Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

jumbooze

Medlem
Hej!
Osäker på om detta hör hemma i denna tråden men jag kunde inte lista ut hur jag startar en ny tråd. Mitt flyg till Beijing blev inställt (skulle åka nu i April) och jag bokade biljetten med poäng + Amex voucher. Jag vill kontakta SAS och fråga om jag får tillbaka poängen + vouchern + pengar men eftersom jag är i USA (LA) till i slutet av Mars så kan jag varken ringa eller chatta pga deras öppettider.
Jag har försökt att hitta en email adress till SAS kundservice men jag hittar absolut inget.
Någon som vet email till SAS kundservice eller rekommenderar att jag tar en annan väg?
Har du inte någon anhörig som är i Sverige som kan ringa?
 

Lauda 777

Medlem
Hej!
Osäker på om detta hör hemma i denna tråden men jag kunde inte lista ut hur jag startar en ny tråd. Mitt flyg till Beijing blev inställt (skulle åka nu i April) och jag bokade biljetten med poäng + Amex voucher. Jag vill kontakta SAS och fråga om jag får tillbaka poängen + vouchern + pengar men eftersom jag är i USA (LA) till i slutet av Mars så kan jag varken ringa eller chatta pga deras öppettider.
Jag har försökt att hitta en email adress till SAS kundservice men jag hittar absolut inget.
Någon som vet email till SAS kundservice eller rekommenderar att jag tar en annan väg?

Poängbiljetter är ju helt avbokningsbara. Dock så får du inte tillbaka voucher alternativt poäng om det ena eller eller andra har gått ut.
 

Tonton

Medlem
Hej!
Osäker på om detta hör hemma i denna tråden men jag kunde inte lista ut hur jag startar en ny tråd. Mitt flyg till Beijing blev inställt (skulle åka nu i April) och jag bokade biljetten med poäng + Amex voucher. Jag vill kontakta SAS och fråga om jag får tillbaka poängen + vouchern + pengar men eftersom jag är i USA (LA) till i slutet av Mars så kan jag varken ringa eller chatta pga deras öppettider.
Jag har försökt att hitta en email adress till SAS kundservice men jag hittar absolut inget.
Någon som vet email till SAS kundservice eller rekommenderar att jag tar en annan väg?

Finns det någon speciell anledning till att du absolut inte kan ringa innan klockan 09:00 lokal tid?

SAS Tallin stänger 17:00 CET = 09:00 PT (Los Angeles). Således - om du kan tänka dig att gå upp klockan 08 på morgonen så har du en hel timma till godo att ringa in. Vad jag vill ha sagt är att det låter som du överkomplicerar allting?

Har du bokat en 2-4-1-resa så ska man ringa in till Tallinn vid ändringar. Vanliga kundtjänst kan nog hjälpa till med att avboka också - om du har tur.
 

FL07

Medlem
Avstår helt från flygandet tillsvidare.

Jag är inte rädd för Corona och tillhör inte någon högriskgrupp (äldre, sjuk etc). Men jag tycker man har ett ansvar om man väljer att resa till riskområden och sedan exponerar äldre och sjuka när man kommer hem. Trots att låga flyg- och hotellpriser lockar känns det omdömeslöst att utsätta andra, svagare individer, för risk när man kommer hem.

Så tycker jag.
 
Då skulle du rekommendera Sydney i dagsläget? Åker dit början på maj , hur tänker ni andra ? Är det jordens undergång? När kommer kravallerna? hamstrar ni ?

QUOTE="Traveller, post: 874158, member: 1561"]Lite Coronaskvaller från de länder jag varit senaste veckorna,

Indien
TPE till Dehli, Ahmedabad, Bengalore, Mumbai & Hyderabad under 4 dagar. Att komma till Indien från Taiwan var intressant. Jag fick en klisterlapp som det stod "arriving from Taiwan" på, denna skulle jag sätta på bröstet. Flög in med China Airlines. Fick fylla i hälsodeklaration. Vid deboarding var jag först ut och hamnade i en ordentlig hälsocheck. Temp, överlämnande av ifylld hälsodeklaration samt intervju. I visumkontrollen hade vi en alldeles egen kö som bara var för de som ankom från Kina/Taiwan- nästan två timmar i denna delikata kö. I kina fanns inga problem alls. Ingen Coronaskräck så långt ögat och örat nådde.

