Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Då får du gärna rapportera om servicen ombord , flyger med dom i maj i buisness så det vore ju tråkigt om man får leva på vatten och bröd

Då får jag träffa henne på fredag morgon - hoppas jag.

Vad skulle teoretiskt hända om man har lite feber på avgångsflygplatsen av vilken orsak som helst? Får man automatisk ombokning, test och karantän tills man är redo igen, eller får man stå kostnaderna själv (reseförsäkring?)? Hon kinesiskan som dog i Frankrike hade ju proppat i sig febernedsättande innan boarding.
 

011430121

Medlem
Bokade om en resa de första dagarna i maj HND-PVG-FRA-ARN, kort anslutning i Shanghai var lite rädd för att missa flyget till FRA och få en stämpel i passet från Kina om det skulle ha blivit en övernattning.
Blev en ombokning NRT-ZRH-ARN
 

Jones

Medlem
Någon som vet hur det är om Thailand har satt stopp för inresande från Singapore? Läste något sent igår kväll, men hittar inte vart jag nu läste det när jag skulle gå tillbaka och kolla nu. :oops:
Nix. Inget inreseförbud för resande från Singapore till Thailand. Man ska räkna med screening på flygplatsen. Däremot rekommenderar Thailändska myndigheter sina medborgare att inte åka till Singapore. Mycket inställda flighter.
 

Maja

Medlem
Nix. Inget inreseförbud för resande från Singapore till Thailand. Man ska räkna med screening på flygplatsen. Däremot rekommenderar Thailändska myndigheter sina medborgare att inte åka till Singapore. Mycket inställda flighter.

Tack för ditt förtydligande!

Inställda flighter är jag redan medveten om. Då avvaktar vi ett tag till. Vi åker inte än på närmare 5 veckor så får vi se hur det har utvecklas tills dess.
 

squeezen

Medlem
Tack för ditt förtydligande!

Inställda flighter är jag redan medveten om. Då avvaktar vi ett tag till. Vi åker inte än på närmare 5 veckor så får vi se hur det har utvecklas tills dess.
Åker själv till singapore 5/3, ankomst 6/3.
Lämnar 10/3 sedan så ska jag till thailand 24/3, landar 25/3 så om de kommer införa 14-dagars fönster blir det på håret.
 

NotRyan

Medlem
Min arbetsgivare har samma self-quarantine regler gällande Kina, Singapore, och de blockerade städerna i norra Italien.

Dessa regler bygger på rekommendationer från FCO.

Detta gäller inom vårt företag:

Gällande Corona-viruset:

Travel restrictions China: No business trips to China are allowed until further notice
Contact your security unit or the On Call Duty security officer if you have any questions


Allmänt om resor, ej relaterat till Corona-viruset:

Business travel valid for all employees in Sweden, including group functions and global units:

1. Avoid travelling as far as possible.
2. All internal travel should be replaced by using virtual meeting tools.
3. Company employees will need line managers and Company’s leadership team members approval for domestic Sweden trips and CEO’s/CFO’s approval for trips outside of Sweden These approvals needs to be in place before making the booking.
4. Less than 500 km trips shall be done by train domestic Sweden.
5. For ground transportation public transport should be chosen instead of taxi or other car.

New instructions from today:

The Coronavirus is spreading fast and we needs to ensure that we take steps to keep our
employees and stakeholders safe. We have therefore decided, on the following actions that will apply
from 28 February:

1. All business travel in the Nordic/Baltic countries must be kept to a minimum.

2. As an alternative to any travel, meetings should primarily be held via telephone or video
conferencing.

3. All business travel to any location outside of the Nordic/Baltic countries must be approved by a
GEM member.

4. Any business-critical travel to the countries/areas affected by the Coronavirus is prohibited
unless a specific approval has been received by the Group CEO. We are currently applying the list
of countries/areas identified by the European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC)
as follows:
Hong Kong
China
Iran
Italy (Emilia-Romagna, Lombardy, Piedmont, Veneto)
Japan
Singapore
South Korea
The ECDC is constantly updating this list as the transmission of the virus spreads and we as a
Company will continue to evaluate the countries/areas identified from our perspective. This
list is therefore subject to change.

