Skulle nog påstå att Amex har ändrat fokus på Platinum från att vara ett "lyxkort" till ett resekort. Det ser man ganska tydligt med borttagningen av Conciergetjänsten som numera endast erbjuds till Centurion (som är det riktiga "lyxkortet") och införandet av lounger både på Arlanda och i resten av världen, samt fast track, etc. Även hela statusaspekten har försvunnit när Amex marknadsför kortet hårt, i bland annat Aftonbladet och på sociala medier.
Angående slopandet av inkomstkrav så segmenterar Amex istället på årsavgiften, där olika målgrupper har olika engagemang och därmed olika betalningsviljor. Skulle nog påstå att andelen medelinkomsttagare som vill lägga 6000 SEK på ett kreditkort är försvinnande liten, såvida inte de har ett stort bekräftelsebehov och vill leka "Allan Ballan" i baren. Vill även påstå att hela poängspelet överlag är ett spel för den övre medelklassen, dvs folk som har tillräckligt hög disponibel inkomst eller ett jobb som gör det möjligt för dem att spendera 300K+ på sitt kreditkort årligen. BC:are, travel hackers och frequent flyer hobbyister (oavsett inkomst) som skaffar kortet för att maximera alla förmåner bör snarare ses på som en anomali än som den faktiska målgruppen.
De flesta människor som jag har talat med som inte är insatta i hela poängspelet tycker att 1000 SEK är på tok för mycket pengar för ett kreditkort, även om de inte är helt negativt inställda till kreditkort och kan tänka sig att få lite återbäring för pengarna de spenderar varje månad. Där kommer SAS Classic kortet in i bilden och agerar som en slags inkörsport till hela Amex ekosystemet. Tanken är att dessa kunder över tid ska bli mer engagerade och uppgradera till de högre korten, vilket syns väldigt tydligt.
På samma sätt som att Platinum har gått från att vara ett lyxkort till resekort så har det motsatta skett för SAS Premium och Elite. Målgruppen för dessa kort har skiftats från att primärt vara tänkt för frekventa resenärer som vill komplettera poängen de får från flygresor med poäng från kreditkort, till personer med väldigt hög spend, där kortet utgör den primära poängkällan. Det är inte helt ovanligt med personer som genererar 0,5-1M EuroBonuspoäng per år från sitt SAS Amex, antingen genom privat spend eller via spend i egna bolag. Även en av anledningarna till att man kan få en inbjudan till Centurion om man har en väldigt hög spend på sitt SAS Amex.
Detta är bara min uppfattning över det hela, och jag kan mycket väl vara ute och cykla.