Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

kexxcream

Medlem
Fick också nyligen några timmar extra på Changi att spendera då vårt Flyg i april från Taipei till Singapore med avgång 17:45 (SQ879) ställdes in och vi istället blev ombokade till SQ877 14:20. Ska vidare med kväll/nattflyget till Cph sedan. Känns som att de ställt in lite avgångar osv. men då får man några timmar på Changi igen då vi egentligen bara skulle haft 1,5h byte. Lite tråkigt att tappa timmarna på resmålet men samtidigt är det ju en bra flygplats att spendera lite tid på.

Tittar man på utvecklingen utanför Kina så tycker jag ändå det känns rätt bra o att det verkar stannat av lite, det är få nya fall varje dag och även Singapore som har bland de flesta utanför har väl ändå bara runt 84 fall. För min del blir det Vietnam och Taipei där jag framförallt varit orolig för Taipei men känns som de lyckats hålla det rätt bra med 24 fall bara. Så än så länge känns trafiken betydligt farligare än viruset men man får ju hålla koll på hur läget förändras. O förhoppningsvis så ställer de inte in och flyttar fler flyg :)

Personligen tycker jag att nyheterna säger den raka motsatsen vad gäller spridningen utomlands. Tre sidor om detta i SVT Text.

ebb6ccec8b87eee3b88d145249b33a8f.jpg
423bf788529c434df0c7d2427b0b0271.jpg
b9f0c64dd632b2bf903cd009e15fedc8.jpg
 

Morgan

Medlem
Vad man gör på trevliga Changi kan med fördel diskuteras i någon annan tråd.

När det gäller viruset tycker jag tyvärr utvecklingen just nu är oroväckande:

Senaste dygnet:
× Stort utbrott i Sydkorea
× Utbrott i Iran som verkar långt ifrån under kontroll
× Utbrott i Italien som ter sig som värre än det i Tyskland för ett par veckor sedan
× Ökning av antalet fall i USA (dock till följd av Diamond Princess)
× Flera större utbrott i Kina utanför Wuhan

Det är visserligen få fall fortfarande men känns tyvärr som att resandet och samhället kommer påverkas hela våren.
 

Walter

Medlem
Ressugen och såg att det finns en hel del SAS bonusplatser till Tokyo och Hongkong första veckan i Mars, är i ärlighetens namn "mer" orolig för att planet störtar än att jag skulle bli smittad av corona - men däremot finns det ju potentiella bieffekter, allt från att lounger och restauranger inte serverar mat till att jag har svår att åka hem igen, eller kanske som senast jag var i Tokyo på award: drar på mig snuva av att kombinera för lite sömn och överdrivet fikande i golden gai och typ måste frivilligt lägga in mig på isolering några dagar...

...Eller ska jag bara åka till Washington tre fyra dagar, bo på några riktigt sunkiga hotell och klämma på rymdfärjan, kika på vita huset, osv?

(ev moraliska pekpinnar undanbedes vänligt men bestämt.)
 

Morgan

Medlem
Ressugen och såg att det finns en hel del SAS bonusplatser till Tokyo och Hongkong första veckan i Mars, är i ärlighetens namn "mer" orolig för att planet störtar än att jag skulle bli smittad av corona - men däremot finns det ju potentiella bieffekter, allt från att lounger och restauranger inte serverar mat till att jag har svår att åka hem igen, eller kanske som senast jag var i Tokyo på award: drar på mig snuva av att kombinera för lite sömn och överdrivet fikande i golden gai och typ måste frivilligt lägga in mig på isolering några dagar...

...Eller ska jag bara åka till Washington tre fyra dagar, bo på några riktigt sunkiga hotell och klämma på rymdfärjan, kika på vita huset, osv?

(ev moraliska pekpinnar undanbedes vänligt men bestämt.)

Eftersom du ställer frågan i den här tråden antar jag att du vill ha svar kopplat till viruset.

Faktamässigt bör man utgå från UDs reserekommendationer. UD avråder från resor till Fastlandskina, inte Hongkong. Det torde dock vara väsentligt större risk att Hongkong skulle få en avrådan än Japan eftersom Hongkong har landgräns till Kina och mer eller mindre bara är en stad med en flygplats. Vidare är Hongkong beroende av Kina för livsmedelsproduktion och mer beroende av för övrig import: Häromveckan hamstrade folk toapapper när rykten spreds om brist.

Jag skulle därför betydligt hellre välja Japan än Hongkong för semester i mars. Får Japan stora problem med Corona i mars så har sannolikt även USA och Europa det...
 

Walter

Medlem
Eftersom du ställer frågan i den här tråden antar jag att du vill ha svar kopplat till viruset.

Tack! Exakt vad jag efterfrågade. Jag tolkar ditt svar som det i din bedömning är lika risk att drabbas av indirekta coronaeffekter hemma i sverige som i japan? Låter rimligt.
 

Ubbe

Medlem
Det man bör fråga sig är väl följande.
Finns det en övervägande positiv upplevelse med att flyga till X-sted i dagsläget?
Om ja:
Dokumentera pros and cons.

Personligen hade jag inte tagit flyg till något land i Asien i dag utifrån vad smittspridnings kartan visar för stunden.
 

Walter

Medlem
Det man bör fråga sig är väl följande.
Finns det en övervägande positiv upplevelse med att flyga till X-sted i dagsläget?
Om ja:
Dokumentera pros and cons.

Det positiva är väl som alltid att resa ger nya intryck och unika upplevelser man inte kan få hemma - en sån kan ju vara ett halvtomt hongkong - men om folk är så rädda att de hamstrar toapapper är det kanske mer tragiskt än spännande...
 

Link

Medlem
Är i Kambodja nu, tvärlugnt överallt. Noll och inga kineser vilket leder till att det är närmast tomt på gatorna. På biljettkontoret till Angkor Wat idag stod det tre-fyra bilar och ett halvdussin tuk-tuks. Med tanke på hur lite folk det är så är risken för smittspridning väldigt låg, bara man är noggrann med handhygien.
 
Toppen