Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Morgan

Medlem
Märkligt det där. Antar att flyget till stor del har resenärer med medborgarskap i Sverige? Kommer dessa nu att flygas hem likt man tagit hem resenärer från Wuhan? Verkar som att de större utländska flygbolagen redan stoppat trafik till Iran:
Coronavirus Suspensions: Italy, South Korea, and Iran - Live Updates - Simple Flying
 

gjohansson

Medlem

apknug

Medlem
Experten har talat, bästa tipset är att undvika smittan :)
Att man inte tänkt på det tidigare...
Visa bifogad bild 107019
Fast jag vet i tusan om Expressens tips skiljer sig så värst mycket mot dessa.
92b29ca221b877126cd0bc476f931453.jpg
 
  • Gilla
Reactions: hco

mha321

Medlem
Fick följande SMS från SAS nu:

Dear passenger,


Due to the current situation in China, USA authorities now require all inbound travelers to answer questions about their possible recent travel to Mainland China. Questioning of departing passengers will take place at Scandinavian airports until further notice. Please keep yourself updated with the latest information published here: Message - Traffic Information | SAS.


Regards SAS
De har det gjort hela februari. Jag fick inget sådant sms inför någon av mina turer i Feb. Men det är kanske så många som inte klarar kraven att se behöver påminna..

För övrigt fick jag med connection i cph frågan både i Stockholm och i Köpenhamn. I Stockholm frågade de om 14 dagar, I Köpenhamn om senaste månaden...
 

squeezen

Medlem
Kollade in de första sidorna i tråden men såg inget. Vet ni om reseförsäkringen i Amex Elite täcker köp av flygbiljetter om i Coronaviruset skulle så slut stort i nuvarande områden som inte slagit ut stort. Tex. köpa biljetter till Spanien nu och det slår ut om 2 månader.
Nej, den täcker endast om du eller familjemedlem blir sjuk. Inte för att ”sjukdom finns” på destinationen.
 
Har alltid innan sett fram emot resorna i jobbet, flyger väl ca 30+ jobbresor om året inom europa. Nu är läget förändrat, känner att det tar emot så in i helvete. Har två flyg inbokade till två "ickedrabbade" länder denna månaden och har precis kommit hem från en resa i Storbrittanien som gick via CPH. För första gången sett anställda i munskydd på flygplatserna, det känns inget vidare faktiskt, känslan att man är en potentiell smittspridare som de vill skydda sig emot (med all rätt egentligen).

Fullt frisk i "mina bästa år" och normalt sett inte den som oroar sig i onödan. Men nu vete fan alltså.

Mitt företag har skickat ut förhållningsregler och ställer in alla "icke nödvändiga" resor som event, mässor etc och även bannat vissa länder (vilket spär på min oro), men alla resor jag gör är såkallade "nödvändiga". På flygplatserna är det en mix av alla möjliga nationaliteter och även om landet i fråga har grönt ljus så trängs man bland en massa folk på genomresor just på flygplanen och på flygplatserna och den trängseln är svår att undvika.

Är jag ensam om att känna så här just nu ?

Jag åker ändå utan att säg något då jag vet att jag är priviligerad och har ett jobb som är intressant, men så som jag beskriver ovan är så jag känner !

...skönt att skriva av sig i alla fall !
 
Toppen