Senaste nytt

SAS Boeingflotta

KalleSus

Medlem
Båda levererades till SAS 2000, och tillhörde den grupp på 6 stycken 737-783 beställda speciellt för norsk inrikestrafik.
De har också varit trogna det norska linjenätet under alla år, men har ju förstås setts också i Sverige liksom i Europa i övrigt.
LN-RNN (Borgny Viking) försvann i september, efter att ha fått uppgraderad kabin så sent som i våras.
LN-RPK (Heimer Viking) är en av två som upptäckts med strukturella sprickor, och därför togs ur trafik i början av oktober.
 

KalleSus

Medlem
Nu börjar de äldsta 737-783 maskinerna att försvinna ur SAS flotta. Här kommer lite onödigt vetande om dessa udda fåglar:

Det var 6 maskiner som beställdes för att användas i norsk inrikestrafik.
Och där har maskinerna också huvudsakligen verkat även om de förstås har gjort en och annan utflykt ut i Europa genom åren.
Maskinerna har varit Oslobasen trogen i stort sett i tjugo år, men har under vissa perioder lånats ut till Stockholm när behov förelegat.

Av de sex är det tre som fortsatt är i trafik (LN-RPJ, LN-RRM och LN-RRN); två stycken är utrangerade (LN-RNN och LN-RPK) och en är avställd och kommer att flygas till St Athan vilken dag som helst (LN-RNO).

Dessa sex maskiner, plus ytterligare 4 som levererades åren 2007-2010 och är utrustade med winglets, är de enda Boeing 737 som tillverkats som typ 737-783 (som indikerar beställda av och levererade till SAS).

Den äldsta av dessa 737-783 är också den enda kvarvarande maskin i SAS flotta som levererats på 1900-talet (om än knappt: leveransdatum är 3 november 1999).

Och som extra bonus flyger den maskinen just nu på de få turer som Stockholm fortfarande tursätter med Boeing. Om det bara är nu under några dagar eller för en längre tid vet jag inte - men den som vill uppleva en resa i SAS äldsta maskin. levererad förra seklet, bör passa på.

I dag är Solveig Viking tursatt på kvällens flight från Stockholm till/från Amsterdam (SK1555/1556)
 

011430121

Medlem
Nu börjar de äldsta 737-783 maskinerna att försvinna ur SAS flotta. Här kommer lite onödigt vetande om dessa udda fåglar:

Det var 6 maskiner som beställdes för att användas i norsk inrikestrafik.
Och där har maskinerna också huvudsakligen verkat även om de förstås har gjort en och annan utflykt ut i Europa genom åren.
Maskinerna har varit Oslobasen trogen i stort sett i tjugo år, men har under vissa perioder lånats ut till Stockholm när behov förelegat.

Av de sex är det tre som fortsatt är i trafik (LN-RPJ, LN-RRM och LN-RRN); två stycken är utrangerade (LN-RNN och LN-RPK) och en är avställd och kommer att flygas till St Athan vilken dag som helst (LN-RNO).

Dessa sex maskiner, plus ytterligare 4 som levererades åren 2007-2010 och är utrustade med winglets, är de enda Boeing 737 som tillverkats som typ 737-783 (som indikerar beställda av och levererade till SAS).

Den äldsta av dessa 737-783 är också den enda kvarvarande maskin i SAS flotta som levererats på 1900-talet (om än knappt: leveransdatum är 3 november 1999).

Och som extra bonus flyger den maskinen just nu på de få turer som Stockholm fortfarande tursätter med Boeing. Om det bara är nu under några dagar eller för en längre tid vet jag inte - men den som vill uppleva en resa i SAS äldsta maskin. levererad förra seklet, bör passa på.

I dag är Solveig Viking tursatt på kvällens flight från Stockholm till/från Amsterdam (SK1555/1556)
Tack @KalleSus alltid lika intressant med dina inlägg.
En fråga, kom det några 737-700 före det kom 737-600 jag vill minnas det, men jag har haft fel vid något tillfälle förut!
 

