Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Zissou

Medlem
Jag skulle åkt till Hong Kong på onsdag, bokade av. Jag ska till Seoul (via HND och hem via SIN) över påsk, känns osäker just nu. Jag ska till Dolomiterna veckan efter midsommar, långt kvar så den oroar jag mig inte så mycket för. Det går bra nu... Hoppas Sydkorea får kontroll på det för är verkligen sugen på den resan.
 
Kom i morse hem från Manila via Singapore med SQ.

Under det klassiska stoppet i Moskva DME. Där kom det in en tant i ansiktsmask och skyddsglasögon på planet innan man fick stiga av. Hon gick runt och kollade tempen med kamera på alla passagerare innan vi fick stiga av.

När vi landade i MNL förra veckan så gick flygvärdinnorna fram och tillbaka i korridorerna och sprutade desinfektionsmedel med sprayburkar precis innan landning. Det var krav för att få landa på Filippinerna nu att kabinen är desinfekterad.

På Arlanda var det ingen kontroll alls vad jag märkte.. Undras ifall de i alla fall kontrollerar Air Chinas plan från Peking?
 

eliee

Medlem
På Arlanda var det ingen kontroll alls vad jag märkte.. Undras ifall de i alla fall kontrollerar Air Chinas plan från Peking?

@Mattias_Economy Har de tagit bort info-skyltarna vid tullfiltret på ARN denna vecka? :eek:

Folkhälsomyndigheten har gjort bedömningen att kontroller av ankommande plan och dess passagerare har mycket liten till ingen effekt och därför genomförs inte kontroller i Sverige.

"Vi baserar våra rekommendationer bland annat på information från WHO. Utbredningen i Kina är för närvarande oklar och därför blir hälsokontroller väldigt ineffektiva. Erfarenheter från sars bland annat visar att det gav liten eller ingen effekt. För närvarande är det alltså bättre med information på flygplatsen och att noga följa utvecklingen. Av det skälet rekommenderas inte hälsokontroller av personer som kommer från Kina.

Däremot rekommenderas att resande från områden där smittan sprids ska ges information om att under och efter resan vara uppmärksamma på symtom som luftvägssymtom som hosta, andningssvårigheter eller feber. Får man sådana symtom ska man ringa till 1177 Vårdguiden och berätta om symtom och var man har varit.
"

Frågor och svar om nytt coronavirus 2019-nCoV — Folkhälsomyndigheten

Rent generellt är det god hygien som gäller för att undvika smitta. Viruset i fråga är svagt mot höga temperaturer så det förstörs vid matlagning. Höljet runt viruset kan förstöras med bl.a. alkohol - detta omöjliggör för viruset att infektera nya celler. WHO räknar med att viruset kan överleva utanför kroppen i åtminstone 72h givet rätt förhållanden baserat på studier av tidigare utbrott av corona-virus, SARS-CoV och MERS-CoV.

https://www.who.int/docs/default-so...0221-sitrep-32-covid-19.pdf?sfvrsn=4802d089_2

Oklar på om skyltarna försvunnit - personligen tycker jag det är lämpligt om de står kvar till dess att spridningen börjar avta.
 

Palazzi

Medlem
Själv ska jag med jobbet till italieska alperna, via Milano, om 2.5 vecka. Rätt många på jobbet som börjar ställa frågor nu. Vi får väl se vad som sägs, och hur läget ligger veckan det är dags att åka. Ytterligare en resa bokad till italien i vår, men då är det ju Neapel, så det känns rätt lugnt just nu.

Kom precis hem från Italienska alperna, men via Innsbruck "som tur var". Har ett par ytterligare Italien-resor under våren, men kanske får de brinna inne. Även om jag för egen del inte känner mig så rädd (troligen inte i riskzonen för dödlig utgång), så är det ju inte en smitta man vill ta hem till Sverige :/
Rejält uppstressad stämning i Italien och precis intill där min släkt bor så fick ett fall dödlig utgång igår. Lokaltrafik och tåg står närmast stilla i skrivande stund då spontana hälsokontroller görs ombord.
 

Benz

Medlem
Kom precis hem från Italienska alperna, men via Innsbruck "som tur var". Har ett par ytterligare Italien-resor under våren, men kanske får de brinna inne. Även om jag för egen del inte känner mig så rädd (troligen inte i riskzonen för dödlig utgång), så är det ju inte en smitta man vill ta hem till Sverige :/
Rejält uppstressad stämning i Italien och precis intill där min släkt bor så fick ett fall dödlig utgång igår. Lokaltrafik och tåg står närmast stilla i skrivande stund då spontana hälsokontroller görs ombord.

Lite så jag också resonerar. Allt handlar ju inte enbart om en själv och ens egna vilja till att nöjesresa. Kan jag tycka.
 
Kom precis hem från Italienska alperna, men via Innsbruck "som tur var". Har ett par ytterligare Italien-resor under våren, men kanske får de brinna inne. Även om jag för egen del inte känner mig så rädd (troligen inte i riskzonen för dödlig utgång), så är det ju inte en smitta man vill ta hem till Sverige :/
Rejält uppstressad stämning i Italien och precis intill där min släkt bor så fick ett fall dödlig utgång igår. Lokaltrafik och tåg står närmast stilla i skrivande stund då spontana hälsokontroller görs ombord.

Tack för lite info, känner lite samma sak rörande det egna hälsoläget. Men onödigt att smitta andra. Gissar att vi får övervaka situationen noggrant. Är ju rätt mycket pengar också om man vaskar en resa för 20 personer, med mindre än att UD börjar avråda från resan.
 
Flyger till Seoul på söndag, har känt mig lugn fram tills nu när det stack iväg lite på antalet smittade. Är främst inte orolig för att bli smittad utan snarare för allt runt, speciellt eftersom jag inte flyger direkt. Får se hur jag gör senare i veckan.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Fick detta brevet av SingaporeAir tycker det känns tryggt att dom har bra koll på detta dock blir jag lite ledsen i ögat att dom upphör med after Take off drinken , jag vet kanske löjligt men det är ju halva nöjet med att flyga buisness ;p ps hoppas jag läste fel
 

Attachments

  • 78A22AF2-18F2-4A3A-AE0F-ABB743949FC8.png
    78A22AF2-18F2-4A3A-AE0F-ABB743949FC8.png
    278,1 KB · Visningar: 316
Toppen