Senaste nytt

Ett år med Amex Platinum

Tonton

Medlem
Dock är jag inte på det klara med vad det innebär.Interest är såklart ränta. Card Fee är kortavgiftet. Other fee and commussion tolkar jag som avgiften butiken/företaget betalar.

Discount Revenue. Det är här jag går bort mig. Hittar inte i texten vad det syftar på. För mig är det att amex får kick-back från företagen. Mig veterligen är inte upplägget sådan i Sverige utan att företaget bara betalar avgift (fee and commission). Självklart kan jag misstolka eller så har man ett annorlunda upplägg globalt, kanske pga. skatteregler osv?

Någon som läst något om vad som ingår i Discount Revenue?

Jag förstår till fullo hur du tänker - men det är fel.

Discount Revenue = avgiften företaget betalar per transaktion

Other fees and commissions är någonting annat - helt enkelt andra intäkter kopplade till provision och avgifter.
 

Jonas C

Medlem
Skulle nog påstå att Amex har ändrat fokus på Platinum från att vara ett "lyxkort" till ett resekort. Det ser man ganska tydligt med borttagningen av Conciergetjänsten som numera endast erbjuds till Centurion (som är det riktiga "lyxkortet") och införandet av lounger både på Arlanda och i resten av världen, samt fast track, etc. Även hela statusaspekten har försvunnit när Amex marknadsför kortet hårt, i bland annat Aftonbladet och på sociala medier.

Angående slopandet av inkomstkrav så segmenterar Amex istället på årsavgiften, där olika målgrupper har olika engagemang och därmed olika betalningsviljor. Skulle nog påstå att andelen medelinkomsttagare som vill lägga 6000 SEK på ett kreditkort är försvinnande liten, såvida inte de har ett stort bekräftelsebehov och vill leka "Allan Ballan" i baren. Vill även påstå att hela poängspelet överlag är ett spel för den övre medelklassen, dvs folk som har tillräckligt hög disponibel inkomst eller ett jobb som gör det möjligt för dem att spendera 300K+ på sitt kreditkort årligen. BC:are, travel hackers och frequent flyer hobbyister (oavsett inkomst) som skaffar kortet för att maximera alla förmåner bör snarare ses på som en anomali än som den faktiska målgruppen.

De flesta människor som jag har talat med som inte är insatta i hela poängspelet tycker att 1000 SEK är på tok för mycket pengar för ett kreditkort, även om de inte är helt negativt inställda till kreditkort och kan tänka sig att få lite återbäring för pengarna de spenderar varje månad. Där kommer SAS Classic kortet in i bilden och agerar som en slags inkörsport till hela Amex ekosystemet. Tanken är att dessa kunder över tid ska bli mer engagerade och uppgradera till de högre korten, vilket syns väldigt tydligt.

På samma sätt som att Platinum har gått från att vara ett lyxkort till resekort så har det motsatta skett för SAS Premium och Elite. Målgruppen för dessa kort har skiftats från att primärt vara tänkt för frekventa resenärer som vill komplettera poängen de får från flygresor med poäng från kreditkort, till personer med väldigt hög spend, där kortet utgör den primära poängkällan. Det är inte helt ovanligt med personer som genererar 0,5-1M EuroBonuspoäng per år från sitt SAS Amex, antingen genom privat spend eller via spend i egna bolag. Även en av anledningarna till att man kan få en inbjudan till Centurion om man har en väldigt hög spend på sitt SAS Amex.

Detta är bara min uppfattning över det hela, och jag kan mycket väl vara ute och cykla.
 
Last edited:

M.K

Medlem
@Jonas C Måste bara kommentera ditt utmärkta inlägg med att jag är 100% enig i det du skriver. Plats målgrupp Nr1 är nog välavlönade som flyger en del men inte tillräckligt för status. Då lockar Fast track, diverse statusar och lounger nog i många fall.

Jag har en del erfarenhet med att värva vanligt folk och de backar direkt då de får höra kostnaden för Elite/Plat vilket såklart inte är så konstigt om de lever från lön till lön som jag hört att en del faktiskt gör. Om de flyger SAS ibland och är medlemmar i eurobonus kan ibland smärtgränsen sträckas till premium/MC premium. Väldigt synd att SEB aldrig kör värvningskampanjer.
 
Last edited:

Andreas98

Medlem
Någon som vet om det amerikanska platinum kortet (som ser lite annorlunda ut) också ger tillgång till Pontus in the air samt Fasttrack eller om det bara skulle gälla de svenska platinum kortet?
 

samet

Medlem
Någon som vet om det amerikanska platinum kortet (som ser lite annorlunda ut) också ger tillgång till Pontus in the air samt Fasttrack eller om det bara skulle gälla de svenska platinum kortet?

Fasttrack funkar garanterat, om det skall göra det vet jag inte men baserat på erfarenhet kommer det göra det.

Upplever nämligen att de inte ens kollar. Jag brukar säga jag har ett och öppna mitt etui med korten, ungefär där brukar de säga tack och öppna grinden. Så någon kontroll är det inte tal om. Samma bemötande både på GOT och ARN.
 

Gargamel

Medlem
Fasttrack funkar garanterat, om det skall göra det vet jag inte men baserat på erfarenhet kommer det göra det.

Upplever nämligen att de inte ens kollar. Jag brukar säga jag har ett och öppna mitt etui med korten, ungefär där brukar de säga tack och öppna grinden. Så någon kontroll är det inte tal om. Samma bemötande både på GOT och ARN.
För mig är det 50/50 om de kastar mer än ett öga på kortet, jag tar alltid fram det innan jag kommer fram. Vissa är däremot mer ordentliga och kollar till och med giltighetstid på kortet.
 
Toppen