Senaste nytt

Västerås flygplats läggs ned

Fredde18

Medlem
Blir från medierapporteringen inte klar över om man menar en total nedläggning, eller bara för trafikflyg.

Har inte mycket av allmänflyget i Stockholm flyttat dit från Bromma, Barkarby och Tullinge?
 

Palazzi

Medlem
Om det enkom är trafikflyget som drabbas så känns det väl, om man tar underskottet som bevis, inte annat än rimligt. Tre erbjudna linjer, och enkom en på helåret, känns lite tunnt om man dras med ett underskott på 23 miljoner kronor (och bidraget är 3 miljoner :p).

Allmännflyg kan ju uppenbarligen bedrivas på andra sidan staden, på Johannesberg, för mycket låga summor så misstänker att deras existens inte bidragit till underskottet.

Hoppas man kan nå koncensus kring att allmännflyg, skola och ambulansflyg kan fortsätta att bedrivas. Flygplatsen var ju mycket viktig under skogsbranden för några år sedan, och man borde lärt sig vikten av beredskap. Dessutom är det en av få flygplatser med en landningsbana lång nog för att ta ner stora flyg när sådana landningar förhindras på Arlanda (av väder eller annat).

Kanske skulle man, med "remote tower" (såsom SAAB installerat bl.a. i Sälen) kunna bibehålla ovan nämnda verksamheter inom 3-5 miljoner istället för 20 miljoner. Jag förstår mycket väl att summorna man talar om idag, för trafikflyg till London, är helt orimligt för en stad med 30min-trafik till Arlanda 1h20min bort.
Man har nog också svårt att hävda att turismen gynnas när frekvensen landade flyg är typ 2/vecka och 90% är lokalbor som åkt T/R för att shoppa. Inte heller hört någon människa, från utom våra gränser, uttala ett enda positivt ord om staden om det inte relatterar till Steam Hotel och en fin småbåtshamn :p
 

Alf

Medlem
Jag tror nog att avsikten är att lägga ner flygplatsen helt. Det går inte att driva flygplatsen om man inte får rejäla bidrag och det finns inte idag. Som det är nu får kommunen driva flygplatsen själva. Det verkar inte bli några bidrag för brandflyg som var till stor samhällsnytta när skogsbränderna rasade i Västmanland.

Införande av fjärrstyrt torn (Remote Tower) skulle inte ge några kostnadsbesparingar eftersom ACR som driver flygledningen i Västerås är billigare än vad det är att använda ett fjärrstyrt torn. Att det blev billigare i Sälen beror ju på att man slapp investera stora pengar i ett TWR.

Vi har motsvarande situation i Norrköping med ett ännu större underskott och inte en enda reguljärflyglinje. Det finns endast charterflyg som man kan diskutera om det skall subventioneras via kommunalskatten. Vi har visserligen fått en reguljärlinje en gång i veckan till Turkiet med Pegasus. Det är ju nästan en ren charterlinje för de som vågar åka med det flygbolaget.
 
För allmänflyg i enklaste mening, som flyger VFR, räcker det väl dock i princip med en bana i någorlunda skick. Inget strikt behov av allt som driver kostnader för en trafikflygplats: flygledning (kontrollzon eller AFIS), ILS, terminalbyggnad med tillhörande service, brandkårsberedskap, bagagehantering...
 

ekf

Medlem
Enligt SVT som intervjuat kommunstyrelsens ordförande är det inte helt säkert vad de ska göra med marken, däremot verkar det klart att instrumentflygplatsen som sådan ska stängas.

"Det gemensamma förslaget man nu söker majoritet för i fullmäktige är nu en strukturerad avveckling av flygplatsverksamheten, kommunens flygplatsbolag och den instrumentella flygplatsen. Vad som ska hända med marken är inte formulerat.
– Det får komma senare, säger Anders Teljebäck."
Västerås flygplats läggs ned | SVT Nyheter
 

Alf

Medlem
För allmänflyg i enklaste mening, som flyger VFR, räcker det väl dock i princip med en bana i någorlunda skick. Inget strikt behov av allt som driver kostnader för en trafikflygplats: flygledning (kontrollzon eller AFIS), ILS, terminalbyggnad med tillhörande service, brandkårsberedskap, bagagehantering...

För allmänflyget finns redan en flygplats väster om Västerås, Johannisberg.
Antingen lägger man ner helt eller så behåller man nuvarande flygplats. Det går inte att dalta med något mellanting.
 
Last edited:

Juraj

Medlem
För allmänflyg i enklaste mening, som flyger VFR, räcker det väl dock i princip med en bana i någorlunda skick. Inget strikt behov av allt som driver kostnader för en trafikflygplats: flygledning (kontrollzon eller AFIS), ILS, terminalbyggnad med tillhörande service, brandkårsberedskap, bagagehantering...

Och en bana i bra skick har man på andra sidan bukten, på Johannisberg.
 
Toppen