Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Robert flysas

Moderator
Ber om ursäkt om detta redan besvarats nånstans. Om jag har en SAS-resa bokad till LA om några veckor och SAS ej bestämmer sig för att ställa in den, kan jag få ersättning om jag avbokar den eller ej? Enl SAS sida verkar man bara kunna omboka. Betalat med AMEX SAS Premium som säger att de inte betalar pga "virus-oro" i alla fall.

Hej! Sitter i samma situation som dig. Såhär står det på SAS hemsida. Vi kommer omboka:
Updated 11MAR20)

As we know that flexibility is crucial to our travelers, we are offering new rebooking opportunities for all existing bookings within Europe, except for bookings wholly within Scandinavia and for travel to/from Italy (Regarding rebooking opportunities to/from Italy, see information under heading "Coronavirus - Adjustment to SAS traffic program").

The offer is not valid on SAS Charter flights.

Rebook online - My Bookings


TERMS AND CONDITIONS

  • No change fee applies for bookings made before 5 March for travel planned between 10 March-30 April 2020 (included)
  • The new travel date must be between 1 April-30 November 2020
  • If the ticket is changed to a higher fare, any fare difference between the existing booking and the new booking must be paid for
  • The offer is valid on all SAS operated flights, to and from Europe. The offer is not valid for flights wholly within Scandinavia or Domestic Denmark, Norway and Sweden
  • No cancellations or full refund are allowed, unless the fare rules of your original ticket allow it.
  • The rebooking can be made only once.
  • The rebooking has to be made before the original departure date.
  • The rebooking is only valid to and from the same destination as your original one.
 

Thornado

Medlem
Ber om ursäkt om detta redan besvarats nånstans. Om jag har en SAS-resa bokad till LA om några veckor och SAS ej bestämmer sig för att ställa in den, kan jag få ersättning om jag avbokar den eller ej? Enl SAS sida verkar man bara kunna omboka. Betalat med AMEX SAS Premium som säger att de inte betalar pga "virus-oro" i alla fall.

Jag har en resa bokad till LA redan på onsdag nästa vecka. SAS Plus bokad i senaste Friends&Family-kampanjen. Gratis ombokning erbjuds ju, men mot fare difference, så skulle jag boka om skulle det ju antagligen bli betydligt dyrare.
Igår så fick jag dock meddelande från SAS om en ändring i min bokning. Jag antar att min ursprungliga anslutning ARN-CPH har ställts in, så jag har bokats om till en annan anslutning 25 minuter tidigare. Denna ändring bör ju möjliggöra för mig att boka av och få tillbaka pengarna. Har inte bestämt mig till 100% hur jag ska göra än. Först kände jag mig hyfsat trygg med att resa då vi trots allt hade fler fall här hemma än i USA, men med tanke på att det nu verkar dra igång ordentligt där också och många menar att de är dåligt förberedda för att hantera det så lutar det mer och mer åt att jag bokar av.

Min fråga är nu - mailet man får vid sådana ändringar i bokningen säger ju att man måste kontakta SAS inom 10 dagar, annars anses man ha accepterat ändringen. Nu är det ju mindre än 10 dagar kvar till avgång, finns det några andra regler som gäller då? Dvs, när måste jag senast kontakta SAS för att kunna boka av?
 

PetersFan

Medlem
Jag lämnade Malta två dagar i förtid pga misstro till hälsoministeriet där samt det 7e bekräftade fallet och närheten till Italien. Malta kommer stoppa all inkommande flygtrafik sa presidenten i live-tv. (Var redan incheckad när det sändes på tv).

Precis när jag boardat flyget så inkommer ett mail från min arbetsgivare att de förbjuder allt resande oavsett destination för att ta det säkra före det osäkra. Vet inte om ni såg mitt tidigare inlägg om rädsla att bli "strandsatt" på Malta.

Jag beslutade endast baserat på magkänsla att boka en ny biljett, skippa de två sista dagarna på hotellet, dyka in i en taxi och precis hinna checka in väska och springa till gaten. Givetvis utan ersättning/kostnadsfri ombokning.

Ibland har man tur, eller vad man ska kalla det. Nu väntar 14 dagar av att jobba hemifrån.