5. Employees who have been to or travelled through one of these listed
countries/areas since February 17 should not return to the workplace for 14 days but instead
work from home in dialogue with your manager. This applies to all employees regardless of the
display of any symptoms.

6. We also recommend our employees to avoid private travel to any of the listed
countries/areas.

7. Regarding contacts with customers, suppliers or other external parties who have travelled to or
through the affected areas, no face-to-face meetings should be held but conducted primarily via
telephone or video conferencing.

8. Visitors who have travelled to or through any of the listed areas must not
enter our locations and facilities. The person responsible for inviting and/or hosting any such
visitor is the designated responsible person for ensuring that this instruction is applied correctly.
Naturally, all of us need to remain alert and pay careful attention to any signs of illness. Common signs of
infection include respiratory symptoms, fever, cough, shortness of breath and breathing difficulties. If
any signs of infection occur, the employee should contact national and local public health authorities.
Employees infected with Covid-19 must report illness in accordance with our normal
routines and inform their direct manager. The manager is responsible for informing the local HR Head.
We are monitoring the development of this situation carefully and we will continue to inform
you as we continue to engage with the relevant authorities. Any new information will be communicated
via the intranet so please keep checking the intranet pages.

This instruction applies to all individuals working in our locations and facilities (including
consultants and facility management contractors). This instruction is a Group wide instruction issued by
Group People & Brand and must be followed by all units in all markets with no local deviations.

In regards to yesterday’s information on Corona Virus we would like to emphasize a few points:

- All planned travels within our department are from now cancelled. Both internal, external, conference and trainings. Please use Skype and VCR for meetings until further notice. Please cancel your planned flights and accommodations.
- All Face-to-face Vendor meetings should be cancelled or handled on VCR, both on vendor’s and our premises.
- Please read company news for updates and recommendations for how we should act to prevent the infection risk.
 
Last edited:

Nikje

Medlem
Antar att detta är eller kommer bli den största påverkan på flygtrafiken sedan Eyjafjallajökulls utbrott 2010, när blir den i så fall större? När många springer åt samma håll tycker jag dock det är skönt med en "motvikt" som Ingen bryr sig om smittan som dödar 300 000 per år | Aftonbladet
- All planned travels within our department are from now cancelled. Both internal, external, conference and trainings. Please use Skype and VCR for meetings until further notice. Please cancel your planned flights and accommodations.
- All Face-to-face Vendor meetings should be cancelled or handled on VCR, both on vendor’s and our premises.
Kan liknande direktiv hos företag och institutioner världen runt vara en indikation på det som sänker affärsresandet markant även på längre sikt? Fortsätter liknande direktiv gälla under några månader kommer ledningsgrupper se besparingar(?) och ges samtidigt en möjlighet att visa reducering av företagets miljöpåverkan vilket alltid ser bra ut i kvartalsrapporter och media? Om "alla", även konkurrenterna, gör på samma sätt bör inte eventuella intäktsminskningar kunna härledas till det nya sättet att möta kunder på? (Detta gäller naturligtvis inte branscher som rör fysiska produkter, service/reparationer och liknande).

Har själv videomöten flera gånger i veckan sedan ett par år vilket (tack o lov) besparat mig att bli "SL Diamond"..;) Tycker det funkar acceptabelt även om fysiska möten är bättre om man bara ser till kvaliteten.
 