TasselT

Medlem
Tack @KalleSus alltid lika intressant med dina inlägg.
En fråga, kom det några 737-700 före det kom 737-600 jag vill minnas det, men jag har haft fel vid något tillfälle förut!
Första 737-600 var SE-DNM (senare LN-RRO) Bernt Viking som levererades 18 Sep 1998.
Första 737-700 var SE-DTG (senare LN-RRN) Solveig Viking som levererades 3 Nov 1999.

De 737-705 som SAS fick i samband med att man köpte Braathens räknar jag inte med även om de är äldre men kom in i SAS flotta först på 2000-talet.

(Källa https://www.planespotters.net/airline/SAS)

/ TT
 

KalleSus

Medlem
[
Första 737-600 var SE-DNM (senare LN-RRO) Bernt Viking som levererades 18 Sep 1998.
Första 737-700 var SE-DTG (senare LN-RRN) Solveig Viking som levererades 3 Nov 1999.

De 737-705 som SAS fick i samband med att man köpte Braathens räknar jag inte med även om de är äldre men kom in i SAS flotta först på 2000-talet.

(Källa https://www.planespotters.net/airline/SAS)

/ TT
Tack TasselT. Jag skulle just formulera ett svar liknande ditt, men nu slapp jag det... :)

Jag kan möjligen tillägga att LN-RRO visserligen var den först levererade, men först i trafik var OY-KKA (senare LN-RPW) och LN-RPA (Alvid och Arnljot)
 

pswe

Medlem
Noterade i ombordmagasinet att SAS nu listar att de har 9st a330 och 6st 340 i flottan.
Är det tryckfel, eller har de ställt av en 340 utöver den udda reserven?
 

KalleSus

Medlem
Noterade i ombordmagasinet att SAS nu listar att de har 9st a330 och 6st 340 i flottan.
Är det tryckfel, eller har de ställt av en 340 utöver den udda reserven?
Förutom att det här är fel tråd att diskutera Airbus :D - så tycks LN-RKF vara stående för tillfället.
Den har inte varit i trafik sen förra veckan. Övriga 340 flyger - om än inte lika mycket som tidigare men det beror ju mer på effekten av Coronaviruset.
Jag har tidigare hört "rykten" om att just LN-RKF ska ut, tillsammans med OY-KBC, nu under våren.
Och att LN-RKF nu tycks vara avställd stämmer ju bra tidsmässigt med att 350 nummer två har satts i trafik.
 

Tobbe.O

Medlem
Bye bye LN-RNO! :)

Screenshot_20200311-145410.png
 

marbe166

Medlem
Förutom att det här är fel tråd att diskutera Airbus :D - så tycks LN-RKF vara stående för tillfället.
Den har inte varit i trafik sen förra veckan. Övriga 340 flyger - om än inte lika mycket som tidigare men det beror ju mer på effekten av Coronaviruset.
Jag har tidigare hört "rykten" om att just LN-RKF ska ut, tillsammans med OY-KBC, nu under våren.
Och att LN-RKF nu tycks vara avställd stämmer ju bra tidsmässigt med att 350 nummer två har satts i trafik.

LN-RKF flög till sista vilan idag: LN-RKF - Airbus A340-313 - SAS - Flightradar24
 

KalleSus

Medlem
SAS tycks nu ha påbörjat utfasningen av de 9 Boeing 737-86N som levererades 2012.
Den här utfasningen har ingenting med den nu uppkomna situationen att göra, utan är en effekt av förnyelsen av flygplansflottan.
Först att lämna är också den som var först in i flottan; den 20 april 2012 anlände LN-RGA, Svarthöfde Viking, Arlanda efter en flight från Seattle via Bergen.
De 9 maskinerna (LN-RGA - LN-RGI) var alltså fabriksnya, men leasades från GECAS och har alltså inte 883-suffix.
De har större delen av sin tid i SAS-flottan flugit för Stockholmsbasen, men har succesivt överförts till Oslo allteftersom nya Airbus 320 har levererats.
 
Toppen