Across the world, the death toll could be in the million"

Detta är information from myndigheter som The Economist använder.

2. Detta påverkar vår rörelsefrihet nu, och min personliga uppfattning är att de åtgärdas som tas inte är i panik, men för att undvika ett sådant scenario som the Economist beskriver. Så därmed är mitt argument att titta på matematiken för att förstå varför det är så kraftiga restriktioner som får stora konsekvenser för oss som gillar/behöver resa.

3. Sen är den största praktiska konsekvensen för alla härinne att det med senaste dygnets uppdateringar finns antingen a) en möjlig risk att man fastnar om man nu åker utomlands och inte kan komma hem på ett tag, b) man hamnar i en karantän i landet man vistas i, eller c) bör gå i karantän vid hemkomsten till Sverige. Jag talade med en nära vän i Norge igår som sitter i karantän med familjen med 3 relativt vuxna barn. Provsvaren kommer idag, men konsekvensen för honom som egenföretagare samt att alla skall underhållas hemma är ganska stor. Jag skulle själv försöka undvika sätta mig i en situation som ovan.

4. Tråden handlar om de praktiska konsekvenser för resande. Min personliga konsekvens är oviss, men jag inser mina problem bleknar i jämförelse till många. Jag försöker dock poängtera varför jag troligtvis inte kommer resa på ett tag, hur jag har kommit till den slutsats. Jag vill inte vara en virusspridare i mitt umgänge.

5. Till slut, en väldigt personlig reflektion som jag vet att mina två moderatorkollegor @palmen och @rvarttinen delar med mig. Innan vi tog på oss moderatoruppdraget var vi vanliga medlemmar. Vi är fortfarande vanliga medlemmar, och vi måste också ha rätten att komma med en åsikt i frågor som medlem utan att det hela tiden skall kastas tillbaka på oss att vi också är moderator. Det upplever vi att händer ibland, och det tycker vi i de flesta fall är rätt orättvist. Samtidigt kan vi inte ta något som händer i vår roll som moderator personligt. I mitt fall finns en handfull diskussioner varje dag som jag avstår att ge mig in i för att jag inte tycker det är värt besväret. Det som nu händer är i mitt tycke kanske det allvarligaste som har hänt under min tid på BC, värre än askmolnet. Vi kommer minnas detta ett tag framöver, därför känner jag ett behov av att aktivt delta i denna diskussion.
 

Homer

Medlem
Någon som är insatt i hur Indien hanterar en mellanlandning (tyvärr med en natt på närmaste flygplatshotell) i Bangalore för vidare till Sri Lanka?


För att komma till hotellet måste du väl gå igenom immigration?
Låter som det är nästan omöjligt att komma in i Indien.
Men vem vet med Indien, det kanske går med på att sätta dig i karantän en natt i stället för hotellet :rolleyes:
ADVISORY: TRAVEL AND VISA RESTRICTIONS RELATED TO COVID-19 DATED 12TH MARCH, 2020

verkar inte vara något problem att göra en transfer om man inte lämnar flygplatsen
Boka resa till Indien utan visum | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor


Edit: postade fel länk
 
Last edited:
Toppen