Senator

Moderator
Antar att detta är eller kommer bli den största påverkan på flygtrafiken sedan Eyjafjallajökulls utbrott 2010, när blir den i så fall större? När många springer åt samma håll tycker jag dock det är skönt med en "motvikt" som Ingen bryr sig om smittan som dödar 300 000 per år | Aftonbladet

Kan liknande direktiv hos företag och institutioner världen runt vara en indikation på det som sänker affärsresandet markant även på längre sikt? Fortsätter liknande direktiv gälla under några månader kommer ledningsgrupper se besparingar(?) och ges samtidigt en möjlighet att visa reducering av företagets miljöpåverkan vilket alltid ser bra ut i kvartalsrapporter och media? Om "alla", även konkurrenterna, gör på samma sätt bör inte eventuella intäktsminskningar kunna härledas till det nya sättet att möta kunder på? (Detta gäller naturligtvis inte branscher som rör fysiska produkter, service/reparationer och liknande).

Har själv videomöten flera gånger i veckan sedan ett par år vilket (tack o lov) besparat mig att bli "SL Diamond"..;) Tycker det funkar acceptabelt även om fysiska möten är bättre om man bara ser till kvaliteten.

Som vanligt tycker jag The Economist är duktiga på att vara nyanserat och balanserat. Nu ligger denna bakom en betalvägg men om man registrerar sig kan man läsa några artiklar:
The pandemic - The virus is coming | Leaders | The Economist

Som motvikt till Aftonbladet som jag själv anser kanske inte är alltid tillförlitlig vill jag påpeka ett par intressanta poänger:
"Officials will have to act when they do not have all the facts, because much about the virus is unknown. A broad guess is that 25-70% of the population of any infected country may catch the disease. China’s experience suggests that, of the cases that are detected, roughly 80% will be mild, 15% will need treatment in hospital and 5% will require intensive care. Experts say that the virus may be five to ten times as lethal as seasonal flu, which, with a fatality rate of 0.1%, kills 60,000 Americans in a bad year. Across the world, the death toll could be in the millions"

Jag tror att detta kommer bli mycket värre innan det blir bättre. Jag tror tyvärr inte finansmarknaden överdriver riskerna för världsekonomin. I min professionella karriär har jag sätt
Dot.com bust 2000
9-11-01
SARS 2002-03
Finanskrisen 2007-08
Askmoln 2010
Covid-19 2019-20
Alla har påverkat ekonomin och resande.

Det finns en trend av de-globalization så kanske integrerade värdekedjor påverkas mindre. Jag är själv inte så orolig för varken smitta eller sjukdomen, men däremot är jag orolig över ekonomi och följden av detta. När vi behöver riktigt vassa ledare inom byråkratin och politiken för att hantera detta på världsbasis så är jag orolig över att de som sitter där idag inte förstår innebörden av detta.

Vi kan komma att se ett paradigmskifte för flyget. Känns som lite av en "perfect storm" för branschen: konsumenter och företag fokuserar på den egna miljöpåverkan, yttra faktorer som Covid-19 driver fram flera virtuella möten. Jag tror på samma sätt som de andra större eventen sedan 1999 så kommer även detta ändra beteenden.

Jag känner mer och mer att jag kommer avstå min egen resa till Singapore om tre veckor. Antingen flytta den fram i tiden eller boka av.
 

Gweilo_2

Medlem
Enig med @Senator, dock är jag en aning pessimistisk til hur mycket som verkligen ändras på sikt när allt lugnar ner sig och all är tillbaks till det normala. Vi har pratat om supply chain security länge (typ Ericsson vs Nokia management of microchip plant fire ), men rätt lite har egentligen hänt. När det väl kommer till beslut väger pris ofta tyngre än eventuell risk mitigation - speciellt i prisutsatta branscher.

En del flygbolag kommer säkert att fallera, inte minst i Asien, men på sikt möts behov/utbud igen med hälpa av nya aktörer.

Just nu i hemma karantän efter jobbresa i Italien. Skidor om några veckor, mässor i Tyskland under våren och F1 i Barcelona hänger rätt löst.
 
Toppen