Senaste nytt

Turskidor med på poängresa från Stockholm till Toronto/Montreal

helgonet

Medlem
Hej på er!

Jag ska till Kujjuaq i Kanada för att åka hundspann, besöka glaciärer, jaga, fiska osv. Reser först till Toronto och turistar solo några dagar innan jag tar mig till Montreal där min vän bor och varifrån vi sedan flyger norröver till Kujjuaq. Med mig behöver jag turskidor, stavar och pjäxor. Då jag inte lyckats hitta en uthyrare av denna utrustning i Montreal där jag kommer att resa till Kujjuaq ifrån funderar jag nu på att ta det säkra före det osäkra och hyra utrustningen från Sverige. Jag vill helst inte behöva köpa utrustningen på plats i Montreal och i Kuujjuaq finns inga möjligheter till att varken köpa eller hyra.

Då jag aldrig tidigare rest med sportutrustning har jag tre frågor:
1. Hur kinkiga är flygbolagen på att ta med sig incheckad skidutrustning som är längre än de 200cm som flera av bolagen som reser till Kanada har som maxgräns? Jag har kikat på Air Canada, Austrian och Swiss. Jag är 193cm och tror att rekommendationen är skidor som är en bra bit över 200cm, men vill inte betala de +400€ som tex. Austrian ville ha när jag ringde dem om man överskred 200cm, därav min fråga, vill man chansa? Om det är inte värt chansning så hyr jag skidor som är max 200cm.

2. Behöver jag i förväg ringa och meddela respektive bolag jag reser med att jag tar med mig sportutrustning? Eller går det bra att helt enkelt dyka upp med utrustningen utan föranmälan?

3. Ni som rest med sportutrustning förr, rekommenderas det att jag bokar tur respektive retur med samma bolag? Till exempel att jag konsekvent flyger tur-resan med Swiss och retur med Austrian. Eller har ni bra erfarenheter med att utrusningen väntar på er på destinationen med att blanda bolag under resan inklusive layovers? Har följande 2-4-1 poängresa bokad just nu

03 APR LX1251 ARN-ZRH Business
03 APR LX0338 ZRH-LHR Business
04 APR AC0849 LHR-YYZ Business

24 APR OS074 YUL-VIE Business
25 APR OS0313 VIE-ARN Business

Innehar Eurobonus Gold om det nu kan spela in alls.
 

ekf

Medlem
Behöver jag i förväg ringa och meddela respektive bolag jag reser med att jag tar med mig sportutrustning? Eller går det bra att helt enkelt dyka upp med utrustningen utan föranmälan?
Jag har bara åkt med skidor inom Europa..
Med Lufthansa och Brussels Airlines ska man förboka och vara noga med att man får "confirmed"-status på sportbagage.
Med Swiss som också ingår i Lufthansa-gruppen så var det bara att dyka upp utan föranmälan.
Med SAS kommer jag inte riktigt ihåg, men har för mig att jag inte förbokade.

Jag skulle rekommendera att ringa till respektive bolag och kolla vad som gäller. I utresan i ditt exempel skulle jag börja med Swiss och därefter kolla även med Air Canada.
 
Toppen