Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

gjohansson

Medlem
Jaha, då var det stopp hos oss oxå för internationella resor för så kallade non-essential.
Dock bara för flyg o tåg, skulle jag köra till Tyskland är det fortfarande okej.
Blir förundrad vad dessa amerikanare hittar på ibland.
Har bett om undantag men känns tveksamt...
 

Direktorn

Medlem
28 nya fall i Stockholm.. Sverige är ju som en jäkla bananrepublik när det gäller att hantera detta.. Snart står vi själva på svarta listan och kommer inte få resa någonstans...

Du har helt rätt. Där jag bor köper lokala sjukhuset i panik munskydd i ffp3 på lokala färgbutiken samtidigt som regeringen kommunicerar att munskydd inte hjälper....Inkompetent är bara förnamnet.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Bokade av en resa till Bryssel idag som ej skulle vara återbetalningsbar eller ombokningsbar. Var inga problem alls att få återbetalning. Resan var bokad på billigaste plusbiljetten i klass A.

Detta skall väl inte gå egentligen?
 

Morgan

Medlem
Du har helt rätt. Där jag bor köper lokala sjukhuset i panik munskydd i ffp3 på lokala färgbutiken samtidigt som regeringen kommunicerar att munskydd inte hjälper....Inkompetent är bara förnamnet.
Nu får vi lugna ner oss lite.

* Munskydd och andningsskydd (FFP3) är helt olika saker. Andningsskydd är rätt använt ett bra skydd mot t.ex. Coronavirus, det är Folkhälsomyndigheten öppen med. Munskydd kan i tillägg minska risken att smitta andra genom att färre droppar lämnar kroppen. Det är också Folkhälsomyndighetens syn.
* Att det finns en brist på vissa sjukvårdsartiklar när Kina slutar exportera, privatpersoner hamstrar och hela världen har ett enormt mycket behov än för några månader sedan är väl inte så konstigt
* Sverige har sedan Kalla krigets slut nedrustat både militärt försvar och civilförsvar. Det är ingen hemlighet utan har drivits av såväl Socialdemokratiska som borgerliga regeringar. Inte för att jag tror att Sverige på 1980-talet hade miljoner andningsskydd som bara väntade på att användas.

Precis som att vi alla har ett ansvar att vara noggrann med handhygien och att inte vistas bland folk om vi blir sjuka just nu, så tycker jag att vi också ska avvakta med att prata ner våra myndigheter just. Det är förslagsvis en diskussion som vi kan ta inför nästa val (och då i helt andra forum än här).
 

Homer

Medlem
Jävla tjat om andningsskydd, klass 3 skyddar alldeles utmärkt, men det är ju jobbigt
att ha på sig dem länge, dessutom är de ganska dyra (och det handlar ju om engångsartiklar som man ska byta
efter användning)

Innebörden av FFP-skyddsklasser
Aerosoler och fina partiklar är två av de lömskaste hälsoriskerna i arbetsmiljön och är nästan osynliga i vår inandningsluft.
Filtrerande ansiktsmasker ger skydd i tre klasser mot dessa faror: FFP1, FFP2 och FFP3.
FFP1
skydd mot atoxiska och icke-fibrogeniska dammtyper
inandning kan leda till hälsobesvär; kan även irritera andningssystemet och orsaka obehaglig lukt
det totala läckaget får uppgå till högst 25 %
denna typ av mask kan tillämpas på högst en fyrdubbel överträdelse av yrkesmässiga exponeringsgränser
FFP2
skydd mot fasta och flytande skadliga dammtyper, rök och aerosoler
partiklarna kan vara fibrogeniska, vilket innebär att de irriterar andningssystemet på kort sikt och kan försämra lungvävnadens elasticitet på lång sikt
det totala läckaget får uppgå till högst 11%
Upp till tiofaldig överträdelse av yrkesmässiga exponeringsgränser
FFP3
skydd mot giftiga och skadliga typer av damm, rök och aerosoler
onkogena och radioaktiva ämnen eller patogener, som virus, bakterier och svampsporer filtreras genom andningsskydd i denna skyddsklass
det totala läckaget får uppgå till högst 5 %
Upp till trettiofaldig överträdelse av yrkesmässiga exponeringsgränser


exempel Andningsskydd MB 61V, 2-pack | Clas Ohlson
 
Toppen