/Pontus
 
Last edited:

Nemo

Medlem
Hade en bonusresa (enkel) ARN-CPH-HKG bokad med SAS 15 mars. Den blev inställd med mindre än två veckors notis. När jag ringde och frågade vilka alternativ jag hade var det:
  • Gratis ombokning med först möjliga SAS-flyg 3 maj eller
  • Gratis avbokning med full återbetalning (vilket biljetten redan hade)
Jag frågade om möjligheten till ombokning till annat flygbolag men fick svaret att eftersom det var mer än två dagar kvar till resan så var det inte möjligt. Jag avbokade biljetten och bokade nya separat.

Har jag rätt till kompensation enligt 261/2004 (inställt flyg och de gav inget alternativ att resa 2h innan planerad avgång och ankomma mindre än 4h efter planerad ankomst)? Jag kommer att försöka lägga en claim på SAS hemsida men kan bara göra det efter planerad avgång. Vet inte ens om det kommer att fungera eftersom biljetten blev helt avbokad.

Tack tack
Jag tror att inställt flyg <2v före resa och egna flyg ger >12h försening så ska flygbolaget erbjuda ombokning till annat flygbolag. Finns ett inlägg i 261/2004-tråden om detta.
 

oxxax

Medlem
Jag sitter i FCT och väntar på LH510 till Buenos Aires, men jag är minst sagt fundersam. Enligt UD Resklar så informerar Argentinas hälsoministerium om att 14 dagars självkarantän är obligatoriskt för alla som kommer från platser med allmän smittspridning, och att det gäller hela Europa. Där finns även en länk till den argentinska regeringens sida som även den listar upp Europa, men här har de ingen aning om detta. Jag har frågat dem om det, och de har kollat upp det, men de säger att det är fritt fram.
Någon här som kan upplysa mig om hur det faktiskt ligger till? Hur kul det än är att käka kaviar på 10.000 meter, så är det inte värt att sitta fast i två veckor annat än hemma i soffan.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Jag sitter i FCT och väntar på LH510 till Buenos Aires, men jag är minst sagt fundersam. Enligt UD Resklar så informerar Argentinas hälsoministerium om att 14 dagars självkarantän är obligatoriskt för alla som kommer från platser med allmän smittspridning, och att det gäller hela Europa. Där finns även en länk till den argentinska regeringens sida som även den listar upp Europa, men här har de ingen aning om detta. Jag har frågat dem om det, och de har kollat upp det, men de säger att det är fritt fram.
Någon här som kan upplysa mig om hur det faktiskt ligger till? Hur kul det än är att käka kaviar på 10.000 meter, så är det inte värt att sitta fast i två veckor annat än hemma i soffan.
Det brukar vara överlag slapp kontroll av det mesta på EZE, men jag hade inte åkt iväg om jag vore dig pga att risken är stor att hemresan blir inställd.
 
Jag har en resa bokad till LA redan på onsdag nästa vecka. SAS Plus bokad i senaste Friends&Family-kampanjen. Gratis ombokning erbjuds ju, men mot fare difference, så skulle jag boka om skulle det ju antagligen bli betydligt dyrare.
Igår så fick jag dock meddelande från SAS om en ändring i min bokning. Jag antar att min ursprungliga anslutning ARN-CPH har ställts in, så jag har bokats om till en annan anslutning 25 minuter tidigare. Denna ändring bör ju möjliggöra för mig att boka av och få tillbaka pengarna. Har inte bestämt mig till 100% hur jag ska göra än. Först kände jag mig hyfsat trygg med att resa då vi trots allt hade fler fall här hemma än i USA, men med tanke på att det nu verkar dra igång ordentligt där också och många menar att de är dåligt förberedda för att hantera det så lutar det mer och mer åt att jag bokar av.

Min fråga är nu - mailet man får vid sådana ändringar i bokningen säger ju att man måste kontakta SAS inom 10 dagar, annars anses man ha accepterat ändringen. Nu är det ju mindre än 10 dagar kvar till avgång, finns det några andra regler som gäller då? Dvs, när måste jag senast kontakta SAS för att kunna boka av?
Boka av.

Agnes Wold on Twitter: "Åk inte till USA! Det kan ni göra när den här epidemin är över, kanske om ett år… "
 
Toppen