Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

DrGold

Medlem
Kuriosa: Åkte för knappt två veckor sedan mellan Bangkok och Hong Kong med Thai. Efter boarding complete meddelades att planet skulle desinficeras "according to recommendations from the WHO", varefter crew gick genom hela planet och sprayade något oklart (men enligt uppgift "completely harmless") medel längs taket. Skum stämning, det hela kändes närmast som nån form av rit. Delar en kort videosnutt från proceduren här om nu någon skulle vara intresserad.

 

taxvalp

Medlem
Kuriosa: Åkte för knappt två veckor sedan mellan Bangkok och Hong Kong med Thai. Efter boarding complete meddelades att planet skulle desinficeras "according to recommendations from the WHO", varefter crew gick genom hela planet och sprayade något oklart (men enligt uppgift "completely harmless") medel längs taket. Skum stämning, det hela kändes närmast som nån form av rit. Delar en kort videosnutt från proceduren här om nu någon skulle vara intresserad.


Ser ut som den inte helt ovanliga insektssaneringen som förekommer på en hel del sträckor i Asien och Afrika - eller sa de de uttryckligen att det var corona-relatetat?
 
Ang flyg till USA så skall man deklarera att man inte varit i Kina. Hur fungerar detta vid inkommande flight från ARN till CPH med 45 min till avgång mot LAX ? Är det ett kryss i rutan som säger att allt är ok och signatur eller mer ? 45 min är inte jättemycket tid mellan avgångarna.

När jag flög var det två kontroller på CPH mot LAX. En där de ställde några frågor om om jag varit sjuk eller mått dåligt och sedan en till vid passet där de kollade igenom alla stämplar samt frågade om jag rest till Kina, Asien etc. Tog max 3-4 totalt. Trevlig resa.
 

Walter

Medlem
Eller kanske det är ännu viktigare hur chefer och ledning agerat och reagerat på den allmänna krismedvetenheten?

Detta hade varit en intressant diskussion men tycker inte att vi behöver bidra till att ta tråden OT. Själv kommer jag nog rynka lite på näsan om mina beställare börjar avboka uppdrag inom Sverige motiverat med Corona (förutsatt att jag inte har symptom eller att ingen på siten har insjuknat). Helt ärligt kommer jag dra slutsatsen att detta är ett svepskäl att skjuta på kostnaden.

Hurivida det är en risk att jag reser i jobbet? Ca 330 svenskar dör i trafiken varje år och tio gånger fler skadas - en risk vi alla accepterar utan bekymmer.
 
D

Deleted member 30163

Guest
I alla fall jag får tycka det är intressant att denna typ av humor finns, tyder ändå på någon form av progress.
Vet inte vad som menas med progress här, man kan ju och ska skoja om det mesta men det är ju ingen progress

kolla på Sydkorea där förstår man var balansen ska ligga
 
Last edited by a moderator:
Toppen