Senaste nytt

Försenat bagage tips och frågor vad rimlig ersättning innebär?

AABack2ARN

Medlem
Och säkerställa att PET-flaskorna är väl inlindade (och helst inte ser ut som en bombatrapp vilket medför att väskorna sprängs och är "spårlöst" försvunna) ;)
 

Pålly

Medlem
Reste med Lufthansa ARN-FRA-EZE i First Class (C från ARN-FRA), ankomst EZE 10.00 och mitt incheckade bagage (HON-märkt) fanns inte med vid ankomst Buenos Aires. Enligt uppgift anländer det dagen efter samma tid. Detta är en bonusresa AMEX 50% samt betalat skatt och bränsletillägg med mitt AMEX Elite. Vad gäller? Har jag rätt till ersättning från LH? AMEX? Hemförsäkring?
 

agehall

Medlem
Du borde kunna få ersättning från AmEx. Hemförsäkring är svårt för oss att uttala oss om då vi inte vet var du har för villkor.
 

Dr. Miles

Expert
Reste med Lufthansa ARN-FRA-EZE i First Class (C från ARN-FRA), ankomst EZE 10.00 och mitt incheckade bagage (HON-märkt) fanns inte med vid ankomst Buenos Aires. Enligt uppgift anländer det dagen efter samma tid. Detta är en bonusresa AMEX 50% samt betalat skatt och bränsletillägg med mitt AMEX Elite. Vad gäller? Har jag rätt till ersättning från LH? AMEX? Hemförsäkring?
Amex kortförsäkring gäller för bonusresor med avresa från Norden.

Gör dina inköp innan din väska dyker upp.
All inköp efter väskan har dykt upp täcks inte.

Vilken försäkring gäller vid bonusresa? | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 

Homer

Medlem
Jag ser att nivåerna i Montrealkonventionen höjdes den 28/12 2019 och är nu 1 288 SDR för försvunnet bagage
(dvs. som varit borta i mer än 21 dagar).

Enligt Artikel 24 skall det göras en "Översyn av ansvarsgränserna vart 5:e år"
EUR-Lex - 22001A0718(01) - SV
Detta görs av International Civil Aviation Organization (ICAO)
Via Amerikanska transportstyrelsen Federal Register :: Inflation Adjustments to Liability Limits Governed by the Montreal Convention Effective December 28, 2019


**********************************************************************************************************************************************

Själv undrar jag, om flygbolaget betalat ut en mindre summa för inköp av hygienartiklar, kläder osv.
och det senare visar sig att bagaget är helt borta och de tvingas betala full ersättning,
har de då rätt att räkna bort den summan från 1 288 SDR ?
 
Toppen