Senaste nytt

Bästa stället att växla pengar (Ungern)?

DE9941

Ny medlem
Hej alla,

Jag jämför Forex valutakurser mot generella valutakurser och inser att de har ett påslag på ca 10%.
Hur gör ni för att få bästa möjliga valutakurs när ni växlar pengar?

Tacksam för hjälp! (nybörjare)
 

bnr

Medlem
Jag tar alltid ut i bankomat på plats. Det är ett ganska känt sätt för att inte bli rånad av diverse växlingskontor.

I vissa länder kan det vara bra att kolla upp uttagsavgifter för olika bankomater då dessa kan skilja sig åt mycket.
 

Tonton

Medlem
Revolut är det korta svaret.

Exempel
Om du vill växla till dig 3000 HUF från SEK.

Revolut - 93,75 SEK
Forex - 131,45 SEK (ca 40% dyrare)

Mer och mer ställen tar kort i centrala Budapest och andra populära turistorter likt Siófok. Vill du ta ut pengar i Bankomat så brukar Erste Bank vara bra. Jag har aldrig fått några uttagaavgifter där, vare sig med mitt Erste-kort eller något av mina Svenska bankkort.
 

Berglund

Medlem
Jag jämför Forex valutakurser mot generella valutakurser och inser att de har ett påslag på ca 10%.
Ja, de jobbar ju knappast gratis?! Det finns stora kostnader i att hantera sedlar och frakta dem fram och tillbaka, att Forex sedan försöker annonsera ”inga avgifter” gör ju att de måste tjäna pengar på något sätt. Alltså sätts växelkurserna därefter.
 

Valley

Medlem
Brukar köra lite kontanter hos Forex så jag har nödfallspengar med mig
Sedan blir det någon bankomat. Ok att det skiljer lite men om det inte är några större summor så tar jag smällen att det kan vara en 40-50 spänn dyrare om jag väljer fel
 
D

Deleted member 30163

Guest
Har inte växlat pengar i Sverige de senaste 20 åren och inte utomlands i överhuvudtaget, tar ut kontanter lokalt
 

Tamas

Medlem
I Ungern finns många ställen att växla pengar, de tar ut en liten commission men inte så stort som Forex. Bästa är dock att ta ut pengar lokalt, inga banker har ATM avgift, bara Euronet ATM:r. Undvik dem. Och undvik växla/ta ut pengar på flygplatsen, man kan betala för taxi eller buss med kort och hämta cash på stan sen.
 
Toppen