Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Någon som kan ge en Coronarapport från Japan? Är turistgrejer öppna? Hur är det med restauranger etc? Har planerat att turista i Osaka, Kyoto och Tokyo i slutet på mars. Vore tacksam för lite färska insights!
Är i Osaka för tillfället och i jämförelse med Sydkorea är det betydligt lugnare här. Det mesta är öppet, ungefär 50-70% bär mask beroende på vart man är, och i offentliga miljöer rengörs trappräcken och dylikt regelbundet. En del frågor i immigration om vart man har varit osv., men generellt ganska lugn stämning.
 

Homer

Medlem
Inget som borde förvåna någon

India braces for more coronavirus cases, but experts fear an epidemic - National | Globalnews.ca
Coronavirus: Is India prepared for an outbreak? - BBC News

Too few labs, not enough hospitals, a shortfall of at least 500,000 doctors.

India has a shoddy record in even recording deaths and disease - only 77% of deaths are registered,
and doctors are more likely to get the cause of death wrong than right

people who test negative at air and seaports may be carrying the infection
into India's teeming cities and villages.
 

fred80

Medlem
@9lillakatter I mitten på februari var allt vi besökte i Kyoto, Osaka och Tokyo öppet för besök med lite mindre trängsel, till följd av färre turister. Restriktionerna vi stötte på, ingen frukostbuffé på hotellen, bara a la carte.
För att minska på spridningen, finns handsprit överallt, i de flesta butiker och restauranger. Det städas och tvättas överallt i det offentliga rummet, handräcken, dörrhandtag, hissknappar mm.
Vi kände oss tryggare i Japan än här hemma i Sverige.

Kanske ska avvakta med att avboka resan till Tokyo i slutet av april. Det som kan ställa till det är nog resvägen ner och hem. Resrutten till Tokyo som går via Frankfurt och Zurich med SAS, Lufthansa och Swiss och på vägen hem via Singapore med Singapore airlines och SAS. Avboka eller inte är den ständiga kampen just nu i mitt huvud och inte blir det enklare av alla olika rapporter som jag tycker säger olika saker hela tiden.
 
Malayasia Airlines vill inte ge tillbaka något på en avbokning av resa KUL-SIN som jag inte kommer att utnyttja. Detta trots att dom också ställt in min avgång och bokat om mig automatiskt till en senare flight. Lite halvdåligt men visst, det är korrekt. Låter bokningen vara ett tag till så får vi se vad som händer.
 

Traveller

Medlem
Last edited by a moderator:
Toppen