Senaste nytt

Lunar Way

lucasd

Medlem
Två mindre bra saker med Lunar Way är:
- Du kan inte ha två valutor på kortet, om du växlar så växlas allt.
- Du måste ha rätt valuta (DKK, NOK eller SEK) för att köpet ska godkännas. Har du inte det, nekas köpet. I andra länder gäller EUR.

Dessa två saker i kombination kan göra det riktigt irriterande. Hela beloppet man har på kortet påverkas alltså av aktuella växelkurser om man vill byta från att handla i SEK till NOK, exempelvis. Hade varit bättre om man kunde ha olika valutor eller att det kunde ske en direkt växling vid ett köp.

Jag stötte på problem när jag hade SEK på kortet och skulle köpa en vatten på Kastrup. Då var jag tvungen att växla allt till DKK för att köpet skulle godkännas. Nu mellanlandade jag bara på Kastrup, så jag fick sen växla allt igen till EUR för att kunna använda kortet i USA. Smidigast hade varit om DKK-köpet direkt växlades från SEK och jag sedan kunde växlat allt själv till EUR eller till och med behålla det i SEK så att det växlades vid varje transaktion.

Revolut hanterar ju detta enkelt. Om pengar saknas i rätt valuta, dras det från en annan så länge pengar finns. Det är så jag tycker att Lunar Way borde fungera också. Att Apple Pay inte finns för Lunar Way än är ju också en mindre bra grej, dock inte avgörande för mig.
 
Topup-kampanj 15/1-2020 - 15/2-2020, toppa upp minst 100 SEK och få 100 SEK bonus: https://www.lunarway.com/se/kampanj/topup-kampanj
Funkade bra gjorde det också!

117257c6f567c56bcea271ec0b013a6d.jpg
 
Hur gör ni vid uttag av USD på plats i USA? Funkar det att ha svenska kronor som valuta eller måste man växla till Euro (nej, inget typo, man kan inte växla till USD och det står något om att man ska växla till Euro för att kunna använda icke-basvalutor)?
 

lucasd

Medlem
Hur gör ni vid uttag av USD på plats i USA? Funkar det att ha svenska kronor som valuta eller måste man växla till Euro (nej, inget typo, man kan inte växla till USD och det står något om att man ska växla till Euro för att kunna använda icke-basvalutor)?
Du måste ha Euro för att kunna göra köp eller uttag i annan valuta.
 

lucasd

Medlem
Hur gör ni vid uttag av USD på plats i USA? Funkar det att ha svenska kronor som valuta eller måste man växla till Euro (nej, inget typo, man kan inte växla till USD och det står något om att man ska växla till Euro för att kunna använda icke-basvalutor)?
Kan tillägga:

Dålig lösning att man måste växla till EUR för att kunna göra köp i annan valuta än de som finns. Du påverkas ju först av växlingskursen SEK->EUR och sedan EUR->kursen du vill köpa i. Om du sedan vill ha ditt konto i SEK igen påverkas du ytterligare en gång av växlingskursen EUR->SEK. I vissa fall kan man säkert tjäna på det, men det ger sämre koll än, exempelvis, Revolut där man kan ha flera olika valutor samtidigt eller handla i annan valuta, oavsett vilken man har pengar på.
 

M.K

Medlem
E93BF66C-E931-467C-9AB1-C7BCECF18152.jpeg


Nu är det snart dags för en nylansering av denna produkt. Jag har en del info om den faktiskt då jag fått ge mina åsikter redan. Det innefattar givetvis skimrande premiumkort med månadsavgifter. ;)

Jag använder idag bara denna produkt för köp hos en handlare för några tusenlappar per månad samt för lite ATM uttag någon gång ibland. Det återstår nu att se om de inför valutakonton samt gratis IBAN betalning med premiumkorten. Det var var min negativa feedback inför lanseringen.
 
Toppen