Australien:
Här märks ingenting annat än att vissa kunder inte tillåter möten med personer som varit på resande fot, andra inte från länder där Corona börjat spridas i större omfattning. Den här gången flög jag Singapore Airlines via MOV & SIN till SYD dit från ARN. Inga tecken på Corona, framför allt inte mellan Moskva och Singapore då kärran var fullproppad i alla klasser. Resan till Taiwan TPE från SYD gick via BKK i en 24 år gammal 747 med gamla biz stolar. Plasthandskar och några munskydd på personalen. Inställd kärra mellan BKK & TPE och jag vart då, efter argumentation, satt på China Airlines 777. 2 personer i biz och ganska tomt där bak. Ifyllnad av hälsodeklaration och vid ankomst var det febercheck och väldigt noga med telefonnummer- aldrig tidigare har en passkontrollant kontrollringt numret till mig men det gjordes denna gång. Då jag kom till Taxiståndet fick jag inte åka med taxin om jag inte hade munskydd. Plockade upp det och åkte med.

Taiwan

Jag bor i Taiwan. Här har de flesta munskydd, alla dörrars handtag, ledstänger i trapport och rulltrappor rengörs hela tiden. Alla använder handsprit. Jag har inte alltid munskydd men upplever att det finns folk som vänder sig om då jag inte har det. Men, om alla andra har munskydd så behöver väl inte jag ett, eller? Varje kund man besöker, eller då jag kommer till mitt kontor, tas tempen. Kunder accepterar inte möten i det fall folk rest de senaste 14 dagarna.

Eftersom jag reser i hela Asien + Pacific är det svårt att planera resorna. Åker jag till Japan, Korea, Thailand, Singapore (förutom transfer) blir jag i karantän 14 dagar hemma. Planerar därför nästa resa till Australien kombinerad med Indien - 14 dagar med handbagge:)[/QUOTE]
 

dino_81

Medlem
Någon som kan ge en Coronarapport från Japan? Är turistgrejer öppna? Hur är det med restauranger etc? Har planerat att turista i Osaka, Kyoto och Tokyo i slutet på mars. Vore tacksam för lite färska insights!

Som tidigare nämnts är i princip samtliga attraktioner, sevärdheter och museer stängda åtminstone en vecka till.

Varuhus och restauranger håller öppna, förstnämnda har dock något begränsade öppettider.

För oss som besökt Tokyo tidigare och besökt de sevärdheter som vi vill se är det toppen med mindre folk och därmed mindre trängsel/köer.

Dagsutflykter utanför Tokyo är ett sant nöje denna tid.

Vi känner inte av någon ”panik” även om man märker att människorna är mer noggranna med sin handhygien, det finns handdesinfektionsmedel i alla entréer och kassor. Toppen tycker jag!
 

ACervin

Medlem
Här i Australien är det mesta nästan som vanligt. 86 000 åskådare såg dam finalen i cricket mot Indien i Melbourne igår, imponerande. Däremot slåss man om toalett papper som av någon outgrundlig anledning har blivit en hamstringsvara. Totalt utplockat. Man inser också hur mycket plats toa och hushållsrullar tar. Hyllmeter efter hyllmeter gapar tomma. Var inne i CBD i helgen och i väskaffären var det 25% på allt. Ägarinnan saknade sina asiatiska shoppare. Universitetet stramar åt budgeten eftersom de kinesiska studenterna inte får återvända (utbildning näst största exportindustrin efter turismen).
Jag skulle inte tveka på att åka hit. Gyllene tillfälle till bra deals, slippa köer och inga stängda attraktioner vad jag kan förstå. Qantas har har aldrig sålt biljetter så billigt till Nya Zealand som nu (ca 1200 SEK ToR). Blir nog en liten sväng till påsk.
Själv Flyger jag med Emirates till Köpenhamn på torsdag kväll (såg fullt ut i business) och tillbaka 2 veckor senare med Singapore airlines från London (inte så fullt).
 

oermen

Medlem

Attachments

  • F20FD431-4086-411C-B343-0E0986E59C3E.jpeg
    F20FD431-4086-411C-B343-0E0986E59C3E.jpeg
    46,7 KB · Visningar: 247
Toppen