Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

kexxcream

Medlem
Turkiet stänger gränsen mot Iran. Irak verkar ha gjort detsamma. Kuwait har förbjudit fartyg från Iran att anlända till deras hamnar.

Coronavirus outbreak: Turkey closes border with Iran to stop infection spreading – live news | World news | The Guardian

Turkey closes its border with Iran to stop infection spreading
Turkey will close its border with Iran as a precautionary measure to halt the possible spread of coronavirus.

It comes after reports emerged of 43 cases of the disease in Iran, with eight deaths – the highest death toll outside of China.

The Turkish health minister Fahrettin Koca said on Sunday that all highways and railways will be closed as of 5 p.m (14:00 GMT). Flights from Iran suspended, he told reporters.

Updated at 1.43pm GMT

Antalet smittade verkar dra iväg i Italien, från 3 st (fredag 21/2) till runt 130 st (söndag 23/2).

Italy's coronavirus outbreak is the biggest outside of Asia

Italy's coronavirus outbreak is the biggest outside of Asia

There are now 78,854 confirmed cases of novel coronavirus and 2,465 deaths worldwide, according to the latest figures.
The majority of the cases and deaths are in mainland China, followed by Japan and South Korea.
Over the weekend Italy's confirmed cases surged from three on Friday morning to more than 130 by Sunday, marking Europe's biggest outbreak.
Here are the top five countries to have experienced outbreaks beyond China:
  1. Japan: 738 cases, 3 deaths. (639 cases on Diamond Princess cruise ship and 99 on land.)
  2. South Korea: 602 cases, 5 deaths
  3. Italy: 132 cases, 2 deaths
  4. Singapore: 89 cases
  5. Hong Kong: 74 cases, 2 deaths
 

dino_81

Medlem
Intressant att se om flygbolag reagerar på den kraftiga ökningen av fall i Italien, främst runt Milano. Likaså om Iran Air kommer att påverkas. Även om Air China fortsätter flyga Stockholm - Peking så har jag en känsla linjen till Teheran kan påverkas.

Åh andra sidan har WHO uppmanat till att INTE stänga gränserna eftersom det kan i sin tur kan leda till att människor väljer andra vägar att passera mellan länder.

Väntar med oro över att viruset (officiellt) ska spridas inom Afrika, en kontinent med starka band till Kina. Såg en intervju med en brittisk läkare igår som meddelade att det är pga. hur exempelvis Etihopian Airlines tolkar WHO:s uppmaning att inte stänga gränserna som bolaget fortsätter flyga till/från Kina.
 

M.K

Medlem
Italien känns otrevligt nära. Personligen återstår det nu att se hur det blir med min nästa bokade SAS resa till Milano i vår. Italienska myndigheter kraftsamlar iallafall. Bra det, och själva Milano är fortsatt lugnt vad jag sett. Det lär väl visa sig redan kommande vecka om detta eskalerar ytterligare med reserestriktioner och/eller indragna flyg.
 

kexxcream

Medlem
Man blir inte direkt hoppfull om beredskapen på nationell nivå när man läser denna artikel i SvD om situationen i Italien.

Anders Tegnell: Slump att Italien drabbats | SvD
Anders Tegnell: Slump att Italien drabbats
Svenskar som besökt virusdrabbade områden i Italien bör genast kontakta sjukvården vid tecken på luftvägsinfektion, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.

Det finns dock inga uppgifter om att italienska skidorter har drabbats – och inga planer på en så kallad screening av resande från Italien.

Man kan ställa sig fråga till varför man inte inför det som ett minimumkrav när andra länder stänger sina gränser. Okej, okej - Italien tillhör EU, etc.
– Vad som har hänt är att det förmodligen har kommit ett par, tre personer, förmodligen mer än en, från Kina till Italien som inte har upptäckts i tid. Det är det rimliga scenariot. Varför det har blivit just Italien tror jag inte att vi någonsin kommer att få veta, det är en slump, säger Tegnell.

En gemensam telefonkonferens med Italiens och andra EU-länders smittskyddsmyndigheter är planerad till måndagen.

– Vi måste verkligen gå till botten med det här tillsammans med andra europeiska länder för att kunna göra en gemensam bedömning om vad vi kan tro om utvecklingen i Italien, säger Tegnell.

TT: Finns det risk för att smittas vid resor till Italien?

– Det beror alldeles på var man reser någonstans, och det är den informationen som vi behöver få mycket tydligare, säger han.

Det finns inga uppgifter om utbrott i de italienska skidorterna, som många svenskar besöker under sportlovsveckorna.

– Ingen av de signalerna som vi har fått hittills pekar på att just skidorterna har varit utsatta, de nämns inte i någon kommunikation som jag har sett.

Folkhälsomyndigheten har inga planer på att undersöka personer som reser till Sverige från Italien eftersom det skulle vara alltför komplicerat.

– En del kommer med flyg, en del med bussar och en del med tåg och bil. Någon allmän screening är väldigt svårt att se framför sig hur den ska kunna ske, säger Tegnell.

Gäller inte detta oavsett vilket land som är drabbat? Känns som fokus borde vara på vad man är beredd att göra i stället för vad man inte kan göra.
Rekommendationen till svenskar som befinner sig eller har återvänt från Italien är att vara uppmärksam på sjukdomssymtom.

– Har man vistats i ett område där man har fått reda på att det finns en smittspridning är den allmänna rekommendationen att kommer man då hem och får symtom på en luftvägsinfektion ska man genast kontakta den svenska sjukvården via 1177, inte gå och sätta sig på en akutmottagning, säger Tegnell.

TT: Hur stor är risken för en pandemi?

– Vår grundbedömning för en omfattande spridning i Sverige är att den risken fortfarande är låg, säger Tegnell.

– Någonting sådant tar ganska lång tid på sig att utvecklas, och sker inte från en dag till nästa.

Självbevarelsedrift är en stark motivatör som gör att man tvivlar på att människor kommer följa denna uppmaning, trots att det är rätt.
 

fly4fun

Medlem
Intressant att se om flygbolag reagerar på den kraftiga ökningen av fall i Italien, främst runt Milano. Likaså om Iran Air kommer att påverkas. Även om Air China fortsätter flyga Stockholm - Peking så har jag en känsla linjen till Teheran kan påverkas.
Air China är nere på en flight i veckan till ARN vad jag förstår.
 
Jag sitter still i båten med min resa till Sidney i Maj via Singapore ,min sambo har köpt sin resa med poäng så vi hoppas på att folk ska hoppa av på hem resan så vi kan buda på business till henne på hem resan,värsta fall så får man väl avboka och åka till usa eller liknande ,men det är lite läskigt med Italien fast å andra sidan så verkar det drabba äldre folk med underliggande sjukdomar så jag är inte speciellt orolig
 
Toppen